تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۷۹۹۸۴
در سال‌های اخیر یک روالی در بسیاری از مدارس ایجاد شده که به مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری جشن با عناوینی مانند جشن الفبا، جشن آب، جشن خودکار، جشن تخم‌مرغ، جشن میلیارد و انواع و اقسام جشن غذا می‌کنند که این جشن‌ها مشکلاتی را برای خانواده‌ها به وجود آورده است.
۶
plusresetminus
هزینه‌تراشی‌های دردسرساز مدارس برای خانواده‌ها
به گزارش بلاغ، مدرسه یکی از بهترین مکان‌هایی است که انسان در طول زندگی خود و در دوره دانش‌آموزی تجربه می‌کند و همچنین خانواده‌ها با اشتیاق و میل فراوان فرزندان خود را راهی آنجا می‌کنند چراکه اعتقاد دارند مدرسه محلی برای یادگیری علم‌، تربیت و ساخته شدن آینده فرزندان آن‌ها است.

جشن‌هایی برای دل‌خوشی دانش‌آموزان اما باعث ناخوشی والدین
یکی از بزرگترین دغدغه‌هایی که خانواده‌ها در زمان شروع تا پایان یک سال تحصیلی دارند بحث هزینه‌های مدارس است که البته خانواده به هر زحمتی شده هزینه‌های ثبت‌نام و پوشاک و کتاب و برخی هزینه‌های جاری مدرسه را فراهم می‌کند تا فرزندشان از تحصیل باز نماند.

اما در سال‌های اخیر یک روالی در بسیاری از مدارس ایجاد شده که به مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری جشن با عناوینی مانند جشن الفبا، جشن آب، جشن خودکار، جشن تخم‌مرغ، جشن میلیارد و انواع و اقسام جشن غذا می‌کنند که این جشن‌ها مشکلاتی را برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

این جشن‌ها به‌صورت معمول در مدارس ابتدایی و با هدف ایجاد شور و نشاط در دانش‌آموزان انجام می‌شود اما در این بین باتوجه به شرایط سخت اقتصادی جامعه، برگزاری این جشن‌ها که با ریخت و پاش‌های فراوانی انجام می‌گیرد هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها متحمل می‌سازد.

به ظاهر اختیاری اما در باطن اجباری!
یکی از والدین دانش‌آموزان مدرسه‌ای در فریدونکنار که فرزند او در کلاس پنجم ابتدایی است درباره این موضوع به خبرنگار ما گفت: جشن‌های زیادی که از سوی مدرسه برگزار می‌شود باعث شده تا ما به عنوان خانواده دانش‌آموزان به سختی از پس این هزینه‌ها برآییم.

وی خاطرنشان کرد: درست است که مسئولان مدارس می‌گویند که این جشن‌ها اجباری نیست و هر دانش‌آموزی که علاقه داشت می‌تواند به خانواده خود بگوید تا مبلغی برای این برنامه‌ها کمک و وسیله‌ یا غذایی برای آن تهیه کند اما وقتی یک معلم در کلاس و یا یک مدیر بین همه دانش‌آموزان اعلام می‌کند که قرار است در مدرسه چنین جشنی برگزار شود و دانش‌آموزان هر چیزی علاقه دارند به مدرسه بیاورند، فرزند ما برای اینکه بین بچه‌های دیگر خجالت نکشد به ما فشار می‌آورد تا یک وسیله آماده کنیم و اگر ما به هر دلیلی نتوانیم خواسته او را تامین کنیم، فرزند ما بین دانش‌آموزان دیگر سر خورده می‌شود و مشکلات بعدی برای او به‌وجود می‌آید.

این پدر تصریح کرد: یکی از اعتراضات دیگری که ما برای این موضوع داریم این است که برگزاری پی در پی جشن باعث می‌شود که دانش‌آموز از درس عقب بماند و فقط درگیری ذهنی او این باشد که فردا چه کیکی ببرد مدرسه چه وسیله‌ای آماده کند و یا با ما کلنجار برود که فلان مقدار پول به من بدهید تا برای جشن مدرسه لازم دارم.

آسیب تربیتی و تحصیلی، ماحصل جشن‌های اضافه مدارس
یکی دیگر از والدین نسبت به این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: ما خانواده‌ای هستیم که وضعیت مالی زیاد خوبی نداریم و این جشن‌ها که از طرف مدرسه برای دانش‌آموزان ما تدارک دیده می‌شود در کنار هزینه‌های درسی به ما فشار زیادی وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته فقط بحث مالی نیست و متاسفانه در مدارس به بهانه جشن‌های مختلفی که برگزار می‌کنند، آهنگ‌های مبتذل و ناهنجار پخش می‌کنند که دانش‌آموزان تشویق به رقصیدن و حرکات ناموزون شده و با کلمات زشت و ناپسند که در آهنگ‌ها وجود دارد آشنا می‌شوند.

این مادر تصریح کرد: ما فرزند خود را برای تحصیل و پرورش به مدرسه میفرستیم اما برگزاری اینچنین جشن‌هایی هم موجب گرفته شدن وقت تحصیل و هم آسیب تربیتی می‌شود.

به گزارش بلاغ، البته اینکه بگوییم جشن‌ها به صورت کامل از مدارس حذف شوند حرف غیرمنطقی است که می‌بایست کارشناسان فرهنگی و تربیتی ادارات آموزش و پرورش نسبت به مزیت‌ها و معایب آن بررسی لازم را داشته باشند و البته نظارت دقیق بر روی این موارد نیز صورت گیرد تا اگر جشنی هم برگزار می‌شود حداقل آسیب‌های تربیتی بر روی فرزند خانواده نداشته باشد.

اما مدارس به جای اینکه تمرکز خود را صرف برپایی جشن‌های مختلف کنند می‌توانند در راستای برنامه‌هایی مانند اردوی علمی، مسابقات پژوهشی، لیگ کتابخوانی و یا مواردی از این دست دانش‌آموزان را درگیر کنند تا یک دانش‌آموز سطح سواد علمی، فرهنگی و سیاسی آن از همان دوران مدرسه افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳