تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۱۳۲۳۵
یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از رویکرد دولتمردان در خصوص بی توجهی به ظرفیت‌های داخلی کشور گفت: متاسفانه نگاه اکثر دولتمردان معطوف به غرب است و این موضوع چالش اصلی اقتصاد کشور است.
۰
plusresetminus
یک کارشناس: نگاه غربگرایانه دولتی‌ها مهم‌ترین مشکل اقتصاد ماست
به گزارش بلاغ، پیام کهتری درباره راهکارهای قوی شدن کشور از لحاظ اقتصادی گفت: درسال‌های اخیر دولتمردان راه حل این مشکلات را درارتباط با کشورهای اروپایی و حتی مذاکره با امریکا می‌دانند درصورتی که این ارتباط‌گیری به ‌صورت افراطی می‌تواند سم مهلک اقتصاد داخلی باشد و آن را به نابودی بکشاند.

وی افزود: دولتمردان اقتصاد ملی را با سیاست‌هایی اشتباه به شرایط بین‌المللی گره زده‌اند. به عنوان مثال، موضوع قاچاق و یا واردات کالاهای غیرضروری می‌تواند رونق تولید را از بین ببرد. تصمیم‌گیران در دولت‌های مختلف و مجالس مختلف بعضاً باور درستی از تولید ملی نداشته و ندارند و حتی تولید ملی را با موضوعاتی از جمله سرمایه‌گذاری خارجی گره زده‌اند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تلاش‌های قوه قضائیه برای رونق تولید قابل تقدیر است و این موضوع نشان می‌دهد برای رونق تولید حتما نیاز نیست که با خارج درارتباط باشیم. براساس آمار‌ها مجموع تجارت سالانه ایران با سه قدرت اقتصادی اروپا (آلمان، انگلستان و فرانسه) کمتر از 5/9 میلیارد دلار است.

کهتری اضافه کرد: در حالی که این سه کشور با آمریکا رقمی بالغ بر حدود ۳۷۹ میلیارد دلار تجارت دوجانبه سالانه داشته‌اند. آیا این سه کشور حاضراند رابطه تجاری خود را با آمریکا برهم بزنند تا با ایران روابط تجاری داشته باشند؟متأسفانه نگاه اکثر دولتمردان معطوف به غرب است و این موضوع چالش اصلی اقتصاد کشور است.

در همین زمینه، ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: متأسفانه تفکر جهادی در کشور جای خود را به سرمایه‌داری داده است، مسئولین نباید با اتخاذ سیاست‌هایی در جهت انباشت سرمایه خود اقدام کنند و روحیه اشرافی‌گری را در کشور توسعه دهند.

وی افزود: به نام تولیدکننده ارز ارزان در اختیار وارداتچی قرار می‌گیرد تا مواد را با قیمت مناسب وارد و در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهد اما چرا آنها مواد اولیه را با قیمت بسیار بالا در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهند؟ در این شرایط مسلم است که تولیدکننده امکان خرید و یا حتی تولید محصول را ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عدم اصلاح مشکلات عمدی است چرا که در صورت تکرار اشتباهات عقل حکم می‌کند که مانع تکرار آنها شد اما در طول این سال‌ها مدام اشتباهات از سوی مسئولین تکرار می‌شود.

به گفته رزاقی، در شرایط فعلی که صحبت از انتخابات مجلس است هر کس از اقدامات خود در راه‌سازی در شهرهای مختلف سخن می‌گوید اما باید گفت این راه سازی به نفع تولید بوده یا فقط تسهیل‌کننده واردات است؟ به اعتقاد بنده اینگونه تصمیمات نه تنها برای اقتصاد مفید نیست بلکه تخریب کننده است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴