تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۴۵۱۵۵۵
این روزها زمزمه‌های گرانی نان، مرغ و روغن حسابی داغ‌تر از بازار این کالاهای اساسی در واحدهای صنفی است و این شایعات جدا از نگرانی مردم از رسیدن موج جدید گرانی‌ها، بازار را هم متشنج کرده است؛ برای اطلاع از آخرین وضعیت این کالاها، گفت‌وگویی را با رئیس سازمان صمت استان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید...
۰
plusresetminus
مصوبه‌ای درباره گرانی نان و روغن ابلاغ نشده است/مرغ‌فروشی‌ها حق ندارند گران بخرند که گران بفروشند!
حسینقلی قوانلو در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص تشدید زمزمه‌های گرانی نان در مازندران، اظهار کرد: طی روز گذشته، انتشار خبر افزایش قیمت نان در کرج، بازار شایعات گرانی نان را داغ‌تر کرده بود که این مسئله بلافاصله از سوی مسئولان، تکذیب شد.

وی افزود: فعلا به ما چیزی  مبنی بر افزایش قیمت نان ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان صمت مازندران، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در حال انجام محاسبات قیمت نان هستیم؛ خوب به هر صورت در شرایط فعلی، هزینه‌های نانوایی‌ها بالا رفته است و این موضوع را قبول داریم؛ اما نان از آن‌جا که یک کالای اساسی است، تصمیم گیری افزایش قیمت آن بر عهده ما نیست.



این مسئول، ادامه داد: در سطح کشور هر تصمیمی برای قیمت نان بگیرند، ما آن را اجرا خواهیم کرد؛ اگر هم این امر را در اختیار استانداران بگذارند، قطعا ما نیز در کارگروه آرد و نان آن را بررسی و اصلاح قیمت انجام خواهد گرفت؛ اما فعلا تا این لحظه، هیچ دستورالعملی به ما ابلاغ نشده است.

قوانلو بیان کرد: هر اتحادیه‌ای به ما تقاضای اصلاح قیمت دهد ما بر حسب وظیفه، بررسی می‌کنیم و اکنون نیز در حال بررسی تقاضای اصلاح قیمت اتحادیه خبازان هستیم، اما پس از آنکه به ما اجازه دادند، نتایج را ابلاغ می‌کنیم.

وی در خصوص تشنج‌های اخیر عرضه و قیمت در بازار مرغ، عنوان کرد: هر میزان مرغ که به ما سهمیه بدهند ما با قیمت 24 هزار و 900 تومان در بازار توزیع می‌کنیم و در تلاش هستیم تا این کار را به دقت انجام دهیم.

رئیس سازمان صمت مازندران، اعلام کرد: نمی‌گوییم تخلفی در بازار نیست؛ ممکن است تخلفی هم در بازار باشد؛ اما باید بگوییم فعلا در سطح بازار به نسبت چند هفته قبل، عرضه کم شده است؛ اما در تلاش هستیم تا مرغ با همان قیمت نرخ مصوب در بازار به دیت مصرف کننده برسد.

این مسئول در خصوص قیمت 30 تا 31 هزار تومانی هر کیلو مرغ در برخی از مراکز عرضه استان، گفت: اگر عرضه در بازار کم می‌شود، ما مقصر نیستیم؛ چرا که در خصوص مرغ از مرحله تولید تا تحویل به واحد صنفی بر عهده جهاد کشاورزی است و از واحد صنفی به بعد بر عهده ما و اگر واحد صنفی، مرغ را با فاکتور قیمت 26 هزار تومان خریداری کرده است که ما نمی‌توانی بگوییم 24 هزار تومان بفروشید.



قوانلو اذعان کرد: البته ما احساس می‌کنیم که یک مقداری برخی از تولیدکنندگان و فعالان صنعت مرغ در حال شیطنت هستند و در حال عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها با قیمت بالاتر از نرخ معین هستند؛ اما ما کماکان با اهرم‌های نظارتی با اینگونه موارد برخورد می‌کنیم و تا جایی که می‌توانیم مرغ تنظیم بازاری را توزیع می‌کنیم.

وی تصریح کرد: عددی که طی این روزها رد خصوص قیمت هر کیلو مرغ به ما اعلام شده است بین 26 تا 27 هزار تومان است اما اگر واحد صنفی مرغ را با قیمت 28 تا 30 هزار تومان می‌فروشد، ما قطعا در صورت مشاهده و گزارش مردمی، برخورد می‌کنیم؛ چرا که حق ندارد که گران بخرد که در نهایت گران هم بفروشد.

رئیس سازمان صمت مازندران، در پاسخ به این موضوع که برخی‌ها علت کاهش عرضه مرغ را ارسال بخشی از تولیدات استان به استان تهران می‌دانند؛ گفت: در شرایط حال حاضر با توجه به نیازسنجی انجام گرفته از سوی جهاد کشاورزی، روزانه بیش از 300 تن مرغ در سطح استان توزیع می‌شود و طی روز جاری نزدیک به 320 تن مرغ در سطح استان توزیع شده است.

این مسئول متذکر شد: الویت ما و سایر دستگاه‌ها در درجه نخست تقاضای داخل استان است اما باید بپذیریم که بخش قابل توجهی از نیاز تهران را استان‌های شمالی بر عهده دارند.



قوانلو در خصوص اعلام رسمی افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت روغن از سوی برخی از واحدهای تولیدکننده، پاسخ داد: تا این لحظه، به ما چیزی در این خصوص ابلاغ نشده است اما گزارش این امر به ما نیز اطلاع داده شده است.

وی یادآور شد: هنوز از سوی ستاد تنظیم بازار، نامه‌ای در خصوص افزایش قیمت روغن به ما ابلاغ نشده است.

گفتنی است طی روز جاری، بر اساس اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته شده از امروز 26 اردیبهشت ماه افزایش می یابد. 

بر این اساس، در این ارتباط شرکت صنعتی بهشهر طی نامه ای به اداره نظارت اعلام کرده است با توجه به نرخ ارز ترجیحی، روغن مایع 35 درصد و انواع روغن جامد 30 درصد گران می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴