تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۷۱۹۷۷
ناترازی بین جذب منابع و توزیع نامتوازن آن همواره در استان مازندران سبب گلایه مدیران و نمایندگان و مردم شده است و ترسیم برنامه جامع برای توزیع عادلانه آن و جلوگیری از برگشت بودجه به خزانه ضروری به نظر می‌رسد.
۰
plusresetminus
بودجه‌سوزی در مازندران/ از ظرفیت‌ تبصره‌های بودجه غفلت نکنیم
به گزارش بلاغ، تغییر ساختار بودجه ریزی و توزیع عادلانه آن در استان ها و شهرستان ها امری ضروری به نظر می رسد و در حال حاضر سیستم تخصیص و توزیع بودجه در استان ها و شهرستان ها به قدرت چانه زنی و لابی گری نمایندگان و مسئولان برمی گردد و شفافیت لازم در این بخش وجود ندارد.

ناعدالتی در تخصیص و توزیع بودجه همواره مورد گلایه مسئولان و مردم در شهرستان های مختلف استان است و به اعتقاد آنان هرچه از مرکز استان دورتر می شویم، میزان تخصیص بودجه اندک و قطره چکانی است.

کم توجهی به فقر و محرومیت ها و نبود رویه عدالت محور در تخصیص بودجه براساس شاخص های توسعه از جمله مسائلی است که مایه نقد و انتقاد صاحبنظران وکارشناسان است در عین حال با آن که مدت زمان کوتاهی تا پایان سال مالی اداری باقی مانده اما هنوز بخش قابل توجهی از بودجه سال قبل مازندران جذب شده است و این مشکل، رویه هرساله در استان است که تکرار می شود.

فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مازندران با بیان اینکه بیشترین اعتبارات را در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای به میزان ۵۵۱ میلیارد تومان تخصص داده شده است، افزود: آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و شرکت آب و تفاضلاب در جذب اعتبارات در رده های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شش دستگاه اجرایی استان بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است، گفت: ۶۵ درصد اعتبارات استان را شش دستگاه به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران شمار دستگاه هایی را که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه می گیرند، ۶۶ شهرداری و ۶۳ دستگاه اجرایی دانست و گفت:بیشترین میزان جذب نیز مربوط به بنیاد مسکن و شرکت آب و فاضلاب بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیان اینکه در بین شهرداری ها، شهرداری های بهشهر، نوشهر وقائم شهر بیشترین میزان اعتبارات تخصیصی را به خود اختصاص داده اند، گفت: در سطح استان دو هزار و ۴۶۸ پروژه عمرانی وجود دارد که هزار و ۵۶۱ پروژه احداثی نظیر احداث راه، پل و غیره است و بیشترین میزان اعتبارات نیز به میزان هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان به پروژه های احداثی اختصاص یافته است و بعد از آن اعتبارات توسعه ای و تعمیرات قرار دارد.

وی با بیان اینکه هزار و ۶۴۳ پروژه با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار را اجراست، سهم پروژه های امانی را در استان ۱۷ درصد ذکر کرد و گفت: این سهم در کشور ۱۰ درصد است و باید این میزان پروژه ها را کاهش دهیم و بیشترین اعتبارات پروژه های امانی نیز مربوط به بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران گفت: بیشترین اعتبارات بیشترین پروژه های امانی را در شهرستان ها در جویبار و بیشتر پروژه پیمانی را در نوشهر شاهد هستیم.

فتح الله به فرایند پیشرفت فیزیکی پروژه ها اشاره و اضافه کرد: طبق برنامه ترسیم شده ۲۸۹ پروژه با اعتبار ۲۸۴ میلیارد تومان بین ۲۰ تا ۴۰ درصد، ۳۲۴ پروژه با ۳۴۴ میلیارد تومان بین ۴۰ تا ۶۰ درصد، ۳۰۱ پروژه باز ۳۶۶ میلیارد تومان اعتبارات بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت، ۶۶۶ پروژه با اعتبار ۸۱۹ میلیارد تومان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی گفت: برای اتمام ۵۵۲ پروژه بالای ۸۰ درصد دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و جهت گیری های بخشنامه ای و اعتبارات باید به این سمت سوق داده شود.

ظرفیت تبصره های مختلف موجود در قانون برنامه و بودجه در جذب اعتبارات و رفع محرومیت ها در مناطق سهم بسزایی دارد و بررسی ها نشان می دهد که برخی از دستگاه های اجرایی مازندران از این ظرفیت قانونی نظیر منابع ساماندهی رودخانه ها اطلاعی ندارند. از سوی دیگر باید از منابع موجود در شهرستان ها را باید به سمت پروژه های داره پیشرفت فیزیکی بالا سوق داده شود زیرا در رشد اقتصادی تاثیر بسیار زیادی دارد.

همچنین سیف الله فرزانه نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی بااشاره به تبصره ۷ ماده ساماندهی رودخانه گفت: بسیاری از رودخانه های ما از مصالح پر است ولی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در این زمینه هماهنگ نیستند.

وی در گفتگو با بازار گفت: گاهی آنقدر مصالح در مسیر رودخانه ها وجود دارد که منجر به بروز سیلاب می شود و به عنوان نمونه، رودخانه های مسیر بلده دارای مصالح زیادی است و هماهنگی لازم بین دستگاه ها وجود ندارد.

استاندار مازندران با بیان این که شعار دولت عدالت محوری است و بودجه باید براساس شاخص های مناسب بین شهرستان ها توزیع شود، به سفرهای شهرستانی اشاره کرد و گفت: این سفرها دارای اثرات مثبت و موثری بوده که در شناخت نظام مسائل شهرستان ها تاثیرداشته است.

سید محمود حسینی پور با بیان این که گاهی مشاهده می شود، برخی از شهرستان ها خارج از رویه عادلانه بودجه هایی را دریافت می کنند، گفت: هیچ بودجه نباید از حوزه مدیریت کلان به شهرستان ها داده شود.

وی با اظهار این که امر بودجه مهم و تخصصی است، گفت: اگر مدیران آموزش کافی نداشته باشند در تولید و جدب منابع با مشکل روبرو می شوند درحالی که باید بررسی شود دستگاه ها برای جذب بودجه سال قبل چه اقداماتی انجام دادند و باید سعی کنیم ۱۰۰ درصد بودجه را در استان جذب کنیم.

وی از سازمان بازرسی خواست جذب بودجه را یکی از شاخص های ارزیابی مدیران قرار دهد و گفت: باید مدیران موفق در جذب بودجه تشویق شوند.

استاندار مازندران لایروبی رودخانه ها را بسیار مهم دانست و گفت: باید با ترک فعل در این زمینه برخورد شود از سوی دیگر وجود درختان شکسته و افتاده در جنگل و حرایم رودخانه، خطر بروز خسارت ها را بیشتر می کند و از این ظرفیت ها می توان برای جذب بودجه بهره گرفت.

سفر رئیس جمهور به مازندران نیز بیش از ۱۷۶ مصوبه با ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار درپی داشت و از این میزان ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات بوده است و تاکنون نیمی از آن جذب شده است.

ناترازی بین جذب منابع و توزیع نامتوازن آن همواره در استان مازندران سبب گلایه مدیران و نمایندگان و مردم شده است و ترسیم برنامه جامع برای توزیع عادلانه آن و جلوگیری از برگشت بودجه به خزانه ضروری به نظر می رسد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳