بلاغ گزارش می‌دهد؛

رونق اقتصادی با اشتغال خانگی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۴۷۱۳۶۷
مشاغل خانگی یکی از ظرفیت‌های مناسب در اقتصاد است و اگر برنامه‌ریزی‌ها جدی در نظر گرفته شود می‌تواند به رونق اقتصادی کمک زیادی کند.
۰
plusresetminus
رونق اقتصادی با اشتغال خانگی
به گزارش بلاغ؛مشاغل خانگی یکی از ظرفیت های مناسب در اقتصاد است که امروزه نه تنها در صنایع دستی بلکه در حوزه های زیادی ورود پیدا کرده است که اگر برنامه ریزی های جدی در نظر گرفته شود می تواند به رونق اقتصادی کمک زیادی کند، هم چون کشورهای چون  آمریکا، چین و هند در کسب و کار خانگی بسیار موفق عمل کردند و با گسترش مشاغل خانگی از شیوه های نوین کسب و کار توانستند اشتغال پایدار ایجاد کنند.

مشاغل خانگی به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب مورد توجه استقبال بسیاری زیادی است، حذف هزینه های اجاره یا خرید محلی برای فعالیت اقتصادی، ایجاد تعادل و توازن بین مسئولیت، استفاده از تمام ظرفیت ها و نیروی کار از دیگر اعضای خانواده و استفاده مطلوب از فضای کسب و کار و فعالیت در کنار خانواده اشاره کرد که بانوان سردمداره مشاغل خانگی هستند.

کسب و کارهای خانگی زمینه خود اشتغالی و ایجاد اشتغال و درآمد برای اقشار مختلف را دارد و مزایای فراوانی برای شاغلان به همراه دارد و همین باعث شده در سال‌های اخیر تحصیل‌کرده‌ها به سمت مشاغل خانگی روی آوردند.

مشاغل خانگی با توجه به سرمایه گذاری اندکی که برای شروع به کار نیاز دارد نقش موثر در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار خواهد بود.

محمدرضا یوسفی‌مهر رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به  توسعه مشاغل خانگی در مازندران گفت: از سال ۹۰ بیش از ۱۲۵ هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی مازندران ثبت نام کردند که متقاضی وام یا مجوز بودند و حق انتخاب بیش از ۳۵۰ عنوان شغلی وجود دارد که  بیش از ۲۵ درصد پوشاک است.

وی با بیان اینکه سهم عمده مشاغل خانگی مازندران در حوزه پوشاک است، عنوان کرد: بیش از ۳۰ درصد وام ها در حوزه پوشاک داده شد و پوشاک بعنوعی جذاب ترین از نگاه متقاضی و پرحمایت ترین از طرف مسئولین بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران ادامه داد: در مدرسه، فنی حرفه ای و دانشگاه در حوزه آموزشی و در بازار با توجه به گردشگر پذیر بودن مازندران در سبد مصرفی مسافران است و یک مزیت بوالقوه استان است، که نیاز به سیاست گذاری و حمایت دارد.

وی با تاکید بر دستاوردهای طرح ملی مشاغل خانگی مازندران، خاطرنشان کرد: منجر شد در کارگروه اشتغال استان مصوبه مرکز پایلوت سازی مشاغل خرد و خانگی استان را اخذ کنیم.

یوسفی‌مهر مازندران هدف از برپایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با هدف اتصال به بازار و توجه به مزیت ها در استان است، که با توجه به مزیتی پوشاک کمک به بازار سازی پوشاک داشته باشیم، در این زنجیره بیشتر توجه به اموزش و یادگیری شده است در حالی که بازار خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: صنایع ما بازار هدف مشخصی است که نیاز به لباس دارد، با این نمایشگاه ارتباط بین عرضه و تقاضا برقرار می شود، صنایع و تولید کننده لباس کار همدیگر را میشناسند.

رئیس جهاد دانشگاهی از دیگر برنامه های این نمایشگاه عنوان کرد: برای توسعه نواوری در حوزه پوشاک در قالب استارت اپ برگزار کردیم که مهارت های طرح های مد را با خلاقیت برای صنایع و تولیدی ها برقرا کنیم.

وی با بیان اینکه بازار های بالقوه هدفمند در بازار شکل خواهیم داد، عنوان کرد: ۳۰ نفر از تولیدکنندگان پوشاک در این نمایشگاه جمع شدند تا نمایشی از فعالیت انان داشته باشیم، در کنار این جشنواره بخش عمده این تولیدکنندگان پشتیبان بیش از ۲۵۰ زن زنان سرپرست خانوار هستند، که برای مبارزه با اسیب های اجتماعی تسهیل گری می کننند.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران به مشکلات تولیدکنندگان در این ناشگاه اشاره کرد و افزود:  یکی از مسائل ما پراکنندگی صنایع بود و اینکه برخی از مدیرانی که در صنعت فعالیت می کنند در معرفی این نمایشگاه میتوانستند بهتر عمل کنند تا تولیدکنندگان بیشتری با این نمایشگاه آشنا شوند.

وی از دستاوردهای این جشنواره اظهار کرد:کارگروه اشتغال دبیرخانه پوشاک دائمی در امل راه اندازی شد، برای نتیجه  بهتر نیاز به شبکه سازی داریم و شرکت تعاونی تامین نیاز راه اندازی می شود و همچنین اشنا شدن تولیدکنندگان باهم و کسب انتقال تجربیات هم که بیش از ۸ شهرستان شرکت کردند می تواند موثر باشد.

یوسفی مهر تصریح کرد: انتظار داشتیم مشارکت بیشتری از طرف بخش اقتصادی و صنعتی و استانداری داشتتیم و متولیان امر با جذابیت بیشتری توجه کنند و از طرف استانداری چند جلسه تخصصی برای بازارسازی  برگزار کنیم، چرا که مشکل اکثر کسب و کارهای خرد بازار است.

وی افزود: هدف اصلی ما از این جشنواره ارتباط بین عرضه و تقاضاست؛ چرا که در این صنف واسطه زیاد است که استثمار می کنند.

داغمه چی فرمانده سپاه آمل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با ابراز رضایت از برپایی  نمایشگاهی در حوزه مشاغل خانگی و صنعت تولید پوشاک بیان کرد: انتظار می‌رفت مدیران با توجه به جایگاه شهرستان آمل در امر تولید صنعت و با بهره‌مندی ۶۰ درصدی صنعت استان از این نمایشگاه استقبال بهتری می‌کردند.

وی با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی چنین طرحی می‌تواند بستر ارتباط بانوان مشاغل خانگی را با سایر فعالان تولیدی در مازندران و کشور فراهم کند، اظهار داشت: بسیج سازندگی سپاه نیز در این زمینه تمام توان خود را جهت حمایت مشاغل خانگی به کار می‌برد تا بانوان بتوانند در عرصه‌های مختلف ورود یابند.

داغمه چی افزود: در سال گذشته به منظور این حمایت مشاغل خانگی بسیج سازندگی از ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با بهره چهار درصد تسهیلات بانکی داده شد که مطمئنا با این حمایت تسهیلاتی و فعالیت بانوان در منزل هم در رفع مشکل خانواده‌ها و هم ایجاد اشتغال تاثیر خواهد داشت.

فرمانده سپاه آمل با بیان اینکه امسال نیز این تسهیلات حمایتی مشاغل خانگی ادامه دارد و از خردادماه اعلام می‌شود، گفت: سال گذشته بالغ بر ۹ میلیارد تومان تسهیلات به این امر اختصاص یافت.

قدسیه هدایتی رئیس اتحادیه خیاطان و فرش بافان بانوان آمل در ادامه گفت: این اتحادیه ۴۵۰ خیاط دارای پروانه رسمی عضو هستند و همچنین ۳۰۰ بانوی خیاط بدون پروانه در این شهرستان فعالیت می‌کنند که  از این تعداد ۲۵۰ بانو بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند.

وی با بیان سابقه ۲۱ ساله در حوزه خیاطی،طراحی و دوخت و درک مشکلات در این حوزه، عنوان کرد: برای بانوان با مشارکت گروه جهاد دانشگاهی به برپایی نمایشگاه فن بازار و پوشاک مشاغل با حضور تولیدکاران متصل به مشاغل خانگی و دارای مرکز صنفی پرداخته شد که اولین بار در ایران با راه‌اندازی ۳۰ غرفه از تولیدکاران حرفه‌ای از ۸ شهرستان  برپا شد.

رئیس اتحادیه خیاطان و فرش بافان بانوان آمل با اشاره به حمایت از مشاغل خانگی ضمن تاکید بر پشتیبان بودن خود عنوان کرد: یک پشتیبان نیاز به کمک دارد تا کمک کند و همکاران و زنان خود را تحت پوشش قرار دهم بنابراین ضرورت بر حمایت از سوی فرماندار، نماینده مردم، سایر مسئولان ذی‌ربط حمایت کرد البته جا دارد در برپایی این نمایشگاه از فرماندار سابق و جدید، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری، اعضای شورای شهر، روسای اصناف و تعاون همکاری کردند قدردانی کنم تا این نمایشگاه آبرومندانه برگزار شد.

وی تصریح کرد: بزرگترین معضل کارفرمایان در این حرفه، بیمه است با وجود تحت پوشش قرار دادن خیاطان زیردست متاسفانه خود کارفرما از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند نمی‌شود مگر اینکه خود را بیمه خویش فرما کند که مبلغ بالایی است.

هدایتی ادامه داد: در این زمینه طی نامه‌ای به مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران بر رسیدگی بیمه خیاطان دارای پروانه کسب رایزنی اولیه انجام و قول‌هایی داده شد که اکنون با تغییر مدیرکلی باید منتظر بمانیم چه تصمیمی گرفته می‌شود.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳