تاریخ انتشارجمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۴۵۹۹۳۹
کارشناس مسائل سیاسی گفت: نکته جالب تحریمِ بیش از حد کشورهای مختلف به یک معنا؛ بلوک قدرتمندی از کشورهای تحریم شده را ایجاد کرد که نتیجه‌ آن تحریم خودِ آمریکا از منابع متنوعِ اقتصادی جهان است.
۹
plusresetminus
درس عبرتی به نام اوکراین/حضور خسارت بار آمریکا و ناتو در افغانستان
جواد خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ ضمن اشاره به اینکه اوکراین درسی متفاوت برای همه خواهد بود، اظهار داشت: آنچه سرانجام نبردها را رقم می‌زند، قدرت است که در یک تعریف ساده یعنی "توانایی به دست آوردن نتایجی که شخص خواهان آن خواهد بود.

وی تصریح کرد: قدرت یا همان "توانایی تاثیرگذاری در رفتار دیگران به گونه‌ای که موجب اتفاق افتادنِ آن چیزی که می‌خواهیم شود و در چهره‌های مختلف ظهور و بروز داشته و دارد؛ از تواناییِ "تهدید" و بهره‌گیری از ابزارِ "تطمیع" و "تحریم" تا قدرتِ "جذب و متقاعد کردن" و "اقناع" ِدیگران...

کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: هدف از این گفته‌ها شرح و بسط مفهوم قدرت نیست؛ بلکه توجه به یک تغییر اساسی در تعریفِ "میدانِ جدیدِ نبرد" است که با توجه به ضعف و استیصال آمریکا در دو جبهه‌ سختِ نظامی و نیمه سختِ اقتصادی رقم می‌خورد.

خسروی ادامه داد: آمریکا که روزی بر هیمنه‌ نظامی‌اش می‌نازید و با جنگ پیش دستانه به عراق و افغانستان و بعد سوریه ابراز قدرت می‌کرد و برای استقرار به اصطلاح دموکراسی در کشورهای هدف، از پیش تاریخِ دقیقِ حمله را مشخص می‌کرد امروز با ظهورِ جبهه‌ مقاومت به رهبری ایران اسلامی در هم می‌شکند.

وی افزود: در حال حاضر نیز در بحرانِ اوکراین با وجود آن‌ همه لفاظی قبل از اقدامِ نظامی روسیه پا پس می‌کشد و بار دیگر ضعفِ این استکبار پیر بر ملا می‌شود.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: در میدان نبرد اقتصادی به اذعان کارشناسان و سناتورهای آمریکایی، استفاده‌ بیش از حد آمریکا از تحریم‌ها به مثابه آنتی بیوتیکی شده که خاصیت خود را از دست داد و شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران به اذعان مسئولینِ امروز آمریکا، نمونه‌ اخیر آن بود.

خسروی بیان کرد: نکته جالب تحریمِ بیش از حد کشورهای مختلف به یک معنا؛ بلوک قدرتمندی از کشورهای تحریم شده را ایجاد کرد که نتیجه‌ آن تحریم خودِ آمریکا از منابع متنوعِ اقتصادی جهان است.

وی یادآور شد: در این فضا است که آمریکا با فرار به جلو دست به تغییرِ میدان نبرد زده و با بهره‌گیری از بستر سایبری و فضای مجازیِ در اختیار به‌عنوان میدان اصلی نبردِ امروز، در کنار بهره‌گیری از تهدید و تحریمِ دیروز؛ سعی در جبران‌ِ شکست خود با راه‌اندازی جنگ ادارکی و شناختی و نبرد اراده‌ها دارد که همان نبردِ هوشمند محسوب می‌شود.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: نکته‌ مهم این است که اراده‌ای که باید در عرصه‌ نظامی و اقتصادی از کیانِ کشور دفاع کند، منوط و وابسته به شناختی است که امروزه در عرصه‌ مجازی رقم می‌خورد و اگر فضای شناختی یک کشور که غالبا در بستر مجازی رقم خورده طراحی، تغذیه و تدبیر آن به دست دشمنانِ آن کشور باشد؛ این به معنایِ هزینه از ما و فایده از آن دشمنانِ ما است.

خسروی اذعان کرد: ایجاد شبکه‌ ملی اطلاعات در چین، تحت عنوان «سپر طلایی» و تلاش اتحادیه‌ اروپا برای راه‌اندازی اینترنتِ ماهواره‌ای با طرحی شش میلیارد یورویی و... نشانگانی از تلاش در مسیر کسبِ استقلال در فضای مجازی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر قوانینِ شدیدی که این کشورها در حوزه‌ نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری اعمال می کنند بنابراین ایجاد شبکه‌ ملی اطلاعات و تدوین قوانینی جهت نظارت بر فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی؛ ضرورتی ملی، عقلانی و مبتنی بر واقع و منطقِ زیستِ عصریِ ما است.

کارشناس سیاسی در پایان گفت: استقلال فکری- فرهنگی باعث دوام و قوامِ استقلال سیاسی، اقتصادی و نظامی کشور خواهد بود البته منوط به استقلال در بستر ارتباطات و فضای مستقل و بومی در عرصه مجازی که امروزه شاهد گستره بالای آن هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴