تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۴۸۲۹۷۱
رسم شب یلدا در حال حاضر به یک چشم و هم چشمی، به رخ کشیدن هنر و پول تبدیل شده است.
۱
plusresetminus
شب چله در چالش مدگرایی‌های بی‌حد و حصر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، متأسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از سنتهای ایرانی که ریشه در آداب ورسوم این سرزمین داشته است با پیروی از فرهنگ های غلط بیگانه به انحراف رفته وتبدیل به آفاتی چون تجمل گرایی شده است یکی ازاین سنتهاآداب ورسوم شب چله است که در سالهای اخیر مورد تهاجم فرهنگی بیگانه قرار گرفته است مراسمی که جزویکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.که به آن شب یلدا یا شب چله نیز می گویند این شب به عنوان بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، در سنت ما ایرانی ها گرامی داشته می‌شود. 
 
شبی که از دیرباز خانواده‌های ایرانی این سنت دیرینه را گرامی داشته وبا در کنارهم قرار گرفتن وجشن وسرور ؛آن را برگزار می کردند.
 اما متأسفانه در سال‌های اخیر این جشن حسنه که برپایه دورهمی وصله رحم شکل گرفته شد ه بود به علت چشم و هم چشمی وورود فرهنگ غلط بیگانه به آفتی برای این سنت زیبا تبدیل شده است وباعث آسیب‌های اجتماعی در جامعه تبدیل شده است. 
 
سارا معصومی از جمله کارشناسان امور تربیتی ومشاور خانواده در شهرستان بابل است که در گفتگو باخبرنگار بلاغ بابیان اینکه تجمل گرایی بی حدومرز برخی از خانواده ها در شب یلدا به آسیب های اجتماعی تبدیل شده است بیان داشت: متاسفانه در سالهای اخیر به علت ترویج فرهنگ‌سازی های غلط در فضا های مجازی وچشم وهم چشمی یکی از زیباترین سنتهای فرهنگی وتاریخی ما ایرانیان که آداب‌ و رسوم آن از منظر دین مبین اسلام هم مورد تایید وتاکید قرار گرفته است دستخوش تغییرات عملکردی قرار گرفته وتبدیل به آفاتی برای خانواده ها شده است 
وی ادامه داد: متاسفانه برخی از خانواده ها برای آنکه در رقابت مد گرایی کم نیاورند دست به هرکاری می زنند تا با فخر فروشی در فضای مجازی دیزاین خود را به رخ دیگران بکشانند غافل ازاینکه این فخر فروشی های بی حدوحصر به آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده وباعث از هم پاشیدن برخی از خانواده ها می گردد.
 
معصومی اذعان داشت: متاسفانه برخی خیال می‌کنند هرچقدر تعدادمیوه‌های شب یلدا و مراسم‌هایشان بیشتر باشد و هرچه هندوانه‌ای که قرار است بیاورند سر سفره سنگین‌تر باشد خوشبخت‌تر و عزیزترنداما غافل ازآنکه اولین آسیب راخودشان خواهند دید. 
 
این کارشناس امورتربیتی با اشاره به اینکه کافیست یکبار خانواده ها به این مراسم و این حجم تجمل اضافی نگاه عاقلانه ای داشته باشند اذعان داشت: آیا میوه و آجیل می تواند نشانه محبت خانواده ها به یکدیگر باشد آیا ساده برگزار کردن این مراسم ودور از تجملاتی که هرساله قوت بیشتری می‌گیرند نشان از کم بودن محبت طرفین است اینها سوالاتی است که باید هرکسی از خودبپرسداما متاسفانه در سالهای اخیرشوآف های تبلیغاتی در فضاهای اجتماعی مجازی نیز مزیت برعلت مدگرایی بی حد وحصر در این شب شده است که این امر مسلما تبعات اجتماعی چون فقر وحسادت وطلاق را در پی این آسیب اجتماعی به دنبال خواهد داشت .
 
خانم معصومی در پایان سخنانش با بیان اینکه مهمترین مساله برای حفاظت از این سنت دیرینه ساده برگزار کردن این مراسم است یادآور شد: برای حفظ هویت ملی وضربه نزدن این فرهنگ رسانه ها نقش موثری دارند که باید با تاثیر گذاری وتشریح فلسفه وجودی چنین فرهنگهای دیرینه جلوی چنین آفات وآسیب های اجتماعی را گرفت 
 
ننه کلثوم از جمله اهالی روستای فکه چال بابل است که در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری بلاغ در مورد این سنت دیرینه شب یلدا اظهارداشت: شب یلدا از جمله شبهایی در فرهنگ وسنت دیرینه ما ایرانیان است که نشان از کدبانو بودن زن ایرانی را به رخ جهانیان می کشید اما در حال حاضر حتی معنی کدبانو بودن نیز تغییر کرده است. 
 
ننه کلثوم ادامه داد: در زمانهای قدیم که یخچال و امکانات رفاهی وجود نداشت هر یک از زنان فامیل باهنر خویش از ساده ترین امکانات موجود برای سرگرم کردن خانواده ودورهم قرار گرفتن با توجه به آنچه که در خانه وجود داشت ویا ازقبل بدین منظور کنار گذاشتن را در تبعه اخلاص گذاشته تا دورهمی این شب با محبت بیشتری برگزار شود 
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر متأسفانه این دور همی به جای آنکه صفا وصمیمت خانواده ها را اضافه کند بلکه تبدیل شده به وسیله ای برای به رخ هم کشیدن وزن وشوهر باهم در بیشتر این مراسم ها باهم قهر هستند چرا که شوهر نتوانست سفره رنگین این شب رافراهم آورد وزن هم از دوستان ورقبای خود در رقابت مد کم آورده است که این جای بسی تاسف دارد .

کلثوم قنبری با اشاره به ارزشهای غلطی که در سالهای اخیر در فضاهای مجازی ترویج شده است یا داور شد : قرار نیست یک شبی که گذشتگان ما به منظور صفا وصمیمت ودورهمی کنار هم جمع می شدند با ترویج فرهنگ غلط از بین برود تبدیل به تلخی شود .سری به بازار شب یلدا زدیم تا نظرات مردم را در مورد افراط گری دراین شب جویا شویم البته نظرات متفاووت بود 
 
و یکی نظر می داد که این سنتهای آیینی باعث شادی در میان مردم می شود و نبایداین شادی را از بین برد وانتظار داشت هنوز مردم مثل قدیم رفتار کنند .
 
ودیگری می گفت: در قدیم صمیمت ها بیشتر و سفره‌ها کم رنگ تر بود؛ گویی در حال حاضر این دو رابطه عکسی با یکدیگر دارند. هر چقدر سفره‌ها پر زرق و برق تر شد، مشکلات خانوادگی و دوری از یکدیگر نیز افزایش یافت.
 
دیگری نظر می داد: اگر کمی به گذشته برگردیم مناسبت های باستانی به خصوص یلدا با گذشته تفاوت هایی کرده است.ومدتی است که رسوم باستانی ایران دستخوش تغییراتی شده است که با چرخی در فضای مجازی شاهد آن خواهیم بود.
 
در این بین محمود صالحی دبیر بازنشسته ادبیات در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری بلاغ اظهارداشت: در گذشته یلدا به معنای آغاز فصلی بود که در آن هیچ رویشی اتفاق نمی افتاد، فعالیت مردم درمزارع و باغ ها تمام می‌شد، مردها در خانه می نشستند تا منتظر زمستان های طولانی به همراه برف سنگینی باشند که در راه بوده است و به علت نبود امکانات رفاهی چیز متوقف می شد وبه نوعی فصل استراحت محسوب می‌شد.

به همين دليل مردم برای گرم شدن دل ‌هایشان هر آنچه که اغذیه و.. بود در خانه راجمع می کردند و در کنار دیگر اعضای خانواده شب اول سخت ترین فصل سال را در کنار کرسی که مملو از غذا، محبت و گرما بودجمع می شدند و این حرکتشان جنبه روانی نیز داشت که باعث دلگرمی در بینشان مي شد. 
 
وی تصریح کرد: اما در حال حاضر این رسوم باستانی دستخوش تغییراتی شده است . تغییراتی که عمدتا با تحمیل غیرارادی تم ها، وسایل، سبک هاو... برخی بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام دکانی پر سود را برای آن ها ساخته و این تبلیغات را به گونه ای پیش می‌برد که افراد فارغ از سلیقه و انتخاب خود مجبور به پیروی ازاین شیوه غلط می شود 
 
صالحی با اشاره به اینکه بلاگرهای مدگرا، حامیان تجملگرایی و...افراد حقیقی هستند که در فضای مجازی فعالیت میکنند و این فضا ابزار و فرصتی برایشان شده است که این افراد سبک زندگی شان را به ما غالب کنند ادامه داد: در حال حاضر آنچه که عیان است مخارج غیر ضروری است که خانواده‌ها را تحت فشار قرار می دهد و در این بین خانواده‌ها خودشان باید به فکر خود باشند در غیر این صورت در سیل فشار تبلیغات تجمل، از بین خواهند رفت.
 
 باید اذعان کرد که رسم شب یلدا در حال حاضر به یک چشم و هم چشمی، به رخ کشیدن هنر و پول تبدیل شده است؛ موضوعی که اساساً با ماهیت فرهنگ ایرانی و اسلامی در تضاد است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳