پس از گذشت 6 سال از طرح راه اندازی کارخانه زباله سوز- 1

چگونه می توان از زباله های استان 18 درصد برق مازندران را تامین کرد

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۸
کد مطلب : ۲۶۲۱۷
استفاده از انرژی بیوگاز زباله های استان حدود 130 میلیون متر مکعب گاز متان در هر سال قابل تولید است که به این ترتیب می توان 18 درصد از کل برق مصرفی استان را تامین نمود.
۰
plusresetminus
چگونه می توان از زباله های استان 18 درصد برق مازندران را تامین کرد
بلاغ - نگاهی به تعداد 91679 خانوار و جمعیت 299526 نفری شهرستان ساری ضرورت انجام فعالیت های مرتبط با مدیریت پسماند را بیش از پیش می نمایاند.
امروزه اگر در هر خانوار و به صورت روزانه استفاده از مقدار متنابعی مواد شوینده ضروری است، با این حال در صورت عدم وجود تاسیسات دفع فاضلاب شهری و تصفیه آن، تخریب خاک و منابع آب را موجب خواهند شد. تاثیرات نامطلوب زیست محیطی ناشی از دفع غیربهداشتی فاضلاب شهری و بازیابی آن بر تولیدات کشاورزی تا حدی بوده که امروزه اجرای طرح های فاضلاب درمناطق شهری امری ضروری و بنیادی است.
دفع زباله های خانگی نیز اگر به معنای خروج ضایعات از محوطه قانونی حیاط های منازل شخصی باشد، بیشترین تخریب محیط زیست را به دنبال خواهد داشت. لازمه انجام مدیریت پسماند پایدار نیز، رعایت مدیریت مبتنی بر توسعه پایدار است که در این راستا توجه به سه مولفه رعایت موازین علمی، شرایط اقتصادی و گزینه مشارکت مردم ضروری است.
 
در مدیریت مبتنی بر توسعه پایدار پسماند، مقوله آموزش می بایست جزیی از دروس مقاطع مختلف تحصیلی باشد. همچنین حفظ محیط زیست در سخنرانی های مذهبی مورد تاکید قرار گرفته و مطالعات تخصصی آن نیز از طریق برگزاری سمینارهای علمی و برنامه های آموزشی متنوع و مستمر در صدا و سیما ارائه شود.
 البته چنانچه در مدیریت پسماند تنها به مسائل علمی توجه شده و از بحث های اقتصادی دور باشد، بالطبع مشارکت مردمی نیز شکل منسجمی بخود نخواهد گرفت. در ارائه یک نمونه عملی از مدیریت پسماند پایدار و در کنار ارائه بحث ها و تدابیر فنی و کارشناسی چنانچه در سطح یک شهر و همانند محوطه های مخصوص پارکینک ماشین، مراکز خرید مشخص برای انواع پلاستیک، لفافه های آلومینیومی مواد خوراکی، شیشه، کاغذ، مقوا، چوب آلات و دیگر زباله های خشک خانگی ایجاد و توسعه یابد.
بتدریج خانوارها نسبت به جداسازی زباله ها اقدام نموده و از این طریق جدای از فعالیت همگانی برای حفظ محیط زیست به درآمدهایی هرچند اندک دست خواهند یافت، همچنین صاحبان مراکز خرید با فروش آنها به واحدهای صنعتی بازیافت از بهره اقتصادی مناسب و کسب و کاری مطمئن برخوردار خواهند شد. وجود یک مغازه در هر آبادی نیز به منظور خرید زباله های خشک منجر به ایجاد شغل و فعالیتی پایدار در راستای حفظ محیط زیست خواهد بود.
با فعال نمودن و توسعه مراکز خرید زباله های خشک، انجام تفکیک زباله تر و خشک در منازل به صورت جزیی از عادات روزانه درآمده و در این راستا و به ویژه در سطح آبادی های شمال کشور می توان به صورت برنامه های فوق العاده آموزشی در مدارس و همچنین با هماهنگی اعضای شورای روستا در برنامه هایی ماهانه و یا فصلی با کمک اهالی، هیات های قرائت قرآن و جوانان بسیجی نسبت به نصب تابلو و جمع آوری زباله ها در بخش های مختلف تفریحی آن آبادی اقدام نمود.
امروزه در راستای بازیافت زباله های شهری روش های اصلی دفن زباله در زمین، تولید کمپوست، سوزاندن و تخمیر بی هوازی وجود دارد. براساس مطالعات انجام شده روش دفن زباله در زمین بیشترین تخریب محیط زیست را منجر می شود.
لازم به یادآوری است در انجام تحقیقی در استفاده از انرژی بیوگاز زباله های شهری به عنوان سوخت جایگزین و تعمیم آن به کل زباله های استان مازندران عنوان گردید، حدود 130 میلیون متر مکعب گاز متان در هر سال قابل تولید است که به این ترتیب می توان 18 درصد از کل برق مصرفی استان را تامین نمود.
همچنین تولید کمپوست و کارخانه های زباله سوز در شهرهای مختلف این استان نیز، جزو راهکارهای مناسب برای بازیافت زباله های شهری است. در مجموع جدای از فعالیت های مستمر مدیریت پسماند، پروژه اصلی دفع زباله های شهرستان ساری احداث کارخانه زباله سوز بوده که متاسفانه روند احداث آن با کندی بسیاری همراه است و نتیجه این اقدامات نیز پس از مدت 6 سال در هاله ای از ابهام قرار دارد،. بیشترین عملیات اجرایی این کارخانه زباله سوز محدود به احداث دیوارهایی است که به عنوان حصار در بخش های پیرامونی آن جای گرفته است .
شیرزاد محمدنژاد کیاسری
استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
مسعود قدیمی
تولیدیک مگاوات برق درنیروگاههای گازسوز نیاز به 250متر مکعب گاز(حدودا)داردیک نیروگاه مقیاس کوچک با متوسط عملکرد8000ساعت درسال 2میلیون متر مکعب گازمیخواهد یعنی 65مگاوات برق میتوان با 130میلیون مترمکعب گاز استحصالی از زباله های مازندران (با فرض صحت محاسبه تولید130میلیون متر مکعب گاز)تولید کرد آیامصرف برق 18درصدجمعیت مازندران در سال 65مگاوات است؟؟!!!!!! وزارت نیرو برمبنای محاسبه نیاز منطقه ای اقدام به مطالعه وتصویب طرحهای نیروگاهی میکند وبرهمین مبنا نیروگاه سیکل ترکیبی نوشهر با ظرفیت 500مگاوات تصویب وطراحی شد(هنوز اجرا نشده)دوستان توجه کنند که استفاده صنعتی از بیوگاز در کشورهایی که فاقدمنابع کربوهیدرونی هستند توجیه پذیراست نه در کشور ما که دارنده دومین ذخایرگازی جهان هستیم شیوه مدیریت واستفاده بهینه از زباله ها در استانهای شمالی به گونه ای دیگر است که مجال بیشتری میخواهد وفرصت فزون تر برای طرح مساله .
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴