وقتی مهم‌ترین کار به وقت اضافه می‌افتد

سرعت توأم با دقت در جذب کادر آموزشی

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۷۸۱۱۴
آموزش و پرورش به عنوان کلیدی‌ترین دستگاه تربیتی، جذب کادری مومن و ملتزم به ارزش‌های اسلامی را باید در اولویت جذب خود قرار دهد تا بتواند نیروهای مورد نیاز انقلاب اسلامی را تربیت و تامین کند.
۱
plusresetminus
سرعت توأم با دقت در جذب کادر آموزشی
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛ سرانجام پس از نگرانی‌های فراوان در خصوص کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش، امسال مقرر شد تا این دستگاه تربیتی اقدام به جذب نیرو کند.

طی چند سال اخیر و در آستانه بازنشستگی تعداد درخور توجه معلمان و دبیران، که برای وزارت آموزش و پرورش کاملاً قابل پیش‌بینی براساس آمار و عدد دقیق بود.

انتظار حداقلی از این وزارتخانه انسان‌ساز، این بود که بموقع و با فرصت کافی اقدام به جذب نیروی انسانی صالح و کارآمد و باانگیزه کند نه پس از وقت اضافه که آنچنان با عجله و شتاب‌زده عمل کند و با واردکردن تنها نیروی انسانی، خاطر خود را جمع کند که توانست خلاء حضور معلمان را پر نماید حال می‌خواهد اغلب این نیروها فاقد صلاحیت‌های ابتدایی برای حضور در سر کلاس بویژه در بخش تربیتی باشند.

معلم باید متدین و متخصص باشد
برای تربیت نسلی در سطح نیازهای انقلاب، باید آموزش و پرورش کشور در دو سطح: تدین و تخصص، شاخص‌ها و راهبردهای خود را بمورد اجراء بگذارد.

سیاست‌های کلان نظام اسلامی در این دو زمینه اساسی، باید توسط معلمان و دبیران در مدارس و اساتید و دانشجویات در دانشگاه‌ها اجرایی شود.

طی سال‌های اخیر هم در مدارس و هم در دانشگاه‌ها بر دو مقوله دین و تخصص کار چندانی بویژه در بخش معلمان، دبیران و مدرسان و اساتید صورت نپذیرفته و باید پذیرفت که در بسیاری از موارد، کار به حال خود رها شد و نظارت و هدایتی اتفاق نیفتاد و از همین کم‌توجهی، دشمنان کشور حداکثر استفاده را بعمل آوردند.

حتی دغدغه بسیاری از اولیاء دانش‌آموزان و دانشجویان، درس و تحصیل تخصص بوده و اگر دانش‌اموزان و دانشجویان مومن و معتقد دلسوزانه و دردمندانه مشغول فعالیت هستند، آن را نباید چندان محصول سرمایه‌آفرینی دستگاه آموزشی کشور، اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، دانست.

جذب ۵۰ هزار معلم در سال جاری
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مدتی قبل از جذب ۵۰ هزار معلم و دبیر در سال‌جاری خبر داد.

محمدمهدی کاظمی درباره سامان دهی نیروی انسانی آموزش و پرورش گفته بود: در این خصوص واقعاً یک کار تحولی در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق افتاد که بی سابقه بود و ان‌شاءا... بتوانیم ۵۰ هزار معلم جدید را جذب کنیم. وی  در واکنش به گلایه‌ای درباره نبود معلم در برخی کلاس‌های درس، گفت: نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزگاری روز پنج‌شنبه اعلام شد اما طبیعتا سازمان دهی از قبل مشخص بود و امیدواریم این معلمان از روز دوشنبه سر کلاس سامان دهی شوند.

 ۲۳ هزار کلاس درس فاقد معلم هستند
چندی قبل نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس گفت: با وجود این‌که سال تحصیلی آغاز شده، اما ۲۳ هزار کلاس درس فاقد معلم است، در حالی که در قانون اجازه داده شده که از بازنشستگان استفاده شود، هرچند وزیر نیز مصوبه‌ای دریافت کرده که به بازنشستگان ۲۴ ساعته کلاس داده شود، اما اکنون بازنشستگان از این موضوع استقبال نمی کنند؛ زیرا دو سال است که پاداش خود را دریافت نکرده اند.

محمد وحیدی اضافه کرد: با وجود این‌که قانون مهرآفرین در مجلس مصوب شده، اما از سال گذشته اجرایی نشده و انگیزه این افراد نیز گرفته شده است.

به خرید خدماتی ها اجازه حضور در کلاس درس را نمی دهند، در واقع از ۲۲ هزار نفر که ۴ هزار نفر از آن‌ها معلم شده‌اند، بقیه بلاتکلیف هستند و اجازه حضور در کلاس درس را ندارند.

وی با طرح این پرسش که آیا مجلس و دولت وظیفه ندارند که تکلیف آموزش و پرورش را مشخص کنند، گفت: در موضوع سامان‌دهی نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش با ۱۰۰ امضا در دستور کار مجلس بود که طی چند ماه گذشته اجازه داده نشد در دستور کار قرار گیرد؛ ما پیش‌بینی می‌کردیم که مهرماه ۱۴۰۲ به بعد چه بلایی بر سر کلاس‌های درس می‌آید! از وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت استخدامی آزمون آموزگاری سوال کردیم؛ وضعیت بسامانی در آموزش و پرورش دیده نمی‌شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این نکته مهمی است و در این روزها مرتب هم از نمایندگان و هم از خود ما پیگیر هستند. من حتما شخصاً پیگیری می‌کنم. وزیر آموزش و پرورش حتما توجه کنند؛ زیرا اول مدارس است و کلاس‌ها باید تشکیل شوند و دانش‌آموزان نباید از درس عقب بیفتند.

باید غمگنانه اعتراف کرد که طی سال‌های اخیر هم در مدارس و هم در دانشگاه‌ها بر دو مقوله دین و تخصص کار چندانی بویژه در بخش معلمان، دبیران و مدرسان و اساتید صورت نپذیرفته و باید پذیرفت که در بسیاری از موارد، کار به حال خود رها شد و نظارت و هدایتی اتفاق نیفتاد و از همین کم‌توجهی، دشمنان کشور حداکثر استفاده را بعمل آوردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷