"محراب" محل حرب و"محاربه " ودشمنی با دشمنان خداست نباید فکرکرد محراب محل صرف مذاکره باخداست،به تعبیرامام خمینی رضوان الله فرمود:آمریکاشیطان بزرگ است ...بنایراین اگرمسجدی ویا منبری آمریکاستیز ویا به تعبیری شیطان ستیز نباشد ،"مسجد بی محراب" است.
مسجد تنها یک معبد نیست بلکه یک جنبه آن معبد است؛ مسجد در فرهنگ اسلامی نهادی چند ضلعی است؛ جنبه کانونی و مرکزی مسجد معبد بودن است ولیکن در کنار آن تعلیم، تربیت، فعالیت های اجتماعی، خدمت رسانی و... وجود دارد؛ با ملاحظه آن چه که ما در تراز اسلام ناب محمدی از مسجد می شناسیم این است که مسجد معاصرپیامبراعظم صل الله محلی برای برگزاری محاکم حل اختلاف-محل آموزش های نظامی و فرهنگی-محلی برای دیدارهای سیاسی وبرنامه ریزی های حکومتی بود وامروز هم میبینید که امام خمینی وامام خامنه ای برای اداره حکومت درمسجد مستقرشدند مسجد جماران ومسجد امام خمینی ...
-سوال اینجاست که چگونه مسجد ما "محراب" ومحاربه واقعی داشته باشد؟؟؟
-آیا صرف دعا وذکر"مرگ برآمریکا"کافی است؟؟
-آیا صرف دعای منبری های محترم وروحانیت عزیزدراختتام هرسخنرانی برای سلامتی رهبرانقلاب و برائت زبانی ازدشمنان ایشان کافی است؟؟
پاسخ کاملامشخص است که کف برائت ومحاربه با دشمنان خدا وولایت "محاربه قلبی و لسانی "است،چراکه محاربه و برائت دو وجه دارد :1-وجه سلبی(که همین برائت لسانی و زبانی است مثلا همه مادرمجامع مذهبی وسیاسی وراهپیمایی ها شعارمیدهیم :وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد...)2-وجه ایجابی: این وجه به معنای برائت ومحاربه عملی وعملیاتی است
-اگرروزی دشمن "خرمشهر"را اشغال کرد وتمام ظرفیت مادی ومعنوی امت متوجه این خطه خونین شد ،امروز دشمن درفکر اشغال"خرمشهرها"ست واگرمساجد در "شرایط خرمشهر" متمرکز بودند و برای جبهه خرمشهر تلاش میکردند ،فراخوان انسانی میزدند،آموزش نظامی میدادند،لباس و خوراک (سبدکالا)تهیه میکردند،مسجدی ها رابه میدان جنگ اعزام میکردند و... امروز در "شرایط خرمشهرها "که جنگ به مرحله "محله به محله" و "خانه به خانه"ومهمتر"خانواده به خانواده"رسید باید محاربه عملی داشته باشند و برنامه عملیاتی تعریف نمایند.
- مسجد را اگر نگوییم بزرگترین ظرفیت، حداقل میتوان یکی از ظرفیتهای بزرگ مختص مسلمین دانست که اگر به درستی از آن استفاده شود میتواند علاوه بر محل عبادت، پایگاهی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی باشد که تاثیرات شگرفی بر جوامع اسلامی خواهد گذاشت.
-درشرایط "جنگ اقتصادی" مساجد،هیات محترم امناء مساجد،امامان جماعات مساجد چه تکالیف اجتماعی دارند؟
-مساجد وبزرگان آن باید علاوه بر "تولیدات مناسبتی"بدنبال ایجاد شرایط برای "تولیدات مهارتی"باشند.
-معیشت مردم هدف استکبارجهانی است ومساجد محل باید دراین بخش برنامه داشته باشند و درحقیقت "آتش به اختیار"باشند و به دولت درشرایط جنگی کمک نمایند
-امام خامنه ای فرمودند:"مگریک ملت میتواند بدون "جهاد "سرش رابالا نگه دارد وطعم عذت رابچشد..."
*سوال اینجاست که پیشنهادات عملی برای حضورمساجد در جبهه "جهاداقتصادی"چیست؟؟ویا "مسجد جهادی" و"جهادمساجد"چه مختصاتی باید داشته باشد؟؟ودریک کلمه "مسجد دارای محراب"چه مسجدی است؟؟
-طرحی را مدتی در مرکز استان مازندران با محوریت مساجد شهرستان ساری توسط "یاران انقلاب ساری" باعنوان مستعار"یاس"درحال راه اندازی هستیم بنام "مهارت محله" واین طرح به هیات امنای مساجد این امکان را میدهد که آرایش جنگی اقتصادمحور بگیرند که الحمدلله دربرخی مساجد این مرحله ایجاد شد ومقدمات برخی دیگردر حال فراهم شدن است که شایسته است از هیاتهای امنای انقلابی مساجد ساری تشکرکرد.
-مساجد باید برای عبورازمعضلات "معیشت محور"، قبل ازهرعملیاتی، بدنبال "اطلاعات محله" باشند و یا به تعبیری "بانک اطلاعات محله" را ایجاد نمایند. مثلا: محله ما چند جوان جویای کار وشغل وجود دارد؟ چه میزان مجرد ومتاهل هستند، استعدا تخصصی آنان چیست؟ تحصیلات و گرایشات آنان چیست؟ چه تعداد متخصص درحوزه مهارتی وجود دارد و چه تعداد "نیازمند مهارتی" وجود دارد؟ چقدر "دم بخت نیازمند" وچه تعداد مجرد جویای همسر و ...
-هیات امنا با این "اطلاعات"می تواند "عملیات" تعریف کنند؟
-مثلا اگر هیات امنای "صندوق قرض الحسنه" بامشارکت محله تاسیس کند، نیازمند تدارک جهزیه دختردم بخت بجای مراجعه به "رباخوار محله" به هیات امنای محله ومسجد مراجعه میکند.
-مثلاهیات امناء می تواند برای افزایش"مهارت محله" از مثلا کسی که استعداد حرفه "خیاطی" دریکی از ساعات روزهای هفته دعوت کند که برای مهارت آموزی دختران ومادران درمسجد "آموزش مهارتی کوتاه مدت" برگزار نماید و پروژه دشمن که بدنبال ایجاد فرهنگ "تغییر" و مُد بجای "تعمیر" را دفع نماید، بانوانی که مهارت دارند در مقاومت اقتصادی خانواده میتوانند نقش موثری داشته باشند
- یا اینکه هیات امناء می تواند برای افزایش"مهارت محله"از مثلا کسی که استعداد حرفه "آشپزی" - "برق کاری - "جوشکاری" - رایانه ونرم افزار – بازاریابی حرفه ای درفضای مجازی -سواد رسانه – "مشاوره حقوقی" - "مشاوره شغلی" آموزش زبان انگلیسی و کلاسهای تقویتی برای دانش آموزان نیازمند وخانواده یی با اقتصاد ضعیف –تدارک چادر با فراخوان "نذرچادر" برای نیازمندانی که نیاز به چادر و حجاب دارند و... درطول هفته کلاسهای مهارتی وآموزشی کوتاه مدت برقرارنماید .
-هیات امنا میتواند برای پیشبرد اهداف خود دربخش آموزش مهارتی محله 1-ازاستعداد محله استفاده کند 2-درقالب "نذراشتغال" - "نذورات آموزشی" -ایجاد "خیریه اشتغال" خیرات را مبتنی برنیاز محله تعریف عقیدتی نوین نماید واگر نتوانست میتواند از محل "جذب سنتی اعتبار" درامرآموزش ومهارت استفاده کند و از مربیان اموزش های فنی وحرفه ای باهزینه مساجد دعوت نماید وهمان اعتباری را که دردوماه پربرکت محرم وصفر جذب مینماید ازهمان محل دربخش آموزش ومهارت بهره مند گرداند.
-ایجاد نمایشگاه درمسجد با محوریت اقتصاد مقاومتی خانواده محور-برنامه ی کارگاهی کوتاه مدت دربخش سبک زندگی اسلامی- کارگاه کودکانه و...
-دانش عملیاتی هیاتهای امنای مساجد وامامان جماعت یک ضرورت بسیاربزرگ در شرایط "جنگ اقتصادی" است که میتواند امروز را درتاریخ انقلاب اسلامی و درمحضر ولایت معظم فقیه(نائب امام زمان) سرافراز کند ومساجد که در پیشانی مسئولیت انقلابی دراین مرحله ازانقلاب اسلامی قراردارند و به عنوان "نیروگاهی" که در آن اورانیومی ازجنس "ایمان " و "ولایتمداری" به عبارتی "غنی سازی" میشود و شهدای گرانقدر در این کانون عقیدتی پرورش یافتند، فعال شوند، که البته در بخش "انگیزه " اکثریت قاطع مساجد کشورعزیزمان درشهرها و روستاها مستعد "جهاد" هستند وحتما پیروز خواهند بود. ان شاءالله