تداوم روند نزولی قیمت مسکن در کشور؛

آپارتمان با تخفیف ۲۵ درصدی هم مشتری ندارد

تاریخ انتشارشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۵۷۰۶
بازار مسکن در حالی پنجمین ماه کاهش قیمت را پشت سر می‌گذارد که معاملات این بخش به کمترین میزان خود رسیده است.
۰
plusresetminus
آپارتمان با تخفیف ۲۵ درصدی هم مشتری ندارد
به گزارش بلاغ؛ بازار مسکن کشور در حالی پنجمین ماه کاهش قیمت را پشت سر می‌گذارد که همچنان در یک روند کاهش قیمت با شیب ملایم به سر می‌برد. در مناطق ۲۲ گانه پایتخت اگرچه آمار رسمی برای تعداد معاملات وجود ندارد اما به گفته فعالان این بخش، سقوط تعداد قراردادهای مسکن چشمگیر است.

خروجی وضعیت نزولی قیمت مسکن در پنج ماه اخیر ارائه تخفیف از سوی فروشندگان بوده است. تخفیفی که از ۱۰ تا ۵۰ درصد بسته به منطقه، متغیر است اما به واسطه کاهش قدرت خرید مردم در طول دهه ۹۰، تاثیر چندانی در ترغیب خریداران برای ورود به بازار مسکن نداشته است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که در شهرهای اطراف تهران نیز وضعیت همین‌ گونه است و با وجود کاهش بیشتر قیمت‌ها نسبت به اواخر سال گذشته و اوایل امسال، معاملات کاهش یافته است. به‌عنوان مثال در شهر جدید پرند واحدهای مسکن مهر از اردیبهشت امسال تاکنون حدود ۲۵ درصد افت قیمت داشته‌اند. البته کاهش قیمت در مناطق شمالی تهران تا ۵۰ درصد هم رخ داده است.

واحدهای مسکن مهر این شهر تا اواخر سال گذشته به‌طور میانگین حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما امروز همان واحدها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شده اما مشتری ندارد.

آپارتمان ۷۸ متری دارای پارکینگ، انباری و آسانسور روشن یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان یعنی هر مترمربع حدود ۱۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و واحد مسکن مهر ۷۰ متری نیز با پارکینگ، انباری و آسانسور روشن یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده؛ یعنی هر مترمربع حدود ۱۴ میلیون تومان اما خریدار ندارد. این در حالی است که میانگین قیمت آپارتمان نوساز در شهر تهران، متری ۵۰ میلیون تومان است.

کاهش قیمت در پرند، پردیس، هشتگرد، شهریار و تهران و دیگر مناطق کشور همچنان ادامه دارد؛ ضمن اینکه تفاوت قیمت اسمی و معاملاتی آپارتمان‌ها بسته به منطقه هم بین ۲۰ تا ۵۰ درصد است؛ یعنی در مناطق شمالی تهران یک واحد آپارتمان متری ۱۵۰ میلیون تومان را می‌توان به قیمت متری ۷۵ میلیون تومان خریداری کرد؛ به شرط اینکه مالک آن واقعا فروشنده باشد. این عدد در مناطق مرکزی ۳۰ تا ۴۰ و جنوب شهر ۲۰ درصد است.

سیاست‌های مسکنی دولت سیزدهم، تثبیت قیمت دلار، کاهش انتظارات تورمی و جلوگیری از قیمت‌‌سازی مشاوران املاک، موجب کاهش قیمت مسکن شده و این روند با جلوگیری از قیمت‌‌سازی برخی سایت‌ها، ادامه خواهد داشت. انتظار مردم برای کاهش بیشتر قیمت مسکن، موجب شده که از معاملات ملک خودداری کنند تا قیمت‌ها پایین‌تر بیاید.

گفتنی است، برخی دلیل کاهش قیمت مسکن را رکود اعلام می‌کنند حال آنکه افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در دهه ۹۰ حاصل رونق نبود که حالا دلیل کاهش قیمت، رکود باشد. افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در دهه ۹۰ نتیجه ترک فعل دولت قبل در تامین مسکن، گره زدن سرپناه مردم به نرخ دلار و برجام و انتظارات تورمی بود حال آنکه تقریبا تمام ملزومات ساخت مسکن داخلی بوده و نیاز این بخش به خارج نزدیک صفر بوده است.

«خشایار باقرپور» مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد تکیه صنعت ساخت و ساز در کشور به صنایع داخلی است و نیازی به واردات نداریم. صنایع ما در حوزه مصالح ساختمانی در صورت وجود بازارهای داخلی برای آنها، کاملاً ظرفیت تولید و رفع نیازهای کشور را در این بخش دارد.

او با ‌اشاره به اینکه در زنجیره تامین، نهضت ملی مسکن با مشکلی مواجه نیست، تاکید کرد: همچنین از نظر کیفی استانداردهای لازم برای ساخت مسکن با بهترین کیفیت در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که امروز در حوزه مصالح ساختمانی در کشور وجود دارد، تولیدکنندگان حاضرند که به صورت تهاتری کار کنند که از این ظرفیت می‌توان به بهترین شکل در جهت پیشبرد نهضت ملی مسکن بهره برد.

دلیل اصلی کاهش قیمت مسکن، سیاست‌های مسکنی دولت سیزدهم است که موجب امیدواری مردم شده. ساخت مسکن و سیاست اعطای زمین به مردم اگر به درستی اجرا شود و امکانات زیربنایی و تسهیلات ساخت بموقع داده شود مسکن در طول سال‌های نه چندان دور از یک کالای سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴