مروری بر دلایل موج جدید ریزش قیمت‌ها؛

سوداگران دلار و طلا حاشیه‌نشین شدند

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۴۷۳۸۲۱
کارشناسان معتقدند دیپلماسی دولت و قدرت‌نمایی بازار‌ساز از جمله دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه بوده که معامله‌گران را حاشیه‌نشین کرده است.
۱
plusresetminus
سوداگران دلار و طلا حاشیه‌نشین شدند
به گزارش بلاغ؛ بازار ارز روند کاهشی به خود گرفته است و بررسی هسته مرکزی بازار ارز غیررسمی و کانال‌های تلگرامی در هفته جاری حکایت از آن دارد که حمایت ۴۹ هزار تومان برای اسکناس دلار از دست رفته و تا لحظه تنظیم این گزارش، دلالان مظنه خود را تا حوالی ۴۸۵۰۰ تومان هم پایین آورده‌اند، هر چند در این قیمت‌ها نیز کسی خریدار نیست و فعالان بازار نرخ‌‌های خیلی پایین‌تری برای دلار پیش‌بینی می‌کنند.

 قیمت‌ها در بازار ارز و بازار سکه به آرامی نزولی شده است. گفته می‌شود کنترل بازارساز در بازار ارز و افزایش عرضه، نرخ دلار را کاهشی کرده است. روند نزولی حباب سکه و دلار تایید می‌کند که انتظارات از بازار ارز و سکه نزولی است.‌

از نظر فعالان بازار ارز، یکی از عواملی که به عنوان سرعت‌گیر در مسیر نوسانات قیمت دلار در تهران عمل کرد، ثبات نسبی نرخ حواله درهم امارات و قیمت دلار هرات بود.

دیپلماسی فعال دولت
از سوی دیگر، طی هفته گذشته سایه اخبار سیاسی بر بازار دلار کمرنگ نشد و همین امر موجب شد ریسک‌های سیاسی در بین معامله‌گران بازار ارز کم شود. سفر رئیس‌جمهور به کشورهای آفریقایی و توافقات انجام شده در این سفر، یکی از دلایل معامله‌گران برای عدم ورود به بازار ارز بوده است.

یک کارشناس اقتصادی در این زمینه گفت: قیمت درهم به عنوان شاخصی از تقاضای وارداتی دلار در بازار ارز همیشه مورد توجه فعالان بازار ارز بوده است. گفته می‌شود به خاطر سهمی که درهم از واردات کشور دارد در تعیین قیمت ارز آمریکایی در میان معامله‌گران اهمیت دارد.
محمد صادقی ادامه داد: حباب دلاری درهم که فاصله نرخ دلار آزاد با نرخ دلاری درهم است، میزان رغبت معامله‌گران در خرید و انتظارات و هیجانات خرید را ارزیابی می‌کند و بررسی آن در میان معامله‌گران رایج است. میانگین حباب درهم در بازه کوتاه‌مدت کمتر از بلندمدت شده است که تایید می‌کند معامله‌گران افزایشی یا سوداگران به خانه رفته‌اند و فضای رکودی و کاهشی بر معاملات غالب شده است.

 پیش‌بینی دلار ۴۲۰۰۰ تومانی بازار آزاد
یکی از دلایل مهم برای توضیح وضعیت فعلی در کنار موارد ذکر شده، سیاست‌های دولت و بانک مرکزی برای ثبات فضای اقتصاد کلان و مدیریت بازار ارز بوده است.

وحید شقاقی‌شهری، کارشناس اقتصادی در این زمینه به پایگاه خبری ایبِنا گفت: بی‌تردید بانک مرکزی تا هر ‌اندازه‌ای که بتواند نوسانات دلار را کنترل کند اقتصاد پیش‌بینی‌‌پذیرتر می‌شود؛ به همین دلیل و برای تحقق این دستاورد مهم نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه هستیم تا به تدریج شاهد ثبات اقتصادی باشیم.
شقاقی‌شهری معتقد است: داشتن تصویری شفاف و پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد این امکان را به بانک مرکزی می‌دهد که قیمت دلار بازار آزاد را در کانال ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان برای شش ماه نگه دارد و بعد امیدوار به کاهش قیمت تا کانال ۴۲ هزار تومان باشیم.

تخلیه هیجان در بازار سکه
سکه امامی هم طی روزهای گذشته دوشادوش دلار آزاد کاهش پیدا کرد و علاوه‌بر کاهش قیمت، حباب آن نیز کانال ۲۰ درصدی را از دست داد. ارزش دارایی‌های دارندگان سکه امامی در این هفته دو و چهار دهم درصد کاهش یافت. به عبارت دیگر، تابوی حباب سکه شکسته شد و حباب سکه از میانگین ۲۲ درصدی در بازه شش ماهه به ۱۹ درصد در بازه هفتگی رسیده است که انتظارات نزولی در بازار را تایید می‌کند.

شکست تابوی حباب سکه و افت سه درصدی آن در بازه هفتگی نسبت به میانگین شش ماهه و سه ماهه نشان می‌دهد که معامله‌گران افزایشی به خانه برگشته‌اند و هیجانات افزایشی در بازار سکه در حال کاهش است.

سکه در هفته قبل حمایت مهم ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست داد و تا کانال ۲۷ میلیون تومانی کاهش یافت؛ ولی در پایان هفته به لطف افزایش ارزش اونس به بالای کانال ۲۸ میلیون تومانی برگشت. اما با شروع هفته جاری قیمت سکه دوباره به میانه کانال ۲۷ برگشت و البته فضای سنگین کاهشی را بالای سر خود حس می‌کند.

بهای ربع سکه هم که به سختی تکان می‌خورد و علاقه‌ای به تغییر قیمت نداشت، در هفته گذشته مجاب شد که باید کاهشی شود و تندتر از بقیه بازار سقوط را ثبت کرد و با ادامه از دست دادن مرز روانی ۱۰ میلیون تومان، دیروز در کانال ۹ میلیونی معامله شد.

مجموع شرایط اقتصاد کلان و دیپلماسی سیاسی و اقتصادی فعال دولت در کنار به‌کارگیری سیاست‌های پولی و مالی نویدبخش ادامه ثبات در بازار ارز و سایر بازارهای دارایی وابسته به این نرخ است و با استمرار این روند می‌توان به تخلیه بیشتر حباب این بازارها امیدوار بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳