تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
کد مطلب : ۴۴۵۱۷۲
کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری از تداوم تلاش‌ها برای حفظ شمشادهای سرسبز باقیمانده در دو منطقه سنگده ساری و لوجنده بهشهر خبر داد و گفت: هم اکنون لاروهای آفت، غیرفعال هستند و از جمعیت شب پره‌ها نیز به دلیل عدم مواد غذایی کافی، کاسته شده است.
۰
plusresetminus
«سنگده» ساری و «لوجنده» بهشهر تنها مأمن اَمن شمشادهای سبز مازندران/جمعیت شب پره‌ها کم شده است
امین وطن‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت شمشادهای هیرکانی در مازندران اظهار کرد: آفت شب پره شمشاد یک آفت قرنطینه‌ای است که از خرداد ماه 1395 برای نخستین‌بار جنگل‌های چالوس را مورد هجوم قرار داد و این منطقه را آلوده کرد.

وی افزود: این آفت، دارای 3 تا 6 نسل در طول سال است که هم از برگ و هم از پوست درختان شمشاد تغذیه می‌کند و لذا باید بر هیمن اساس، سالانه 4 تا 5 بار سم‌پاشی انجام می‌شد که نیازمند اعتبارات کلانی بود.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، خاطرنشان کرد:  متاسفانه به دلیل فقدان اعتبار و امکانات مورد نیاز طی جولان این آفت در استان، موجب شد تا بیش از 90 درصد از رویشگاه‌های شمشاد مازندران به شدت دچار خسارت شود و بسیاری از مناطق جنگل‌های هیرکانی در استان، کاملا خشک شود.

وطن‌دوست متذکر شد: البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که رویشگاه این‌گونه در برخی نقاط شیب‌دار واقع شده است که به‌دلیل شیب تند، حضور انسان در آن مناطق غیر ممکن است و یکی از دلایلی که نتوانستیم این آفت را کنترل کنیم به‌خاطر شرایط جغرافیای سخت منطقه بود.

وی در خصوص میزان سهم شمشادها از جنگل‌های مازندران پاسخ داد: در مازندران بیش از 16 هزار هکتار شمشاد داریم که از این میزان، 7 هزار و 500 هکتار سهم حوزه ادراه کل ساری و 8 هزار و 500 هکتار نیز سهم حوزه اداره کل نوشهر است.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، بیان کرد: در حال حاضر، لاروهای آفت در حال زمشتان گذرانی هستند و فعلا غیر فعال هستند.

وطن‌دوست ادامه داد: هم اکنون در بخش کوچکی از رویشگاه‌ها، شمشادها نیمه خشک و سبز و در عمده نقاط یعنی حدود 80 درصد، شمشادها خشکیده هستند.

وی عنوان کرد: از اواخر زمستان و با گرم شدن هوا، مجددا لاروها فعال می‌شوند و هم‌زمان ما نیز کار محلول پاشی را برای کنترل آفت‌ها، آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم جمعیت لاروها را تا حد ممکن پایین بیاوریم.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، گفت: فعلا تمرکز خود را روی منطقه سنگده ساری و لوجنده بهشهر گذاشته‌ایم و شمشادهای این منطقه فعلا سر سبز هستند.

وطن‌دوست اعلام کرد: البته یک بانک احیا و پرورش نهال را در بخش کلوده محمودآباد راه‌اندازی کرده‌ایم که به عنوان مرکز بذر این گونه در دست اجرا داریم و تاکنون در محدوده‌ای به وسعت 2500 مترمربع، نهال کاشته‌ایم و در حال مراقبت و پرورش این گونه هستیم.

وی افزود: بذرها در این مرکز جهت ذخیره نگهداری می‌شود و جهت پرورش به نهالستان‌های زاغمرز، لاجیم، شرکت‌های نکاچوب و چوب فریم و برخی نهالستان‌ها نظیر نهالستان ارم ساری جهت تولید قلمه، ارسال می‌شود.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری،  متذکر شد: خوشبختانه با توجه به تجارب به دست امده طی چند سال اخیر، امکان احیای شمشادها در برخی نقاط نظیر سنگده ساری محیا شده است و شمشادها در این منطقه با توجه به مراقبت‌های ویژه انجام شده، کاملا سبز هستند.

وطن‌دوست تاکید کرد: حفظ و انجام اقدامات موثر نیازمند صرف هزینه و تخصیص اعتبار ویژه دارد و واقعا تخصیص اعتبارات خاص به این مقوله، نقش موثری در موفقیت اقدامات برای کنترل آفت‌های شمشاد در استان دارد.

وی یادآور شد: آفت‌هایی مثل شب‌پره هم آمارشان کاهش پیدا کرده است؛ چرا که حیات و تکثیر این آفت به طور مستقیم به تغذیه آن‌ها از برگ و ساقه شمشمادها دارد و با توجه به اینکه غالب شمشمادها در استان خشک شده‌اند، طبیعتا از جمعیت این آفت نیز کاسته شده است.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری،  گفت: این آفت برای فعالیتش نیاز به مواد غذایی دارد و وقتی مواد غذایی مورد نیازش نباشد، خود به خود از آمار جمعیت ان نیز کاسته خواهد شد؛ البته اقدامات مراقبتی و محلول پاشی نیز همچنان برای حفظ شمشادهای باقیمانده در دست اجرا قرار دارد.

به گزارش بلاغ، شمشاد یکی از گونه‌های ارزشمند و منحصر به فرد جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور است که به علت شیوع آفت شب پره طی سالیان اخیر، در معرض تهدید جدی و نابودی قرار دارد.

آفت شب پره شمشاد که برای نخستین بار در خردادماه 1395 در آستارا از استان گیلان و سپس در چالوس از استان مازندران مشاهده شد؛ حالا پس از گذشت بیش از 4 سال، تمام جنگل‌های هیرکانی شمال کشور و به ویژه مازندران را در کام خود بلعیده است.

جولان شب‌پره‌ها در جنگل‌های شمال در کنار موانع طبیعی، کمبود اعتبارات مالی، نبود امکانات و تجهیزات مکفی بازدارنده و پیشگیرانه، عدم دسترسی آسان به مناطق آلوده، سرسختی آفت، گستردگی وسیع  و شاید از همه مهم‌تر، کوتاهی و دست روی دست گذاشتن و  جدی نگرفتن این آلودگی از سوی مدیران، موجب شد تا شاهد مرگ تدریجی بکرترین و قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا در ایران باشیم که اکنون به کابوسی مخوف برای شمشادها، مبدل شده است.

خوشبختانه طی یکی-دو سال اخیر برخی اقدامات در راستای حفظ این گونه ارزشمند در برخی از نقاط استان صورت گرفته است که احداث برخی رویشگاه‌ها و پرورش نهال جهت تکثیر شمشاد از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴