تاریخ انتشارسه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۲۵۴۹۹۱
عباس هادیان گفت: متاسفانه هنرمندان در عرصه سینما و تئاتر آنچنان که باید و شاید دِین خودشان را به حماسه 9 دی ادا نکردند و بعضاً دست هایی در کار است که بصورت پنهان جریان سینمایی و تئاتری ما را از پرداختن به فتنه 88 و حماسه 9 دی باز می دارد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، به نقل از نگارانه؛ "متاسفانه هنرمندان در عرصه سینما و تئاتر آنچنان که باید و شاید دِین خودشان را به حماسه 9 دی ادا نکردند و بعضاً دست هایی در کار است که بصورت پنهان جریان سینمایی و تئاتری ما را از پرداختن به فتنه 88 و حماسه 9 دی باز می دارد.” این بخشی از سخنان عباس هادیان از هنرمندان تئاتر البرز است در ذیل شرح مصاحبه با وی را می خوانید:

ابتدا نظر خودتان را در مورد قیام تاریخی مردم ایران در سال 88 بر علیه اقدامات فتنه گران بفرمایید؟

انتخابات همیشه و در همه جا عرصه رقابت است. رقابت میان طرفداران یک شخص یا گروه با شخص یا گروه دیگر. کشمکش هایی به همراه دارد که جز طبیعت انتخابات است. امّا آنچه مسلمه این است که بعد از اعلام نتایج همه باید مطیع قانون باشند و اگر اعتراضی به نتایج وجود دارد باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود.

ولی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بخاطر بی تدبیری برخی از کاندیداها اتفاقاتی رقم خورد که توسط دشمن هم به تنوآن دمیده شد و آتشی را شعله ور کرد که دشمن را شاد کرد. اوج این فتنه هم به توهین و هتک حرمت عزاداران حسینی در روز عاشورا منجر شد و در مجموع هزینه ی زیادی را چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی به انقلاب تحمیل کرد. امّا حماسه ی روز 9 دی 1388 –به تعبیر حضرت آقا یوم الله- آب سردی بر آتش فتنه و لبیکی دوباره به ندای رهبری بود که در تاریخ ملت ایران جاودانه شد.

بنده هم توفیق داشتم که به همراه خانواده در جمع میلیونی مردم در تهران حضور داشته باشم. واقعاً وصف ناشدنی بود. تا چشم کار می کرد فشردگی جمعیت بود. خیلی زیبا و حماسی. این اتفاق بیشتر باید برای مسئولین و خواص عبرت داشته باشد. اینکه چطور تصمیمات نابجا، کلام بی مورد، حرکت ناشایست یک مسئول، جامعه را با هرج و مرج مواجه می کند و دشمن هم از آب گل آلود ماهی می گیرد و مسلماً مسببین این فتنه در پیشگاه خداوند مسئول خواهند بود.

از نظر شما سرنوشت کسانی که همسو با دشمن قصد ضربه زدن به نظام و انقلاب را دارند چیست؟

سرنوشت اینها روسیاهی است. این انقلاب به فضل الهی و مدد قران و اهل بیت (ع) و با هدایت های حضرت امام و مقام معظم رهبری و به برکت خون شهدا روز به روز قدرتمند تر و جهانی تر می شود و آنهایی که بخاطر غفلت یا از روی آگاهی قصد ضربه زدن به انقلاب را دارند قطعاً روسیاه خواهند بود و نام خودشون را با ضمایم ننگین در دفتر تاریخ این مملکت ثبت خواهند کرد.

وظیفه هنرمندان در سالگرد حماسه 9 دی چسیت؟

هنرمند به زمانه ی خودش نمی تواند بی تفاوت باشد 9 دی یک حماسه است. هرچند هنرمندان در عرصه سینما و تئاتر متأسفانه آنچنان که باید و شاید دِین خودشان را به این حماسه ادا نکردند و بعضاً دست هایی است که بصورت پنهان جریان سینمایی و تئاتری ما را از پرداختن به فتنه 88 و حماسه 9 دی باز می دارد. البته حرکت هایی بسیار خرد و کوچک صورت گرفته که در برابر عظمت حماسه قابل بیان نیست. شاید یکی از دلایل، نزدیکی ما به این حماسه است و گذشت زمان حس گرهای هنرمندان را به این حماسه تحریک کند. امیدواریم که اینگونه باشد. ولی آنچه مسلم است انقلاب اسلامی یک واقعه بسیار مهم و عظیم تاریخی است و هر کس بنا بر ظرفیت خودش باید تلاش کند تا در پیشروی و صدور آن نقش داشته باشد و آنهایی که خودشون را عقب کشیدند پشیمان خواهند بود.

هنرمندان به عنوان قشر تاثیرگذار برای ماندگاری حماسه 9 دی چه رسالتی به عهده دارند؟

هنرمند وظیفه ی تبیین و بعضاً تشریح را دارند. ریزه کاری های هر چیزی را هنرمند میتواند با لطافتی که دارد برای مخاطب بیان کند . در مورد 9 دی ما با یک حماسه روبرو هستیم که هنرمندان شیفته ی آن –حماسه- هستند. البته در ادبیات، شعر و هنرهای تجسمی فعالیت های خوبی توسط هنرمندان انقلابی انجام شده لذا امیدواریم در آینده ی نه چندان دور هنرهای سینمایی و تئاتری هم به این موضوع بپردازند.

آیا در مراسم گرامیداشت این روز شرکت می کنید ؟با چه جمله ای هنرمندان را به حضور در این مراسم دعوت می کنید؟

به شرط حیات شرکت می کنم. باعث افتخار است. برنامه هایی از این دست پایگاه و محل تجمع انسان های بصیر است. به هنرمندان توصیه می کنم با حضور در این برنامه ها بصیرت خود را نشان دهند.

جمله پایانی تان خطاب به هنرمندان به مناسبت حماسه 9 دی ؟

9 دی یک حماسه است لذا برای روایت درست این حماسه تلاش کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴