کوتاه و گویا از همه جا/سه‌شنبه

6خبر ویژه با طعم‌های مختلف

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۲۵۰۶۶۱
اخراج سفیر انگلیس پاسخ گستاخی چندباره روباه پیر/ نجات شرکت کره‌ای از ورشکستگی با قرارداد ساخت 10 فروند کشتی/وزیر اقتصاد: دلار 3900 تومانی یک موفقیت بزرگ است!/بی‌تدبیری دولت بانک مرکزی را هم غافلگیر کرد/سایت حامی دولت: برجام موجب رکود اقتصادی شد/حذف صفر از پول ملی پرهزینه و بی‌فایده است
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،

اخراج سفیر انگلیس پاسخ گستاخی چندباره روباه پیر
رژیم انگلیس ضمن گستاخی مجدد مدعی شد ایران تهدیدی فراگیر است.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود در ریاض گفت: تهدید ایران، ما را نیز نگران می‌کند.

در حالی که عربستان بیش از یک سال است مرتکب تجاوز نظامی و جنایت جنگی فراگیر علیه مردم مظلوم یمن شده، وزیر خارجه انگلیس گفت: ما از حمله به عربستان با موشک‌های بالستیک که منشأ آن یمن است نگران هستیم. تهدید بزرگی را که عربستان به علت شلیک‌های مرزی با آن روبه‌روست درک می‌کنیم.

وزیر خارجه انگلیس گفت: دوستی انگلیس با سعودی بیش از صد سال قدمت دارد. روابط بین ملت‌های دو کشور مستحکم است و بر پایه‌های تجاری یا امنیتی نیست.

جانسون افزود: تهدید ایران در منطقه همچنانکه سعودی را نگران می‌کند ما را نیز نگران می‌کند. برای برقراری روابط با ایران باید تلاش شود اما درمورد نقش آن باید مراقب بود.

وزیر خارجه انگلیس افزود: به شدت نگران درد و رنج مردم یمن است و در عین حال خطر بزرگی را که عربستان سعودی در این مناقشه با آن روبه‌رو است درک می‌کند.

چند روز پیش ترزامی نخست‌وزیر انگلیس ضمن سفر به منطقه مدعی شد ایران تهدیدی برای همه منطقه است.

همان روز شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه‌ای با شرکت انگلیسی شل امضاء کرد که اعتراض صاحب‌نظران را برانگیخت.

انگلیس سالانه چند ده میلیارد دلار سلاح به برخی شیخ‌نشین‌های مرتجع منطقه صادر می‌کند که بخش عمده‌ای از این سلاح‌ها برای تأمین تسلیحات تروریست‌ها یا قتل‌عام ملت‌هایی نظیر مردم یمن و سوریه و بحرین می‌شود.

به نظر می‌رسد با عنایت به تکرار گستاخی‌های رژیم فرتوت و روباه‌صفت انگلیس، اخراج سفیر این کشور از تهران باید هر چه زودتر انجام شود. نیکلاس‌ هامپتون سفیر انگلیس، از مقامات امنیتی انگلیس است که قبلاً در یمن سفیر بود.

نجات شرکت کره‌ای از ورشکستگی با قرارداد ساخت 10 فروند کشتی
معاون اول رئیس‌جمهور گفت قرارداد ساخت 10 فروند کشتی با کره جنوبی مربوط به 8 سال پیش است. در همین حال شرکت کره‌ای می‌گوید قرارداد مذکور، قرارداد جدید است و موجب نجات این شرکت از بحران اقتصادی و خطر بزرگ افت تقاضا می‌شود.

قرارداد با شرکت کره‌ای هیوندای با اعتراض محافل داخلی و شرکت‌های تولید‌کننده مواجه شده بود که تصریح می‌کردند قدرت تولید این کشتی‌ها در داخل وجود دارد اما دولت فرصت‌های شغلی را در کشور نابود کرده و در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به موضوع قرارداد کشتی‌سازی با شرکت کره‌ای، خاطرنشان کرد: این قرارداد مربوط به سال 2008 است. در آن زمان بیش از 25 درصد از مبلغ قرارداد به شرکت کره‌ای پرداخت شد و پس از آن به دلیل تحریم‌ها امکان پرداخت مابقی مبلغ قرارداد فراهم نشد و چون این شرکت کره‌ای، ساخت کشتی را آغاز کرده بود علیه ایران شکایت و ادعای خسارت کرد و اخیرا پس از توافق برجام مذاکرات جدیدی با این شرکت انجام شد و مقرر گردید این شرکت از شکایت خود صرف‌نظر کند و خوشبختانه پذیرفته شد که با کاهش 25 درصدی در مبلغ اجرا شود.

در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال از قول شرکت هیوندای نوشت: اولین ثبت سفارش ایران از زمان برچیده شدن تحریم‌های ایران است. این قرارداد 700 میلیون دلاری به منظور ساخت 10 فروند کشتی برای ایران است.

وال استریت ژورنال افزود: این قرارداد بسیار مورد استقبال شرکت «هیوندای» و سایر کارخانه‌های کشتی‌سازی کره قرار گرفته است که با مشکل جدی افت تقاضا روبرو هستند. این معضل برای شرکت هیوندای بس عظیم‌تر است و عرضه آن 30 درصد بیشتر از تقاضاست. بر همین اساس این شرکت به چاره‌اندیشی برای رفع مشکل برآمده است.

وزیر اقتصاد: دلار 3900 تومانی یک موفقیت بزرگ است!
وزیر اقتصاد می‌گوید مردم به زودی نتیجه رشد اقتصادی را می‌بینند. علی طیب‌نیا در مصاحبه با ایسنا و درباره تردیدهای مردم و کارشناسان نسبت به کارنامه دولت، در چندین نوبت به تخطئه دولت قبل بسنده کرد تا از این طریق عملکرد دولت یازدهم را مطلوب نشان دهد.

خبرنگار در این مصاحبه می‌پرسد «کارشناسان مهم‌ترین معضل را رکود اقتصادی می‌دانند که شما گفته‌اید بیش از یک سال است از رکود خارج شده‌ایم؛ با این همه بسیاری از صنایع خوابیده‌اند و چرخ تولید نمی‌چرخد. این تناقض را چگونه توضیح می‌دهید؟» و «کارشناسان می‌گویند اولویت شما بین تورم و رکود، کنترل تورم بود و شما برای کنترل تورم ابزارهایی را به کار بستید که به رکود دامن زد» و «چرا رشد اقتصادی در سال 94 آن طور که پیش‌بینی می‌شد، محقق نشد؟» و «چرا مردم هنوز رشد اقتصادی را در زندگی خود احساس نمی‌کنند؟»

وزیر اقتصاد در پاسخ این پرسش‌ها به تخطئه و سیاه‌نمایی عملکرد دولت قبل پرداخت. وی همچنین ادعا کرد: در آن دوره پیش‌بینی می‌شد که به مرحله نفت در برابر غذا برسیم... روزی نگران بودیم که نکند به جایی برسیم که مجبور باشیم در ازای نفت، غذا دریافت کنیم.

وی درباره گران شدن 600-700 تومانی دلار در چند ماه اخیر و رسیدن دلار به 3920 تومان گفت: در 3 سال گذشته رشد قیمت دلار در حدود سه تا چهار درصد بوده و هنوز نه تنها به قیمت تورم نرسیده، بلکه به ماکسیمم قیمت دلار در قبل نیز نرسیده‌ایم این یعنی یک موفقیت بزرگ(!)

درباره این اظهارات گفتنی است که قیمت دلار در شروع به کار دولت یازدهم 3300 تومان بود و اکنون به بالای 3900 تومان رسیده است. از سوی دیگر بیچاره‌نمایی کشور با ادعای رسیدن به مرحله غذا در برابر نفت، و ادعای مشابه «خزانه خالی است» در حالی عنوان شده که در همین دوره دولت یازدهم، از حقوق‌های نجومی تا فساد 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان و...؟ بوده است و عجیب اینکه امثال وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت، حقوق‌های نجومی را عادی و طبیعی وانمود کرده‌اند؛ همچنان که بنابر اذعان خود، از یک سال پیش از این حقوق‌ها مطلع شده اما جلو آن رانگرفته‌اند.

بی‌تدبیری دولت بانک مرکزی را هم غافلگیر کرد
یک روزنامه حامی دولت، موضع ناگهانی تغییر پول ملی را بی‌تدبیری خواند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: انتشار خبر موافقت هیئت وزیران با تغییر نام واحد پول ملی کشور از ریال به تومان، موجی از اظهارنظرها و تحلیل‌ها را به دنبال داشت که همچنان ادامه دارد. چرایی اتخاذ چنین تصمیمی توسط دولت و منطق اقتصادی که قاعدتا باید مبنای این تصمیم باشد، مقوله‌ای است که باید به تفصیل به آن پرداخت و قطعا دیدگاه‌های مختلفی نیز درباره آن وجود دارد اما گذشته از این مسائل به نظر می‌رسد باید به چند نکته درباره نحوه اعلام این خبر، رفتار مسئولان دولتی درباره این تصمیم و شیوه اطلاع‌رسانی دولت خصوصا بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترین دستگاه مرتبط با این تصمیم توجه کرد چرا که مرور آنچه در این حوزه‌ها طی روزهای اخیر شاهدش بودیم، ایراداتی جدی را نشان می‌دهد.

خبر موافقت دولت با تغییر نام پول ملی از ریال به تومان برای اولین بار توسط پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) منتشر شد. در خبری که روی خروجی پاد قرار گرفت به اعلام همین نکته بسنده شده بود که دولت با تغییر نام واحد پول ملی از ریال به تومان موافقت کرده است و هر ده ریال یک تومان خواهد بود. این خبر درباره حذف صفر یا صفرهایی از پول ملی ساکت بود ولی بعضی رسانه‌ها بر مبنای اعلام محاسبه هر تومان ده ریال، دو موضوع حذف صفر از پول و تغییر نام واحد پول را با یکدیگر خلط کردند.

حال سوال اینجاست که دلیل انتشار چنین خبری از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت چیست؟ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، یک رسانه به معنای معمول نیست بلکه همان‌گونه که از نامش پیداست بولتن دولت است. آیا انتشار خبر موافقت دولت با چنین موضوعی نباید حساب‌ شده‌تر و پس از آمادگی لازم برای ارائه توضیحات کافی به جامعه منتشر شود؟

نکته مهم‌تر اینکه رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام او در توضیحات جداگانه‌ای تصریح و تاکید کرده‌اند که تغییر نام واحد پول موضوعی جدا از حذف صفر از پول ملی است و نباید این دو را با هم خلط کرد. حال پرسش این است که آیا بانک مرکزی تصمیمی برای حذف صفر یا صفرهایی از پول ملی دارد یا خیر؟ اگر چنین تصمیمی دارد چرا تغییر نام پول را تا زمان حذف صفر به تعویق نمی‌اندازد؟

این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که در صورت تغییر نام واحد پول از ریال به تومان باید اسکناس‌ها‌ و سکه‌ها هم تعویض شوند که هزینه‌های فراوانی خواهد داشت و در صورتی که قرار باشد صفری در آینده از پول ملی حذف شود همین هزینه‌ها مجددا باید پرداخت شود.

از مجموع موضع‌گیری‌های مسئولان بانک مرکزی طی روزهای اخیر به نظر می‌رسد مسئولان این بانک هم از تصمیم دولت غافلگیر شده‌اند چرا که هیچ توجیهی برای این تصمیم ارائه نکرده‌اند جز «احترام به عرف جامعه»!

اینکه چرا دولت ناگهان و در حالی که لوایح پیشنهادی برای بانک‌های کشور هم اشاره‌ای به تغییر نام پول ملی نشده، تصمیم گرفته ریال را به تومان تبدیل کند؟ چرا چنین تصمیمی را بدون در نظر گرفتن الزامات آن از جمله تعویض اسکناس‌ها گرفته است از جمله پرسش‌هایی است که نشان می‌دهد، تامل و تدبیر لازم برای این اقدام صورت نگرفته است. با این حال متاسفانه تدابیر درستی برای تشریح و توضیح ابعاد مختلف این تصمیم به افکار عمومی توسط بانک مرکزی اتخاذ نشده و تنها به یک نوشته تلگرامی به نام رئیس کل بانک مرکزی و مصاحبه‌ای که روابط عمومی با قائم مقام بانک مرکزی انجام داده، اکتفا شده است در حالی که مردم پرسش‌های متعددی در این‌باره دارند که قاعدتا باید توسط رسانه‌ها با مسئولان بانک مرکزی مطرح و پاسخ آنها منتشر شود ولی غفلت مسئولان بانک مرکزی از اصول اطلاع‌رسانی باعث شده است «تک‌گویی‌های تلگرامی» و «مصاحبه با کارمندان روابط عمومی» جایگزین پاسخگویی به رسانه‌ها شود!

سایت حامی دولت: برجام موجب رکود اقتصادی شد
یک سایت حامی دولت تصریح کرد روحانی در ایجاد انتظار از برجام، مرتکب اشتباه راهبردی شده و مردم و دولت را به اشتباه انداخت و موجب رکود شد.

«عصر ایران» نوشت: روحانی یک اشتباه استراتژیک انجام داد. «شیخ دیپلمات» یک اشتباه راهبردی کرد و آن‌هم اینکه روحانی تمام تخم‌مرغ‌های خود در سیاست داخلی و خارجی را در سبد برجام قرار داد.

این سخنان روحانی باعث شد نه تنها دولت بلکه مردم و بازار اقتصادی ایران هم چشم به برجام دوختند. همه نشسته بودند تا ببینند مذاکرات هسته‌ای به چه سرانجامی خواهد رسید. تقریباً پاسخ اکثر مردم به فعالیت‌های اقتصادی در دوران مذاکره این بود که بگذار ببینیم برجام چه خواهد شد؟ این باور در ذهن مردم نهادینه شده بود در صورت امضا شدن توافق هسته‌ای ایران، دلار به هزار تومان می‌رسد. انتظار برجامی باعث شد تا کشور شاهد یک رکود شود. توافق هسته‌ای قطعاً ثمرات بی‌شماری برای کشور دارد...

زندگی عادی مردم باید ادامه پیدا می‌کرد و در کنار آن برجام اتفاق می‌افتاد. این مسئله شاید مهم‌ترین نقدی است که بر دولت روحانی وارد است. به خاطر همین است که امروز همه نگران آمدن ترامپ و رفتار او با برجام هستند.

حذف صفر از پول ملی پرهزینه و بی‌فایده است
«حذف یک صفر از پول ملی نه تنها هیچ تاثیری بر شاخص‌های اقتصادی کشور چون رکود، تورم، اشتغال و رونق ندارد بلکه هزینه هنگفتی را برای از بین بردن اسکناس‌های موجود و تغییر نرم‌افزارهای بانکی از ریال به تومان به دولت تحمیل می‌کند.»

روزنامه فرهیختگان با انتشار این تحلیل نوشت: حذف یک صفر از پول ملی هیچ منفعتی ندارد. این در حالی است که چند سال گذشته بحث بر سر حذف سه تا چهار صفر از پول ملی بوده بدون اینکه اسم آن تغییر کند. این موضوع در کشور ترکیه هم انجام شد اما اسم لیر تغییر پیدا نکرد. حذف صفر از پول ملی زمانی باید انجام شود که تورم انباشته 50 ساله از گزارش‌های مالی حذف شود. وقتی دولت بودجه و گزارش‌های مالی می‌نویسد رقم‌ها نجومی است. برای همین هم اعداد به میلیون ریال نوشته می‌شود. بنابراین حذف صفرها نحوه گزارش‌های مالی را خوانا می‌کند اما تاثیری بر شاخص‌های کلان اقتصادی ندارد. ضمن اینکه با هزینه‌های هنگفت این کار صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی هم دو سال بعد تصمیم به حذف دو صفر دیگر از آن می‌گیرند. بنابراین بهتر است حذف صفرها در یک زمان انجام شود.

نکته دیگر این است که بانک مرکزی در ماده دو لایحه‌ای که به هیئت دولت ارسال کرده واحد پولی را ریال ذکر کرده است و در جلسه هیئت دولت فردی اعلام کرده که نگویید ریال برای همین هم واحد پول ملی به تومان تغییر کرده است. در صورتی که نماینده بانک مرکزی باید اعلام می‌کرد که تغییر واحد پول ملی باید کارشناسی شود و اگر به صلاح بود انجام شود. به هر حال چنین تصمیمی بدون کار عمیق علمی صحیح نیست و انتظار نمی‌رفت این‌طور تصمیم‌گیری شود چرا که این تصمیم احتمالا پیشنهاد بانک مرکزی نبوده و تصویب هم نخواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴