توریسم پزشکی لنگِ پرواز است؛

گردشگری سلامت در نقاهت

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۸۱۷۵۳
در حالی مازندران خیز بلند خود را با اخذ مجوز هشت بیمارستان و رایزنی‌ با نمایندگان کشورهای همسایه برای میزبانی از توریسم‌های پزشکی برداشته است که به‌دلیل نبود خط مستقیم هوایی کشورهای هدف به استان، گردشگری سلامت نیازمند درمان پروازی است.
۰
plusresetminus
گردشگری سلامت در نقاهت
به گزارش بلاغ؛ نوعی از گردشگری که این روزها در ایران رواج پیدا کرده و توریست‌های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می‌کشاند، گردشگری سلامت است.

 البته بد نیست بدانید که توریسم سلامت در ایران تاریخچه بسیار کوتاهی دارد. در حقیقت در سال ۸۲ برای اولین بار توریسم درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت؛ البته وزارت بهداشت بیشتر با هدف اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان پزشکی به این مبحث پرداخت و نه رونق توریسم درمانی؛ اما کم کم از سال ۸۳ و درست پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد شد و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

 در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال صورت می‌گیرد؛ به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می‌تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست بیاورد.

آغاز رنسانس گردشگری سلامت در دولت سیزدهم
در دولت سیزدهم فصل نوینی از گردشگری سلامت در کشور شکل گرفته و استان مازندران با توجه به ظرفیت‌های خدادادی بکر و منحصرفردش در کنار قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار مطلوب حوزه درمان یکی از استان‌هایی است که در این بخش، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

بدنیال سفر استاندار مازندران به روسیه و رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام شده و متعاقبا حضور نمایندگان کشورهای همسایه در همایش اخیر گردشگری سلامت در بابلسر دیگر شست کشورهای همسایه را برای ورود جدی مازندران به عرصه گردشگری سلامت خبردار شده است؛ به‌گونه‌ای که در مذاکرات اولیه صورت گرفته این نمایندگان با نمایندگان هشت بیمارستان پایلوت گردشگری سلامت در استان، رغبت و تمایل این کشورها به برقراری روابط و آشنایی بیشتر از ظرفیت‌های درمانی گردشگری مازندران به وضوع اعلام شده است.

                                

توسعه گردشگری پایدار نیازمند برنامه مدون و منسجم است
مهران حسنی نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاغ در خصوص روند توسعه و فعالیت گردشگری سلامت در مازندران، اظهار کرد: در مقدمه و قبل از ورود به مبحث گردشگری سلامت این نکته را یادآور شوم که سازمان جهانی جهانگردی بر اساس شرایط جهانی هر ساله، شعاری را به‌مناسبت روز جهانی جهانگردی تعیین می‌کند که بر اساس آن شعار، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها توسط اعضای سازمان جهانی جهانگردی از جمله کشور ایران، تبیین و اجرا می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی که در دنیا به‌وجود آمده است، نوعی از گردشگری به‌نام گردشگری سبز برای حفظ منابعی نظیر آب، انرژی و حفظ طبیعت شکل گرفته که نوع جدیدی از سرمایه‌گذاری باید به این بخش از ساختمان‌سازی گرفته تا حوزه پسماند، ورود کنند؛ کما اینکه هم‌اکنون یک درصد از گازهای گلخانه‌ای، سهم هتل‌ها و 8 درصد را حلقه‌ای تاسیسات گردشگری دنیا به خود اختصاص داده است.

نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران، خاطرنشان کرد: لذا لازمه تحقق این امر، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ درست است تا به سمتی این رویه حرکت کند که توسعه گردشگری پایدار، اتفاق بیفتد؛ کما اینکه در این شعار، سلامت جسمی و روحی انسان‌ها مدنظر است.

معاون سابق گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، ادامه داد: روح افسرده امروز نیاز به طبیعت درمانی دارد و بنابراین، حفظ منابع و ارتقای سطح موجود به سطح مطلوب، مهم‌ترین اصل در این مقوله است.

حسنی بیان کرد: حوزه گردشگری سلامت شامل سه شاخه تندرستی، درمانی و پزشکی است که قطعا هر بخش دارای ویژگی‌های خاص خود است و متقاضیان هر بخش نیز  ذائقه‌های خاص خودش را دارد.

                                      
پای ساماندهی مشتریان تندرستی لنگ می‌زند

وی عنوان کرد: در واقع استان مازندران با توجه به طبیعت و اقلیمی که دارد، می‌شود به این استان در بخش تندرستی و طبیعت‌درمانی، الویت بهتری داد؛ در واقع شاخه تندرستی یک شاخه پیشگیری است و انسان قبل از آن‌که به دارو و درمان برسد نیازمند به روزرسانی جسم و روح خویش است تا در دنیای ماشینی امروز با استفاده از طبیعت بکر خدادادی از افسردگی به دور بماند.

نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران، اعلام کرد: لازمه تقویت و فعالیت در این شاخه از گردشگری سلامت آن است که بتوانیم با توجه به منابعی که  در اختیار داریم، برنامه‌ریزی کنیم تا به طور نمونه از جنگل‌ها در طبیعت درمانی و از چشمه‌های  آب معدنی و آب گرم در آب درمانی استفاده بهینه کنیم.

معاون سابق گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، گفت: لذا ساماندهی در این بخش از کار در شاخه تندرستی بسیار می‌تواند کارآمد باشد و می‌تواند مشتریان و گردشگران خاص خودش را داشته باشد.

حسنی افزود: هر چند هم اکنون نیز شاخه تندرستی در مازندران دارای مشتریانی است اما ما نیامدیم ساماندهی این بخش را انجام دهیم تا به عنوان یک ظرفیت استفاده شود و در نهایت به عنوان یک دهکده سلامت مطرح شود.

وی اذعان کرد: ما امروز در این بخش نیازمند به دهکده‌های سلامت هستیم تا با این برند، مشتریان خاص خودش را جذب کند و خدمات بخش تندرستی را به گردشگران ارائه دهد.

نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران، مطرح کرد: باید سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت احداث دهکده‌های سلامت در شاخه تندرستی گردشگری سلامت بکشانیم که می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذاری سبز اتفاق بیفتد.

                              

چراغ گردشگری سلامت در ۸ بیمارستان مازندران روشن شد

معاون سابق گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، اشاره کرد: در شاخه پزشکی نیز تاکنون هشت بیمارستان و مرکز درمانی مازندران توانسته است مجوز  IPD به معنای بخش بیماران بین‌الملل را دریافت کرده‌اند که هم به لحاظ پراکندگی جانمایی و هم به لحاظ تنوع خدمات پزشکی دارای وضعیت بسیار مطلوبی است.

حسنی ادامه داد: این مراکز از شرق تا غرب استان، پراکنده هستند که در واقع یک مزیت نیز محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد بسته به این ظرفیت و توانمندی‌های حوزه پزشکی، می‌بایست هدفگذاری‌های بازارهای هدف‌مان را در کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید با رصد و آنالیز دقیق هر کشور دریابیم که هر یک از کشورهای هدف در کدام رشته پزشکی نیازمند خدمات هستند و لذا یکی از نقصان‌های ما در این حوزه، سهل گرفتن موضوع تحقیقات مطالعاتی است، در حالیکه مطالعه در هر موضوعی، اساس کار است و هر چه در این بخش هزینه شود در عملیات و اجرا، هزینه کاهش خواهد یافت.

نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران، با تاکید بر نیازسنجی بازارهای هدف بر مبنای تحقیقات مطالعاتی، مطرح کرد: لذا مطالعه در این بخش بر عهده دو سازمان دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مشخصا دفاتر سیاحتی و جهانگردی است؛ بنابراین انتخاب دفاتری که در این حوزه دارای صلاحیت و توانمندی باشند در پیوند با دانشگاه و 8 مرکز پایلوت مازندران، بسیار حائز اهمیت است.


                                   

با حلواحلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود

معاون سابق گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، تصریح کرد: بزرگ‌ترین ضعف و چالش ما در این موضوع به حمل‌ونقل و زیرساخت‌های بین‌المللی آن در استان باز می‌گردد؛ چرا که برخلاف استان‌های دیگر فعال در حوزه گردشگری سلامت، مازندران دارای پروازهای مستقیم به کشورهای هدف و حاشیه دریای خزر نیست.

حسنی اظهار کرد: با وجود این فقدان اما نمی‌شود دست روی دست گذاشت و در حوزه گردشگری سلامت، ورود نکنیم؛ فعلا مشاهدات و گزارشات سالیان اخیر نشان می‌دهد که مراکز درمانی مازندران پذیرش‌گر بیماران خارجی هستند؛ لذا می‌شود با ساماندهی و تغییر نوع نگاه این نقصان را برطرف کرد.

وی افزود: برطرف کردن این نقصان نیازمند اولا هم‌اندیشی در حوزه گردشگری سلامت و کمیته گردشگری سلامت است و دوما شکل‌گیری پیوند میان بیمارستان‌های دارای IPD سایر نقاط کشور با مراکز درمانی هشت‌گانه مازندران است تا با این پیوند، حداقل از ظرفیت بکر گردشگری مازندران در گذران دوران نقاهت بیماران خارجی بستری در سایر مراکز درمانی کشور بهره برد.

نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مراکز درمانی و بیمارستان‌های حال حاضر مازندران دارای بخش هتل جهت اقامت گردشگران خارجی حوزه سلامت نیستند، لذا می‌توان از ظرفیت بخش هتل و اقامتی مازندران در راستای پوشش این خلأ و تسهیل‌گری اقامت همراهان بیماران خارجی استفاده کرد؛ چرا که هنوز در استنان دارای یک هتل‌بیمارستان نیستیم.

معاون سابق گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، گفت: باید در کنار بهره‌بردن از خدمات حوزه گردشگری سلامت و ارزآوری، می‌بایست خدمات، امکانات و زیرساخت‌های متناسب با نیاز گردشگران خارجی را ایجاد کرد که قطعا این موضوع با جدیت و برنامه‌ریزی میان تاسیسات حوزه گردشگری و تاسیسات پزشکی در تعامل با یکدیگر و پرهیز از جزیره‌ای عمل کار کردن، محقق خواهد شد.

حسنی عنوان کرد: باید برای تقویت گردشگری سلامت و رفع چالش‌ها و ضعف‌های این حوزه در کنار بخش دولتی و خصوصی از ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی نیز بهره برد؛ که لازمه این مهم، گرد هم آوردن این سه بخش در دور یک میز هم اندیشی برای استفاده از ظرفیت‌های هر یک است.



                

صدور موافقت اصولی برای راه‌اندازی دو دهکده سلامت در غرب مازندران

وی ادامه داد: قطع به یقین گردشگری سلامت یکی از ظرفیت‌های خوب استان مازندران است که شاید تاکنون نتوانستیم برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای آن داشته باشیم و خوشبختانه اخیرا معاونت گردشگری وزارت، توجه ویژه‌ای به این حوزه کرده است و در این راستا نیز نشست‌های متعددی را برگزار کرده است که نوید از روزهای خوش پیش رو را می‌دهد.

نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران، اشاره کرد:  در حوزه تندرستی اتفاقاتی در مازندران افتاده است و هم اکنون دو موافقت اصولی برای احداث دو دهکده سلامت در غرب مازندران صادر شده است. 

معاون سابق گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، افزود: باید بپذیریم که سواحل دریای خزر و پلاژهای متعدد فراوان استان، خود یک ظرفیت بسیار خوب برای جذب گردشگران خارجی در شاخه تندرستی و طبیعت‌درمانی  است.

حسنی متذکر شد: به هر منظور، گردشگری سلامت نوعی از گردشگری است و اینکه چه فعالیت‌هایی باید در آن انجام دهیم مواردی است که باید بسته به ظرفیت‌های موجود استان برای آن برنامه‌ریزی و زیرساخت‌ها را جهت ارائه خدمات فراهم کنیم.

مع‌الوصف، در حالی گردشگری سلامت در مازندران با بوق و کرنای مسئولان کلید خورده است که علیرغم اقدامات انجام شده زیرساختی در استان اما هنوز پای این نسخه جدید گردشگری به دلیل نبود خط پروازی مستقیم، فقدان احداث هتل بیمارستان‌ها، عدم تعیین تکلیف مسئولیت پذیرش بیمارن خارجی از فرودگاه تا بیمارستان و مسائلی از این دست، لنگ می‌زند.

گفت‌وگو: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳