تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۷
کد مطلب : ۱۷۹۲۲۴
با وجود گذشت یک هفته از ادعای عجیب رئیس‌جمهور در مورد ایجاد یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل در دولت یازدهم، مرکز آمار ترجیح داده همچون ماجراهای عبور از رکود و پنهان کردن رشد اقتصادی سال 93، در برابر این ادعای دولت هم سکوت کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، مرکز آمار از معدود نهادهای دولتی است که با تغییر دولت رئیس آن در جایگاه خود ابقا شد تا جایی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دفاع تمام قد از رئیس مهم‌ترین نهاد آمادی کشور گفته بود «رئیس فعلی مرکز آمار، همان رئیس مرکز آمار در دولت گذشته است، چرا که در دولت یازدهم بنا نداشته‌ایم که مدیران را به خاطر گرایش‌های سیاسی تغییر دهیم، بلکه مدیران دولت گذشته که از تجربه و تخصص کافی برخوردار هستند، همچنان در این دولت فعالیت دارند»
.
جهانگیری همچنین مدتی پیش زمانی که مناقشه جدی میان مرکز آمار و بانک مرکزی رخ داده بود، جانب سازمان تحت مدیریت عادل آذر را گرفت و گفت که مرکز آمار و آمارهای انتشار داده شده توسط آذر مورد تایید دولت است و همه دستگاهها باید آمار خود را با این مرکز تطبیق دهند.

سکوت‌های معنادار
به گزارش نسیم، با این وجود پس از گذشت حدود 1000 روز از عمر دولت تدبیر و امید مرکز آمار که عادل آذر ریاست آن را بر عهده دارد در مقابل اکثر شاخص‌های ضعیف اقتصادی دولت حسن روحانی یا سکوت کرده و یا آنها را به شکل بحث برانگیزی اعلام کرده است. به عنوان مثال مرکز آمار ایران سال گذشته در یک اقدام بی‌سابقه آمار رشد اقتصادی سال 93 را اعلام نکرد! بانک مرکزی معتقد بود که اقتصاد ایران در سال 3/93 درصد رشد داشته است، اما سازمان تحت امر عادل آذر علی‌رغم شعارهای دولتمردان تصمیم گرفت در برابر آمار رشد اقتصادی سال 93 سکوت کند، اما به یکباره و در یک اقدام عجیب آمار رشد اقتصادی نیمه اول سال 94 را به شکل شبهه‌آمیزی اعلام کرد! آماری که حتی صدای رسانه‌های حامی دولت را هم درآورد. در حالی که اکثر اقتصاددانان کشور پیش‌بینی رشد صفر درصدی و یا منفی اقتصاد ایران را می‌کردند و حتی اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی هم بر رشد اقتصادی حدود صفر درصدی تاکید کرده بود، سازمان تحت مدیریت عادل آذر با حذف بخش‌های منفی احتمالی از آمار رشد اقتصادی، رشد یک درصد را برای نیمه نخست سال 94 اعلام کرد.

این نوع اعلامِ آمار، حتی صدای مرکز پژوهش‌های مجلس را هم درآورد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از عملکرد مرکز آمار در اعلام گزینشی نرخ رشد اقتصادی انتقاد کرد و نوشت که سازمان تحت امر عادل آذر نباید با اعلام نرخ رشد اقتصادی نیمه اول سال 94 در برابر آمار رشد اقتصادی سال 93 سکوت می‌کرد.

بخش دیگری از کارنامه ضعیف رئیس مرکز آمار کشور به بی‌تفاوتی وی در برابر خبر اعلام خروج از رکود رئیس‌جمهور اختصاص دارد. حسن روحانی سال گذشته در حالی که اقتصاد ایران در رکود مطلق به سر می‌برد اعلام کرد که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است! اما عادل آذر که بارها مدعی شده بود همه آمارهای اقتصادی باید با سازمان تحت امر وی مورد مطابقت قرار گیرد ترجیح داد در برابر این اظهار نظر رئیس قوه‌مجریه سکوت کند. این در حالی است وی به عنوان یک چهره دانشگاهی در کشور شناخته می‌شود و انتظار می‌رفت که در این باره واکنش نشان دهد تا حداقل مرجعیت آماری مرکز آمار کشور را حفظ کند، اما او حاضر نشد واکنشی به آمارهای نادرست رئیس دولت نشان دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در درون بدنه دولت تدبیر و امید هم عده‌ای چندان با حضور عادل آذر در راس مهم‌ترین مرکز آماری کشور موافق نیستند. حلقه اقتصادی درون نهاد ریاست جمهوری که مشهور به حلقه اقتصادی پاستور هستند بارها از طرق مختلف نارضایتی خود را از حضور رئیس مرکز آمارِ محمود احمدی‌نژاد در دولت روحانی ابراز کرده‌اند. محمد نهاوندیان و مسعود نیلی چندین بار از طریق رسانه‌های نزدیک به خود مانند رسانه‌های موسسه دنیای اقتصاد تابان از آمار اعلام شده توسط مرکز آمار انتقاد کرده و آن را مطابق با واقعیت‌های اقتصاد ایران ندانسته است!

آزمون بزرگ مرکز آمار
با این تفاسیر رئیس مرکز آمار بعد از سکوت در برابر نرخ رشد اقتصادی سال 93 و اعلام خروج از رکود توسط رئیس‌جمهور در معرض یک آزمون جدی دیگر بر اثبات حقانیت خود و استقلال مرکز آمار قرار دارد.

 حسن روحانی اخیرا در یک ادعای عجیب و قابل تامل اعلام کرده که دولت یازدهم در دو سال و نیم گذشته یک میلیون و 179 هزار شغل ایجاد کرده است.

 این اظهار نظر وی بسیار مورد انتقاد اقتصاددانان و صاحب‌نظران حوزه اشتغال قرار گرفته است. با این وجود رئیس مهم‌ترین نهاد آماری کشور با وجود گذشته یک هفته از اعلام این آمار سعی کرده که سکوت پیشه کند. باید دید عادل آذر بالاخره چه زمانی برای دفاع از حیثیت آماری مرکز آمار کشور رسما در خصوص آمار روحانی (که حتی براساس گزارش‌های رسمی مرکز آمار تطابقی با واقعیت ندارد)، موضع خواهد گرفت؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴