تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۸
کد مطلب : ۴۷۱۶۹۸
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در یک ماه گذشته روند نزولی ۲۵‌درصدی داشته و این کاهش از سوی برخی مالکان تا ۵۰ درصد هم می‌رسد.
۰
plusresetminus
ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن

به گزارش بلاغ؛ بررسی‌های میدانی از بازار مسکن حکایت از کاهش 25 درصدی قیمت‌ها و تخفیف‌های جذاب فروشندگان دارد. برخی مالکان تا 50 درصد هم قیمت آپارتمان‌های خود را کاهش می‌دهند. ضمن اینکه برخی مشاوران املاک گفتند فاصله قیمت اعلامی و معاملاتی آپارتمان‌ها و املاک دیگر از 40 تا 100 درصد است.

داوود بیگی‌نژاد؛ نایب‌ رئیس ‌اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به ایرنا گفت: با توجه به اینکه دلالان و سوداگران نمی‌توانند از یک‌سو واحدهای خود را بفروشند و از سوی دیگر با توجه به اینکه از آینده مسکن بی‌اطلاع هستند دیگر نمی‌توانند واحدهای خود را احتکار کنند بنابراین اقدام به فروش واحدهای خود می‌کنند. با رشد عرضه‌ها، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفتند و خریداران دارای قدرت انتخاب بیشتری هستند. بنابراین بازار امروز مسکن در دست مصرف‌کننده‌ها است.
کاهش تا یک میلیارد تومانی قیمت آپارتماندر پردیس
 ایرنا با استناد به بازدید میدانی از بنگاه‌های معاملات املاک در منطقه پردیس به نقل از مشاوران املاک مجاز فعال در این منطقه خبر داد که طی یک ماه گذشته قیمت آپارتمان در این منطقه 300 میلیون تا یک میلیارد تومان افت داشته است.
مشاوران املاک در پردیس گفتند؛ به عنوان مثال یک واحد آپارتمان با تمام امکانات به مساحت ۱۰۵ متر مربع در فاز هشت پردیس که تا پیش از این حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد به رقمی کمتر از سه میلیارد تومان کاهش یافته است.
همچنین اگر در اواخر سال گذشته، ارزش واحدی برای پیش‌فروش و روی خاک حدود دو میلیارد تومان بود این روزها با رقمی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌توان آن را خریداری کرد. ضمن اینکه در برخی از واحدهای مسکن مهر تا رقم حدود یک میلیارد تومان کاهش نیز مشاهده می‌شود. این در حالی است که به گفته مشاوران املاک فعال در پردیس، عرضه بیشتر از تقاضا است و پیش‌بینی‌ها بر این است که روند افت قیمت مسکن در پردیس ادامه‌دار باشد. بیشترین افت ریزش قیمت در پردیس مربوط به فازهای ۱۱، ۵، ۸ و ۹ است.
دلایل کاهش قیمت مسکن
ایرج رهبر؛ رئیس ‌انجمن انبوه‌سازان تهران هفته گذشته از کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن به دلیل کاهش تقاضا خبر داد و افزود:‌ ‌به دلیل رکود حاکم بر بازار، قیمت مسکن 10 تا 20 درصد کاهش یافته است. در واقع به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی برای املاک خود را کاهش داده‌‌اند.
با این‌حال کارشناسان گفتند که کاهش قدرت خرید مسکن به دلیل گرانی سرسام‌آور این کالا از دولت گذشته وجود داشت اما دلیل افت قیمت‌ها در روزهای اخیر به دلیل کاهش انتظارات تورمی، ریزش نرخ ارز و سیاست‌های مهار تورم دولت است و می‌تواند ادامه‌دار باشد. کاهش قیمت مسکن، همچنین روند افزایش اجاره‌بها را کُند کرده ‌اما انتظار می‌رود با عرضه واحدهای احتکار شده، رویه صعودی نرخ اجاره‌بها هم مهار شود.
فرهاد بیضایی؛ کارشناس مسکن درخصوص روند کاهشی قیمت مسکن به خبرگزاری مهر گفت: ابتدا ریزش قیمت در بازارهای موازی مانند سکه و ارز بوده است و در بازار مسکن هم در حال رخ دادن است منتهی این امر می‌تواند مداوم باشد چرا که حوزه مسکن حباب سنگینی داشت و اگر گشایش ارزی ایجاد شود و بازار ارز رو به کاهش برود و به ثبات برسد این امر مستقیم بر بازار مسکن اثرگذار خواهد بود.
او افزود: این روند کاهشی در حال حاضر به دلیل این است که تقاضا از بازارهای سرمایه‌ای خارج شده است و حتی شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم و تقریباً همه بازارهای سرمایه‌ای با ریزش قیمت مواجه بوده است. در واقع، به دلیل کاهش تقاضای ایجاد شده، سطح مبادلات هم کاهش پیدا کرده و بازار مسکن هم از این روند کاهشی بی‌نصیب نمانده است.
فرشید ایلاتی؛ دیگر کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ایرنا در مورد وضعیت بازار مسکن، اظهار داشت: روند کاهش قیمت مسکن آغاز شده و در کشور ادامه‌دار خواهد بود. البته قیمت مسکن در مناطق شمالی شهر تهران در چند هفته اخیر ۲۰ درصد افت کرده است. املاک متراژ پایین و در مناطق متوسط هم حدوداً ۱۰ درصد کاهش قیمت در این مدت داشتند.
وی با ‌اشاره به فضا‌سازی‌ها مبنی بر موقت بودن کاهش قیمت مسکن، گفت: با توسعه ساخت و سازها در طرح نهضت ملی مسکن به صورت بنیادین بازار مسکن منتظر عرضه‌های انبوه مسکن خواهد ماند که همین موضوع عامل مؤثری برای تداوم ثبات است.

  •  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳