بحران اقتصادی در اروپا مردم را در سراسر این قاره به شدت تحت فشار قرار داده و پایتخت‌های کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش، بلژیک، مولداوی و انگلیس این روزها شاهد حضور معترضان به تورم و افزایش قیمت انرژی در خیابان‌هاست. در آلمان و فرانسه پلیس به سرکوب معترضان مشغول است.  
۰
plusresetminus
اروپا در آشوب و تظاهرات صدها هزار نفری دچار بحران اجتماعی است/ از خود کورند و در مورد دیگران جغدند
به گزارش بلاغ؛ شکاف بین سران اروپا، رکورد زنی تورم، افزایش چند صددرصدی قبوض برق و گاز، افزایش نگرانی‌ها از جنگ هسته‌ای، تعطیلی هزاران شرکت و درمانگاه، اعتصاب و تظاهرات خلبانان و کارمندان و... تیتر اخبار و گزارش‌هایی است که این روزها از سوی رسانه‌های جهان درباره اروپا منتشر می‌شود. اروپا از آلمان گرفته تا فرانسه و انگلیس و ایتالیا و....مولداوی، در یک بحران چند لایه اقتصادی و سیاسی غرق شده‌اند و این در حالی است که زمستان سخت نیز در راه است. نزدیک شدن فصل سرما در کشورهای عضو اتحادیه اروپا موجب شده تا برخی رهبران آن اذعان کنند که تحریم‌ها علیه روسیه اشتباه بزرگ و عامل شکست خود اروپایی‌ها خواهد بود، اعترافی که معلوم نیست در این مقطع زمانی سودی به حال آنها خواهد داشت یا خیر. در همین ارتباط «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱ در یک موضع‌گیری آشکار ضمن تکرار مخالفت کشورش با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، آن را عاملی برای فروپاشی اقتصاد اروپا و آغاز جرقه آتش جنگ در این اتحادیه ارزیابی کرده بود. نظرسنجی‌ها در فرانسه، آلمان، انگلیس و لهستان نیز نشان می‌دهد بسیاری از اروپایی‌ها نگرانند تورم بالا بر اثر بحران انرژی منجر به ناآرامی اجتماعی، اعتراض‌های خیابانی و اعتصاب‌ شود.

خیابان‌های شلوغ و ناآرام
تشدید بحران اقتصادی در اروپا این روزها بیش از همه در خیابان‌های قاره سبز خود را نشان می‌دهد لندن، پاریس، برلین، مادرید و رم طی روزها و هفته‌های اخیر شاهد شدیدترین اعتراضات به بحران اقتصادی کنونی بوده است. روز یک شنبه نیز پایتخت شماری از کشورهای اروپایی در اعتراض به افزایش هزینه‌‌های زندگی به ویژه گرانی مواد غذایی و حامل‌های انرژی شاهد اعتراضات گسترده بود. این اعتراضات در فرانسه، آلمان، اتریش، بلژیک، ایتالیا و مولداوی به وقوع پیوست. مردم مولداوی ضمن اعتراض نسبت به افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور، خواستار رفع لغو تحریم‌های روسیه و استعفای دولت این کشور شدند. 

سرکوب معترضان در فرانسه
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که پلیس فرانسه با استفاده از باتوم و اسپری فلفل معترضان به بحران انرژی و تورم را به شدت سرکوب کرد.این تظاهرات در حالی آغاز شده که کشور فرانسه هم‌اکنون شاهد اعتصابات کارمندان برخی از راکتورهای هسته‌ای شرکت «ای.دی.اف» فرانسه است و اتحادیه‌های مختلف از جمله در بخش راه‌آهن و بخش خودرو‌سازی فرانسه اعلام کرده‌اند روز سه‌شنبه‌ در یک اعتصاب فراگیر شرکت خواهند کرد. اعتصابات هفته‌های اخیر کارگران پالایشگاه‌های فرانسه منجر به کمبود سوخت در بسیاری از پمپ‌ بنزین‌های این کشور و تشکیل صف‌های طولانی خودروها در برابر پمپ‌ بنزین‌های فعال شده است. وزیر اقتصاد فرانسه نیز با بیان اینکه زمان مذاکره به پایان رسیده است آزاد‌سازی ذخایر سوخت و تولیدات پالایشگاهی را که سه هفته است توسط جنبش اجتماعی مسدود شده است، خواستار شده است.به گزارش ایرنا، «برونو لو مر» وزیر اقتصاد فرانسه در مصاحبه روز یک شنبه خود با شبکه خبری «ب. اف. ام» موافقت خود را با مصادره ذخایر سوخت شرکت «توتال انرژی» که کارکنانش از سه هفته پیش برای افزایش دستمزد دست به اعتصاب زده‌اند، اعلام کرد و افزود: «در همه نظام‌های دموکراتیک، خواست اکثریت بر اقلیت اولویت دارد.»وی با اشاره به اینکه زمان مذاکره به پایان رسیده است، گفت تداوم اعتصاب در ۵ سایت شرکت توتال با وجود توافق امضا شده میان نمایندگان کارگران و کارفرما، «غیرقابل پذیرش و غیرقانونی» است.سه چهارم کارکنان شرکت توتال‌ انرژی فرانسه به دعوت اتحادیه‌های کارگری و به ویژه کنفدراسیون عمومی کار اعتصاب سه‌روزه خود را از ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) آغاز کرده‌اند و این اعتصاب از آنجا که در مهلت مقرر به نتیجه نرسید تا امروز بارها تمدید شده است.

اعتصاب خلبانان در آلمان
 در آلمان نیز خلبانان شرکت هواپیمایی «یورووینگز» از بامداد دیروز اعتصاب سه روزه‌ای را آغاز کرده‌اند که منجر به لغو بیش از نیمی از پروازهای این شرکت تابعه لوفت‌هانزا شده است. به گزارش ایرنا به نقل از هفته نامه «اشپیگل»، حدود 170 پرواز از حدود 400 پرواز برنامه‌ریزی شده در روز دوشنبه به دلیل این اعتصاب‌ها لغو شده‌اند.این دومین بار در کمتر از 14 روز است که خلبانان شرکت تابعه لوفت‌هانزا کار خود را متوقف می‌کنند. در اولین اعتصاب در 6 اکتبر(14 مهر)، حدود نیمی از تمام پروازها لغو شد. در نتیجه، ده‌ها هزار مسافر مجبور شدند با پروازهای دیگر یا قطار به مسافرت بروند یا سفر خود را به تعویق بیاندازند.اتحادیه خلبانان آلمان دلیل این اعتصاب را بی‌توجهی شرکت به درخواست‌ آنها برای افزایش حقوق و کاهش ساعات کاری عنوان کرده است. «کارل لوتریاخ» وزیر بهداشت آلمان نیز یکشنبه شب هشدار داد که شاید بیمارستان‌های کشورش به خاطر بحران سوخت و تورم کنونی تعطیل شوند.

لیز تراس در آستانه سقوط
در انگلیس نیز با تشدید بحران اقتصادی دست کم سه عضو حزب محافظه‌کار از نخست‌وزیر این کشور که مدت زمان زیادی از نخست‌وزیری‌اش نگذشته، خواستند از سمتش استعفا دهد. به گزارش پایگاه خبری راشا تودی، «کریسپین بلانت»، اولین قانونگذار محافظه‌کاری بود که علیه لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس به طور علنی موضع گرفته و گفت، فکر نمی‌کند تراس بتواند از پس بحران اقتصادی فعلی انگلیس بر بیاید.پس از او «اندرو بریجن»، دومین قانونگذاری بود که با نخست‌وزیری لیز تراس مخالفت کرده و گفت: «کشور ما و مردمش و حزب ما لیاقت فرد بهتری را دارند.» پس از این دو نفر نیز، جیمی والیس، قانونگذار مناطق بریجند و پورتکراول از این مسئله اظهار تاسف کرد که لیز تراس «اعتبار اقتصادی انگلیس را تضعیف کرده و به حزب ما (محافظه‌کار) به طرزی غیرقابل ترمیم آسیب وارد کرده است.»

حملات گسترده پهپادی به اوکراین
خبر دیگر از تحولات میدانی جنگ اوکراین این که دیروز رسانه‌ها از حملات پهپادی شدید روسیه به مناطق مختلف اوکراین و از جمله کیف خبر دادند. به گزارش فارس «آندری یرماک» رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اوکراین به رسانه‌ها خبر داد که صبح دیروز (دوشنبه) کیف با پهپادهای انتحاری هدف حمله قرار گرفته و در چند نقطه از منطقه مرکزی پایتخت  انفجار صورت گرفته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷