تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۷۲۰۴۲
شهید چمران از یک سو به قله‌های علم در زمان خویش دست یافته بود و از سوی دیگر تربیت شده مکتب انقلابی امام خمینی بود. او انقلاب اسلامی را با تمام وجود شناخته بود و همه‌ی هستی دنیایی خویش را فدای آن کرد.
۰
plusresetminus
شهید چمران الگوی ماندگار و نماد بصیرت و انقلابی‌گری
به گزارش بلاغ، رهبر انقلاب شهید چمران را به عنوان شهید شاخص بسیج اساتید معرفی کرده‌اند و روز بسیج اساتید را روز شهادت این عزیز قرار داده­‌اند؛ باید ببینیم امروز اساتید بسیجی کدام نقش را باید ایفا کنند تا برازنده نام این شهید باشند؟

 "دغدغه مندی" واژه­ای دیر آشنا و قریب به ذهن ایرانیان غیور، مسلمان و انقلابی است. این واژه عامل مهاجرت شهید چمران در سال۱۳۴۲ از کالیفرنیا به کشور مصر بود که بواقع مهاجرت از رفاه جهان اول به رفاه جهان سوم و گذار از اوامر نفس جاه‌طلب به کسب اطمینان قلبی برای اطاعت امر پیامبر درون  و کسب رضای الهی بود. این هجرت گذاری بود از جایگاه مرجعیت علمی در آزمایشگاه پلاسمای ناسا به یک پادگان نظامی در مصر و زندگی در یک کانکس فلزی در هوای گرم و بدون امکانات همراه با خانواده ۵ نفری، برای فراگیری روش­های عملی مجاهدت فی سبیل الله بود.

در همین مقطع تاریخ، در بخش دیگری از جهان اسلام،  مردم روستای ضاحیه در جنوب کشور لبنان و به عنوان بخشی از شیعیان لبنان هیچ جایگاهی در طبقات و قشریندی اجتماعی آن کشور نداشتند. آنها را همانند اقلیتی بی قدر در میان اقشار جامعه می‌نگریستند. به این لحاظ دست آنها از مواهب زندگی کوتاه بود. هر از چند گاهی اهالی کشور فرانسه به عنوان کشور "مادر مهربان" کمک های غذایی و مالی برای آنها گسیل می کرد.

شهید چمران با درک چنین موقعیتی از مردم این منطقه، و غلیان دغدغه مندی دینی نسبت به مسلمانان، با  غلبه بر نفس خود، و براساس سنت دینی دوسال بعد مجددا بر طبل رحیل هجرت کوبید و همراه با آیت الله شهید صدر در میان این مردم حضور یافت . او  برای تامین نسل­های آینده این مرز و بوم، توسعه منابع انسانی را هدف گذاری کرد و یک مجموعه آموزشی و تربیتی را بنا نهاد.

بی‌گمان شهید چمران صاحب ویژگی‌های متعدد والایی است که هر کدام در جای خود در خور توجه و دقت بسیارند. اما آنچه در این مختصر مورد نظر و توجه نگارنده است، خصلت‌ها و ویژگی‌های ارزشمند و مثال زدنی آن شهید در مشی و حرکت اجتماعی و انقلابی اوست.

امروز توجه و مرور بر چنین ویژگی‌هایی از آن جهت مهم و لازم شمرده می‌شوند که نظام اسلامی در مقطع سرنوشت سازی از مواجهه و رویارویی همه جانبه با استکبار جهانی و در راس آن آمریکایی قرار دارد. از آنجا که بخش بزرگی از این مواجهه و رویارویی سرنوشت ساز، علمی، فکری، فرهنگی و معرفتی است، به همین سبب نقش نخبگان و فرهیختگان به خصوص استادان بسیجی در این مواجهه و رویارویی بسیار برجسته و بی نظیر خواهد بود.

محمد حسن‌زاده کارشناس مسائل سیاسی در این باره معتقد است شهید چمران دوران کودکی خود را با وجود شرایط سخت زندگی اما روی پای خود ایستاد و زندگی و تحصیل را در مراتب ممتاز و عالی سپری کرد و تلاش کرد تا بیشتر هزینه های خود را با توان خود تامین کند  او می تواند یک الگو باشد برای جوانان که از چنین بستری به چنین جایگاهی می رسد و نشان میدهد که انسان در سختی ها ساخته می‌شود.

حسن‌زاده بیان کرد:منش ها و امور جاری زندگی شهدا وقتی بررسی می شود هر کدام به نوع خود یک کلاس درس است امروز  در دنیا، جنگ سبک زندگی است و کشورها در تلاشند که سبک زندگی خود را توسعه دهند.

 به گفته این کارشناس مسائل سیاسی گام اصلی دشمن نفوذ در سبک زندگی مردم مااست تا از طریق آن اقدامات بعدی خود را انجام دهند ما باید سبک زندگی شهدا را به شکل اثر بخش عنوان کنیم ، سخنان، وصیت ها و به ویژه در مورد شهید چمران  که به چه نقطه ای از معنویت و ولایت مداری رسیدند.

حسین یحیی‌پور استاد حوزه و دانشگاه سیره رفتاری و روحیه جهادی و استکبار ستیزی شهید چمران به عنوان یک الگو در بسیاری از کشور های دیگر نیز شناخته شده و با توجه به توان بالای شهید در مسایل نظامی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به عنوان یک الگو مناسب برای جوانان و دانشگاه و حوزه علمیه مطرح باشد وظیفه ما دانشگاهیان سنگین تر از قبل در مسیر آرمان های انقلاب هست. شهید چمران بانی مقاومت در منطقه بودند و ادامه دهنده راه ایشان حاج قاسم سلیمانی بودند.

وی بیان کرد: تلاش میکنیم که دانشجویان را به اسلحه آگاهی مجهز کنیم  برنامه های بصیرتی در حوزه های دانشجویی و اساتید برگزار می کنیم در قالب اردوهای دانشجویی فرهنگی و راهیان پیشرفت نیز برای آشنایی دانشجویان با پیشرفت های کشور برگزار می‌شود.

یحیی‌پور اظهار داشت: شهید چمران توانست بسیاری را از لبنان و سوریه تا ایران به عنوان استاد فیزیک پلاسما تحت تاثیر قرار دهد و او یک الگوی موفق برای اساتید و جوانان است و انتظار می رود ما بتوانیم در دانشگاه ها نسبت به ترویج الگوی موفق عمل رای جوانان هم دانشگاهیان و اساتید  آنها را انجام بدهیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص این شهید والا مقام؛ تجلیل از شهید چمران را تجلیل از اسلام ناب و ترویج شیوه های اسلامی دانست و یادآور شد:تلاش های فراموش نشدنی این مبارز راه حق؛ با عوامل خود فروخته و مزدور نظام سلطه فراموش شدنی نیست.

یحیی‌پور ادامه داد: رویکردها و اندیشه‌های والای چمران ها، فهمیده ها، بهنام محمدی ها، باکری ها، حججی ها و سیدالشهدای جبهه ی مقاومت حاج قاسم سلیمانی نباید در کوران حوادث و رخدادها،غبار فراموشی گرفته بلکه باید با درایت و بصیرت معلمان؛ این پرچمداران عرصه اندیشه و فرهنگ ؛ برای همیشه بر لوح سینه ی آینده سازان انقلاب نقش بسته و سینه به سینه منتقل شود.

استاد حوزه و دانشگاه شهید چمران را الگویی ممتاز و آموزنده برای نسل جوان و مجاهدان عرصه‌های دفاع و پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی قلمداد کرد و گفت: اما شهادت این مرد بزرگ و مبارز اینگونه رقم خورد که او در روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ که برای سرکشی، معرفی و توجیه فرمانده جدید محور به جای «ایرج رستمی» به منطقه جنگی دهلاویه رفته بود، در خط مقدم نبرد، بر اثر اصابت ترکش خمپاره ۶۰ دشمن از ناحیه پشت سر زخمی شد و به فیض شهادت نائل شد.

همه این ویژگی‌ها و خصلت‌های ارزنده در کنار ده‌ها ویژگی دیگر، از شهید مصطفی چمران، الگویی ساخته که امروز جامعه اسلامی به شدت خود را نیازمند آن می‌داند. قرار گرفتن استادان فرهیخته کشور در سایه سار بسیج استادان زمینه مساعدی است برای الگو برداشتن جمع بزرگی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه از آن الگوی زنده عصر ما و برداشتن گام‌های استوار و سازنده در جبهه علمی و جهاد خستگی ناپذیر فکری و فرهنگی کشور.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷