تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۶۵۳۷۸
دیروز تمام فرانسه در اعتراض به گرانی و مشارکت دولتمردان این کشور در جنگ اوکراین و تحریم انرژی روسیه در اعتصاب بود. طی روزهای گذشته پلیس ضد‌شورش فرانسه نیز بارها تظاهرکنندگان علیه تورم را سرکوب کرده بود.  
۰
plusresetminus
اعتصاب سراسری در فرانسه، نیمی از کشور را فلج کرد
به گزارش بلاغ؛ 237 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. طی روزهای اخیر حمله اوکراینی‌ها به پل «کرچ» که شبه جزیره کریمه را به روسیه متصل می‌کند، تحول میدانی مهمی بود که موجب شد روسیه حملات پهپادی و موشکی گسترده‌ای را به شهرهای مختلف اوکراین و از جمله کیف انجام دهد. منابع رسانه‌ای غربی نوشته‌اند روز سه شنبه نیز این حملات به مناطق مختلف اوکراین با همان شدت ادامه داشت. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، صدای انفجار از کیف پایتخت اوکراین و همچنین شهر «بروواری» شنیده شده و سامانه‌های پدافندی اوکراین فعال شده‌اند.

به گفته منابع غربی، گزارش‌های اولیه از حملات روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین حکایت دارد و گزارش‌هایی درباره قطع برق در مناطقی از اوکراین مخابره شده است. شهردار «شیتومیر» اوکراین نیز اعلام کرده در نتیجه حملات دیروز، برق و آب ساکنان این شهر کاملا قطع شده است.

طبق تصاویر و فیلم‌هایی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده، حملات دیروز روسیه به اوکراین ترکیبی از حملات موشکی و پهپادی بوده است. به دنبال این حملات رئیس‌جمهور اوکراین از نابودی 30 درصد تأسیسات تولید برق و نیروگاه‌های این کشور در جریان عملیات نظامی روسیه خبر داد. «ولادیمیر زلنسکی»در توئیتر نوشت نابودی حدود یک سوم نیروگاه‌های برق اوکراین در جریان عملیات‌های اخیر روسیه، منجر به قطعی برق گسترده در این کشور شده است. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «از تاریخ دهم اکتبر تا امروز،(18 تا 26 مهر) ۳۰ درصد نیروگاه‌های اوکراین تخریب شده‌اند که منجر به قطعی گسترده برق در سراسر کشور شد. جایی برای مذاکره با فدراسیون روسیه وجود ندارد.»

وزارت دفاع روسیه اما روز دوشنبه اعلام کرد که تأسیسات کنترل و فرماندهی ارتش اوکراین و سیستم‌های انرژی این کشور را با موشک و پهپاد هدف قرار داده و تمام اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای این عملیات محقق شدند.
حملات پهپادی دو روز اخیر روسیه به اوکراین، باعث شد مقام‌های کیف و حامیان غربی آن به ایران اتهام زنی کنند و مدعی شوند که« روسیه از پهپادهای ایرانی برای این حملات استفاده کرده است.» روز دوشنبه «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز مدعی شدند که روسیه از پهپادهای انتحاری ایرانی برای حملات اخیر به کیف و زیرساخت‌های انرژی اوکراین استفاده کرده است. این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین دیروز(سه شنبه) با رد ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپاد از ایران، گفت در جریان عملیات نظامی در اوکراین از تسلیحات تماماً روسی با مهمات روسی استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران نیز بارها اعلام کرده که هیچ کمک تسلیحاتی به هیچ کدام از دو طرف درگیری نکرده است و خواستار گفت‌و‌گوی طرفین به منظور پایان درگیری‌ها بوده است.

فرانسه در اعتصاب
همزمان با حملات گسترده موشکی و پهپادی به شهرهای مختلف اوکراین، بحران انرژی ناشی از این جنگ نیز روز به روز در اروپا شدیدتر می‌شود طوری که روزهای اخیر کشورهای اروپایی شاهد اعتراضات گسترده مردمی علیه تورم و افزایش قیمت انرژی بوده است. دیروز اما همان‌طور که رسانه‌ها از قبل خبر داده بودند بسیاری از اتحادیه‌های کارکنان بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی فرانسه دست از کار کشیدند تا به فراخوان اعتصاب سراسری و اعتراض گسترده به وضعیت دستمزد بپیوندند.
به گزارش ایرنا از روزها پیش کنفدراسیون عمومی کار در فرانسه که از سه هفته پیش اعتصاب کارکنان شرکت «توتال انرژی» را طراحی کرده بود، برای اعتصاب سراسری دیروز فراخوان داده بود که به سرعت توسط اتحادیه‌های مختلف مورد حمایت قرار گرفت. رسانه‌های فرانسوی هم نوشته‌اند همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با پیوستن اتحادیه رانندگان بخش حمل‌ونقل عمومی از صبح دیروز اختلال در حرکت اتوبوس‌ها و نیز قطارها به وجود آمد و تجمعاتی نیز در شهرهای مختلف فرانسه در اعتراض به زندگی گران و پرهزینه و نیز نبود تناسب میان دستمزد با تورم موجود برگزار شد.
خبرگزاری رویترز نیز در این باره نوشته این اعتصاب که عمدتا بخش‌های عمومی همچون مدارس و حمل‌ونقل را تحت تاثیر قرار داده ادامه اقدامات صنعتی چند هفته‌ای است که پالایشگاه‌های بزرگ فرانسه را مختل کرده و فعالیت پمپ بنزین‌ها را به هم ریخته است:«همزمان با افزایش تنش‌ها در فرانسه، اعتصاب‌ها به دیگر بخش‌های انرژی از جمله ای‌دی‌اف، غول اتمی کشیده شده است؛ جایی که فعالیت‌ها برای تامین برق اروپاست، به تعویق خواهد افتاد.یکی از نمایندگان اتحادیه اف‌ان‌ام‌ایی-سی‌جی‌تی گفت، اعتصاب‌ها بر فعالیت ۱۰ نیروگاه اتمی فرانسوی تاثیر می‌گذارد و تولید برق فرانسه تا ۲.۲ گیگاوات کاهش یافته است.»
گزارش‌های تکمیلی نشان می‌دهد، اعتصاب سراسری موجب تعطیلی فعالیت قطارها، مدارس و بخش‌های مختلف خدماتی در این کشور شده و صنایع و بخش‌های مختلف این کشور به ویژه بخش حمل‌ونقل شهری بیشترین ضربه را خورده است طوری که تقریباً نیمی از بار ترافیکی قطارهای شهری به حالت تعلیق درآمده است. کارگران بخش‌هایی مانند حمل‌ونقل، انرژی، آموزش، جمع‌آوری زباله و کشاورزی اعلام کرده بودند که روز سه‌شنبه به فراخوان اتحادیه‌های کارگری در این کشور برای اعتصاب سراسری ملحق خواهند شد که شدند. طبق گزارش ایرنا با این اعتصاب، نیمی از کشور فرانسه کاملا فلج شده است.

توسل آلمان به نیروگاه‌های هسته‌ای
از آلمان نیز گزارش می‌رسد که بحران انرژی موجب شده دولت تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای را لغو کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگ روسیه در اوکراین و افزایش قیمت برق از آن زمان، دولت آلمان را مجبور کرده است در برنامه‌های خود برای قطع انرژی هسته‌ای تا پایان سال تجدید نظر کند«شولتز» روز دوشنبه در نامه‌ای به وزرای کابینه خود نوشت: «مبنای قانونی برای اجازه فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای ایزار ۲، نکاروستهایم ۲ و امسلند پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ دی)  تا ۱۵‌آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین) ایجاد شده است»
«رابرت‌هابک» وزیر اقتصاد آلمان وابسته به حزب سبزها که به طور سنتی ضد صنایع هسته‌ای است به تازگی گفته بود که دو نیروگاه از این سه نیروگاه تا بهار آینده در حالت آماده‌باش باقی خواهند ماند تا در صورت نیاز به تامین انرژی کمک کنند اما صدراعظم آلمان نظر دیگری دارد.دوره‌های مکرر مذاکرات دولت آلمان در روزهای اخیر نتوانست این اختلاف را حل کند و اظهارات دوشنبه شب شولتز نشان می‌دهد که او ناگزیر به دخالت شخصی در این خصوص شده است.در این نامه، صدراعظم آلمان اذعان کرده که از اختیارات خود برای صدور دستورالعمل استفاده می‌کند.پرفروش‌ترین روزنامه آلمان (بیلد) نوشت: این دستور صدراعظم برای‌هابک یک ضربه مستقیم محسوب می‌شود.«کریستین لیندنر» وزیر دارایی آلمان نیز می‌گوید این کشور باید از هر منبع انرژی برای کمک به کاهش قیمت‌ها و روشن نگه داشتن چراغ خانه‌ها در بحبوحه بحران انرژی اروپا استفاده کند.لیندنر در توئیتر خود نوشت:« این به نفع کشور و اقتصاد آن است که تمام ظرفیت تولید برق را در زمستان امسال حفظ کنیم.»

آزاد‌سازی ذخایر نفتی آمریکا
از سوی دیگر منابع آگاه خبر می‌دهند دولت آمریکا در نظر دارد دست‌کم 10 تا 15 میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری ملی خود را با هدف ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از افزایش بیشتر بهای بنزین آزاد کند.براساس گزارش بلومبرگ، آزاد‌سازی این ذخایر استراتژیک، آخرین بخش از برنامه آزاد‌سازی 180 میلیون بشکه‌ای است که در فصل بهار آغاز شده بود. تاکنون 165 میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری روانه بازار شده بود.همچنین قرار است مقامات دولت بایدن در هفته جاری جزئیات طرح احیای مجدد این ذخایر اضطراری را اعلام کنند.

به گزارش تسنیم علاوه‌بر این دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود اظهار کردند، دولت آمریکا همچنان محدودیت‌های صادرات نفت را به منظور تامین سوخت مورد نیاز داخلی ارزیابی می‌کند. بااین حال، هیچ زمان مشخصی برای انجام اقدامات داخلی درباره موضوع سوخت، درنظرگرفته نشده و گمان نمی‌رود تا پیش از انتخابات میان دوره‌ای اتفاقی بیفتد. این در حالی است که مقامات وزارت انرژی و کاخ سفید در هفته اخیر دیداری محرمانه را با شرکت‌های نفتی بزرگ مانند اکسون موبیل برگزار کردند تا آنها را از تشویق‌های مورد انتظار برای افزایش تولید نفت و فرآورده‌های نفتی، آگاه کنند.در همین حال، نمایندگان صنعت نفت معتقدند که محدودکردن صادرات نفت می‌تواند منجر به افزایش قیمت در برخی قسمت‌های آمریکا به ویژه در بخش شمال شرقی که وابستگی زیادی به واردات نفت دارد، شود.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷