تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۴۵۳۴۹۷
رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی کامیون‌داران مازندران با بیان اینکه معیشت و فعالیت کاری 1000 راننده کامیون کارخانجات سیمان نکا و کیاسر در پی تعطیلی و کاهش فعالیت این کارخانجات، مختل و سخت شده است؛ گفت: معطلی چند روزه یک راننده برای فرا رسیدن نوبت سرویس، در کنار افزایش قابل ملاحظه هزینه‌های کامیون‌داری موجب شده است تا شاهد این نرخ‌ها در حوزه حمل بار به ویژه سیمان باشیم.
۰
plusresetminus
معیشت سخت 1000 کامیون‌دار کارخانجات سیمان نکا و کیاسر/دلیل کرایه‌های نامتعارف این روزهای کشنده‌های حمل سیمان چیست؟
محمدعلی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت کامیون‌دارن کارخانجات سیمان مازندران و همچنین علل گرانی کرایه حمل سیمان که مورد گلایه مردمی و واحدهای عرضه است؛ اظهار کرد: در دنیا، کامیون‌های حمل و نقل متعلق به شرکت‌ها است و رانندگان برای این شرکت‌ها کار می‌کنند و حقوقی دریافت می‌کنند و لذا قوانین وضع شده به سمت و نفع این شرکت‌ها است؛ اما در ایران، وضع به این شکل نیست و کامیون‌ها خود مالکی است، یعنی خودرو تحت مالکیت راننده است، اما قوانین به جهت الگو برداری از دنیا، به نفع شرکت‌ها است.

وی افزود: در استان مازندران برای 12 هزار راننده کارت ناوگان صادر شده است و اتحادیه حمل و نقل تعاونی مازندران بیش از 8 هزار عضو دارد که مشغول فعالیت هستند.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی کامیون‌داران مازندران، با تاکید بر بر لزوم نوسازی ناوگان باری کشور و استان، خاطرنشان کرد: ما به ضرورت نوسازی ناوگان واقفیم اما دولت باید برای حل این موضوع حمایت جدی خود را با ارائه تسهیلات کم بهره اعلام کند.

این مسئول ادامه داد: نزدیک به 1000 راننده کامیون تنها در شرکت‌های سیمان نکا و کیاسر مشغول فعالیت هستند که با اوضاع فعلی این کارخانجات در پی قطعی برق، معیشت آن‌ها به مخاطره افتاده است و فعالیت کاری آن‌ها را نیز مختل کرده است که تبعات آن مستقیما به معیشت و درآمد اقتصادی این رانندگان، باز می‌گردد.

فرجی بیان کرد: در حالی که طی یکی- دو سال اخیر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فراوانی در ایام کرونا برا محافظت از جان مردم لحاظ شد اما این رانندگان، تمامی خطرات را به جان خریدند و حتی با دادن تلفات انسانی، نگذاشتند تا کمبود و خللی در بحث تامین مایحتاج عمومی مردم و سایر کالاهای اساسی به وجود بیاید.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی یک راننده با توجه به کاهش تولید سیمان در کارخانجات نکا و کیاسر می‌بایست چندین روز در نوبت صف انتظار بماند تا بتواند یک سرویس حمل و نقل انجام دهد، در حالیکه قبل از آن، روال به گونه دیگری بود و درآمد بیشتر با معطلی و خواب کمتری برای رانندگان وجود داشت؛ هر چند در شرایط قبل هم با توجه به گرانی فراوان لوازم یدکی و لاستیک، دخل رانندگان با خرج‌شان همخوانی نداشت.

رئیس اتحادیه حمل و نقل تعاونی کامیون‌داران مازندران، اعلام کرد: واقعا در شرایط سخت کرونایی، رانندگان با تردد در شهرهای قرمز جهت حمل آذوقه مردم، جان خود را در کف دست گرفتند و کارشان کمتر از کار کادر درمان نیست و بی انصافی است که این کادر زحمتکش را نبینیم و بدون ملاحظه، انگ گرانی خیلی از کالاها را به پیشانی رانندگان بزنیم.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به 800 دستگاه کامیون در کارخانه سیمان نکا و 400 دستگاه کامیون در کارخانه سیمان نکا مشغول فعالیت هستند که با کاهش فاحش تولید که به یک چهارم تا یک پنجم سابق رسیده است، فعالیت کاری این رانندگان نیز به شدت کاهش یافته است.

فرجی تصریح کرد: یک راننده که به طور مثال طی یک روز 3 میلیون تومان کار می‌کرد حالا  هر چند روز به او یک سرویس می‌خورد و لذا وقتی این راننده قسط‌های سنگین دارد و چندین روز کامیون در کارخانه معطل سرویس گیری است، لذا نرخ کرایه‌ها به نسبت گذشته بالاتر رفته تا راننده بتواند بخشی از کسری‌هایش را جبران کند.

وی تاکید کرد: البته شما باید افزایش چند برابری هزینه‌ها و استهلاک کامیون‌ها را از خرید لاستیک، لوازم یدکی، روغن و سایر را در نظر بگیرید؛ الآن کوچکترین خرابی یک کامیون نزدیک به 200 میلیون تومان روی دست راننده، خرج می‌گذارد و این راننده چطور باید هزینه‌هایش را تامین کند؟ اقساط سنگین ماهانه کامیون باید در شرایط کنونی توسط مالک چگونه پرداخت شود؟

گفتنی است رانندگان کامیون  معتقدند با توجه به بالا بودن هزینه‌های کامیونداری در ایران و گران شدن ناگهانی لوازم یدکی و اقلام مصرفی مانند لاستیک و روغن، نرخ کرایه‌های فعلی حمل بار پاسخگو نیست؛ اما از سوی دیگر، مردم و عاملان فروش از کرایه‌های بالا و تا دوبرابری کامیون‌داران، گلایه دارند و عامل بخشی از گرانی فعلی سیمان را افزایش کرایه حمل می‌دانند.

رانندگان کامیون افزایش هزینه‌‌های تعمیر و نگهداری کامیون، گرانی قطعات یدکی، گرانی دستمزد تعمیرگاه‌ها، واسطه‌‌گری گسترده در پایانه‌های بار، گرانی لاستیک و همچنین کاهش فعالیت کاری در پی تعطیلی کارخانجات سیمان و معطلی چند روزه برای فرا رسیدن نوبت را  از عوامل اصلی عدم تناسب کرایه‌های حمل با هزینه‌های زندگی‌شان، می‌دانند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴