تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۴۷۱۵۲۶
در دومین جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران عنوان شد که در ۴۵ روز جانمایی زمین برای احداث سه مرکز امحای زباله عفونی صورت گیرد.
۰
plusresetminus
فرصت ۴۵ روزه برای جانمایی زمین احداث ۳ مرکز امحای زباله عفونی/ شیرابه‌ زباله‌سوز نوشهر راهی دریا می‌شود
به گزارش بلاغ؛ دومین جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

احمد توکلی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در این جلسه گفت: یکی از چالش‌های جدی در حوزه پسماند مازندران نبود استاندارد ملی است که در ساماندهی مدیریت پسماند به آن پرداخته نشد.

وی افزود: بنا بود پروتکل لازم در این خصوص به ویژه در امر نظارت از سوی استانداری تدوین شود که تاکنون محقق نشده است و امیدواریم این نقیصه در آینده‌ای نزدیک مرتفع شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: در مازندران با توجه به شرایط آب و هوایی خاص و الگوی تولید زباله، دارای خط پردازش مطلوب تفکیک شده نیستیم و تکنولوژی‌های وارداتی متناسب با اقلیم این استان نیست.

این مسئول ادامه داد:باید به سمتی برویم که با استقرار سایت‌های مکمل در کنار یکدیگر، به یک مدیریت جامع پسماند برسیم و البته فرهنگ‌سازی و آموزش نیز بسیار مهم است.

توکلی بیان کرد: در سنوات گذشته در ساماندهی کاه و کلش و ضایعات کشاورزی اقداماتی انجام شد و نیاز به اقدامات تکمیلی در این حوزه وجود دارد.

عطاالله کاویان مدیرکل محیط زیست مازندران و دبیر کارگروه استانی مدیریت پسماند نیز در این مراسم اظهار کرد: استان مازندران دارای محدودیت های خاص در جانمایی دپو و استقرار تجهیزات پسماند است.

وی افزود: بهشهر، ساری، قائمشهر بابل، آمل، نور، محمودآباد، نوشهر و بابلسر ۹ شهری هستند که جهت مدیریت پسماند مازندران انتخاب شده‌اند و هنوز در برخی از شهرها به جمع بندی نهایی نرسیدیم و در برخی از شهرها نیز هنوز تصفیه خانه شیرابه راه‌اندازی نشده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: وضعیت آلودگی منابع آب و خاک، شیرابه‌ها، آلودگی شناگاه‌های مجاور مراکز پسماند که باید گفت تا ۴۰ درصد از شناگاه‌ها را آلوده ساخته است، فقدان سپتاژ تخلیه لجن کش‌ها، فقدان مدیریت پسماند صنعتی، نبود آرای بازدارنده در برخورد با تخلفات، عدم اطلاع از میزان اعتبار تخصیص یافته به شهرداری‌ها در حوزه پسماند، وجود مشکلات حقوقی در قراردادهای فی مابین شهرداری‌ها و پیمانکاران از عمده‌ترین چالش‌های مازندران در مدیریت پسماند است.

این مسئول ادامه داد: مازندران نمی‌تواند با اعتبارات محلی خدمات ملی در حوزه پسماند ارائه دهد و لذا نیازمند تخصیص اعتبارات ملی برای مدیریت پسماند در استان گردشگرپذیر مازندران هستیم.

کاویان اعلام کرد: الویت‌های حال حاضر ما نیروگاه زباله‌سوز ساری است و نباید فرآیند افتتاح این نیروگاه همانند نوشهر باشد که زباله بسوزد اما شیرابه‌ها راهی دریا شود.

وی عنوان کرد: ساماندهی مراکز کمپوست پنج گانه مازندران هرچند در حال فعالیت است اما هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران، گفت: متاسفانه مدیریت پسماند استان در قالب یک شاکله فنی و تخصصی حرکت نمی‌کند و می‌بایست تمامی پروژه‌ها در کمیته فنی مورد بررسی قرار گرفته و سپس اجازه سرمایه‌گذاری به متقاضی داده شود.

دبیر کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران، افزود: بانک اطلاعاتی پسماند به تفکیک در هر شهرستان در حال جمع آوری هستیم و به طور نمونه از میزان پسماند حوزه کشاورزی هر شهرستان جهت مدیریت پسماند مطلع هستیم.

کاویان متذکر شد: ۶ پروژه با محوریت پسماند و پساب به صندوق ملی محیط زیست معرفی شده است تا با تخصیص اعتبار لازم به فرجام برسد.

محمدی سرمایه‌گذار پروژه‌های عفونی در خصوص پسماندهای عفونی گفت: متاسفانه در مازندران مرکز امحا و مرکز دپو در یک نقطه قرار ندارد و علاوه بر آن تکنولوژی موجود نیازمند بروزرسانی است.

وی افزود: اخیرا تکنولوژی جدیدی اختراع شده است که مشکلات و نقایص قبای را نداشته و آلودگی حداقلی ایجاد می‌کند که نیاز است این تکنولوژی به مازندران انتقال داده شود.

این سرمایه‌گذار خاطرنشان کرد: اگر یک مکان مناسب به بنده داده شود ما ظرف چند ماه با استقرار این تکنولوژی، تمامی زباله‌های عفونی استان را با کمترین آلودگی امحا خواهیم کرد.

گفتنی است استان مازندران روزانه ۱۲ تن زباله عفونی تولید می‌شود که عمدتا به شهرهای ساری، بابل و آمل اختصاص دارد.

 حسینی‌پور استاندار مازندران در پاسخ به درخواست این سرمایه گذار گفت: باید ظرف ۱۵ روز جانمایی زمین برای احداث ۳ مرکز امحای زباله عفونی صورت گیرد.

وی افزود: زباله‌های عفونی یکی از چالش‌های جدی در استان است که باید هر چه سریع‌تر مرتفع گردد.

استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: الویت جانمایی زمین را برای احداث نخستین مرکز قرار دهید و زیرساخت‌های لازم برای احداث مهیا شود.

گفتنی است سرمایه‌گذار این پروژه عنوان کرد که پس از تخصیص زمین و فراهم کردن زیرساخت، ظرف مدت ۸۰ روز نخستین مرکز امحای زباله به مرحله افتتاح خواهد رسید.

حسینی‌پور گفت: مسئله پسماند دغدغه تمامی مدیران گذشته بود و تمام توان خود را به کار گرفتند، اما هنوز پسماند یکی از مسائل اساسی و مولفه‌های تهدید کننده محیط زیست استان است.

وی افزود: هیچکس از وضعیت موجود پسماند  مازندران راضی نیست و ما در قبال سلامتی مردم مسئول هستیم.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: این کارگروه شاید یکی از کارگروه‌های مهمی است که یک جهش خوبی به مدیریت پسماند استان داده است.

این مسئول ادامه داد: نخستین الویت سامانه اطلاعاتی است و باید بانک اطلاعاتی پسماند ما باید کامل کامل باشد و باید به ریز و کامل روزانه مبدأ و مقصد و میزان زباله را رصد کنیم.

حسینی‌پور اعلام کرد: باید در این فرآیند تمامی خودروهای حامل زباله هوشمندسازی شوند و تمامی این خودروها رصد شوند.

وی افزود: باید سامانه جامعی در استان مازندران راه اندازی شود که تمامی مناطق شهری و روستایی ما را در بر گیرد تا از آخرین وضعیت پسماند استان به روز مطلع شویم.

استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: پهنه بندی پسماند مازندران بسیار مهم است و اینکه سند آمایش ما برای جانمایی مراکز زباله سوز و نیروگاه‌ها باید بر اساس یک برنامه مشخصی باشد و باید گزینه‌ها را ما به سرمایه‌گذار معرفی کنیم نه اینکه او تعیین کند.

این مسئول گفت: معاونت عمرانی استانداری مازندران نیز باید جلسات متعدی را برگزار کنند تا حداکثر تا ۴۵ روز آینده مجموعه جانمایی مدیریت پسماند ما مشخص شود.

حسینی‌پور اعلام کرد: باید وضعیت جانمایی مدیریت پسماند هر یک از شهرهای ما مشخص شود و تمامی جانمایی‌ها بروزرسانی شود.

وی تاکید کرد: جمع آوری زباله در مراکز عمومی استان رضایت بخش نیست و همچنان علیرغم تمامی تاکیدات مکرر کار می‌لنگد.

استاندار مازندران عنوان کرد: ما باید در مازندران به گونه‌ای عمل کنیم که با ایجاد یک فضای روانی مناسب کسی نتواند زباله در طبیعت مازندران بریزد.

نماینده عالی دولت در استان، گفت: طبیعت مازندران به طبیعت اصلی خود بازگردد و هر مسئولی در این بخش کوتاهی کند با او برخورد خواهیم کرد.

حسینی‌پور متذکر شد: زباله‌های روستاها باید تعیین تکلیف شود و نباید این زباله‌ها در حاشیه رودخانه و جنگل، انباشت شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
جنگلبان
باز هم زمین از عرصه های منابع طبیعی را درخواست دارند نمی خواهند مسئله حل شود بخدا به کی بگیم عرصه جنگلی ما بصورت یک نوار باریک هست و فقط همین یک جنگل را داریم که اگر تخریب شود چندین هزار سال طول میکشد تا احیاء شود. پس برنامه ریزی کنید در زمین های کویری جایی را پیدا کنید آنجا کارخانه بزنید .
آقایان اینها در تاریخ ثبت خواهد شد و فرزندانمان و فرزنداشان ما را لعنت میکنند با این برنامه ریزی شما که هروقت از عرصه جنگل و مرتع کاسته شود و در چند سال دیگر ما بغیر از چند عکس و فیلم چیزی از جنگل نداریم .
کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳