کشورمان پس از انقلاب اسلامی همواره با تهدیدهای متعددی رو‌به‌رو بوده و همه این تهدیدها به دلیل احساس خطر مخالفانِ پیشرفت حقیقی کشور به مردم تحمیل شده است.
۰
plusresetminus
فتنه‌گران بلای جان اموال عمومی و خصوصی مردم/ طراحان آشوب خط قرمز امنیت، جان و مال مردم را هدف گرفته‌اند

به گزارش بلاغ؛ «فتنه» یک آزمایش الهی است که در بعد اجتماعی رخ می‌دهد و منجر به ریزش و رویش افراد مختلف جامعه در صراط حق می‌گردد. علل و عوامل فتنه‌ها بیشتر از اختلافات ناشي مي شود. هرچند این اختلافات موجب ضررهای سنگینی در سطح جامعه می‌گردد اما درعین حال زمینه‌ساز رشد اجتماعی است. مقایسه میزان همراهی مردم در فتنه اخیر با فتنه‌های قبلی نشان می‌دهد عموم مردم علی‌رغم گلایه‌هایی که ممکن است از عملکرد برخی مسئولان در حوزه‌های مختلف داشته باشند، فریب بازی‌های رسانه‌ای دشمنان را نمی‌خورند.

کشورمان پس از انقلاب اسلامی همواره با تهدیدهای متعددی رو‌به‌رو بوده و همه این تهدیدها به دلیل احساس خطر مخالفانِ پیشرفت حقیقی کشور به مردم تحمیل شده است.
به گفته کارشناسان؛ هرچه ریشه‌های جمهوری اسلامی در طول 44 سال گذشته عمیق‌تر شده، تهدیدها و فتنه‌گری‌های داخلی و خارجی هم پیچیده‌تر شده است و این نشان از قدرت کشورمان در پیشرفت و حرکت به سمت قله آرمان‌هایش دارد.

مقایسه فتنه اخیر با گذشته
فتنه اخیر از جهت فتنه شناسی و از حیث فتنه پژوهی شباهت‌های جدی به همه فتنه‌های سال‌های 58، 78، 88، 96 و 98 دارد. و در عین حال تمایزات و تفاوت‌هایی به دلیل تاثیرات فزاینده فضای مجازی در زیست سیاسی و اجتماعی مردم دارد.
دکتر علیرضا معاف، فعال سیاسی در این‌باره می‌نویسد: «با وجود آنکه بسیاری از نقاط کشور آرام است و اکثریت قریب به اتفاق مردم مرز خود را از آشوبگران و اغتشاشگران و فتنه انگیزان جدا کرده‌اند اما تعداد کمی به برخی حرکت‌های خیابانی و اغتشاشات میدانی روی آورده‌اند و این روزها فضای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی مملو  از اخبار و تحلیل‌های مربوط به اغتشاشات و وقایع پیرامون فوت خانم مهسا امینی است.»
او می‌افزاید: «بسترهایی مانند توئیتر و اینستاگرام علناً تبدیل به میدان هدایت و مدیریت آشوب و اغتشاش شده‌اند. در عین حال مخالفان جمهوری اسلامی مدام از اعتراض، حق اعتراض و نقد و مخالفت با سیاست‌های نظام می‌گویند و در مقام تحلیل و سخن، خود را جدای از آشوب و اغتشاش نشان می‌دهند؛ هرچند هیچ مرزبندی روشنی بین نقد و اعتراض و آشوب و اغتشاشی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد ارائه نمی‌دهند.»

خسارات آشوب فتنه‌گران 
به اموال عمومی و خصوصی

در نتیجه اغتشاشات اخیر در سراسر کشور، خسارت‌هایی از سوی اغتشاشگران به اموال خصوصی وعمومی وارد آمد که آمار‌هایی نیز در این زمینه منتشر گردید؛ ولی هنوز برآورد کاملی از این خسارت‌ها اعلام نشده است. بسیاری از کسبه به‌ویژه در مراکزی از شهر‌ها که محور اقدامات اغتشاشگران بوده، اعلام می‌کنند که برای درامان‌ماندن از آشوب‌ها ناچار بودند حوالی ساعت ۵ عصر و قبل از تاریکی هوا، کسب‌وکار خود را تعطیل کنند که این تصمیم ناخواسته باعث کاهش میزان فروش در اوج تقاضا و افت درآمد آنان شده است.
بسیاری از این کسب‌وکار‌ها که با عبور از دو سال سخت کرونایی حالا مجالی برای کاسبی پیدا کرده‌اند، از ترس واردشدن خسارت‌های سنگین، ناچارند از خیر بخشی از درآمد خود بگذرند تا لااقل در امان باشند.

اعتراضات و گلایه‌های بازاریان
آقای یزدی، فروشنده لوازم شیرآلات بهداشتی در اعتراض به رفتار آشوب‌طلبان می‌گوید: «طبیعتاً اگر امنیت نباشد هیچ‌کس در جامعه نمی‌تواند به کسب و کار و امرارمعاش خود بپردازد. در سال‌های اخیر واقعاً درآمدهای مردم مناسب نبوده و مردم تحت فشار اقتصادی هستند. اما اگر عده‌ای آرامش روانی و امنیت جامعه را هم بخواهند به‌هم بزنند حتماً اوضاع اقتصادی و کسب و کار بدتر خواهد شد.»
او می‌افزاید: «به نظر من عمده این رفتارهایی که در دوسه هفته گذشته در خیابان‌ها دیده شد، رفتارهای هیجانی بود که به دلایل مختلف اتفاق افتاد. مردم وقتی تحت فشار معیشتی قرار می‌گیرند این فشارها باعث می‌شود درگیری‌های ذهنی‌شان زیاد شود. بنده معتقدم بیشتر اقدامات اغتشاشگران به بهانه فوت خانم امینی صورت گرفت و آنها به دنبال اهداف دیگری بودند. 

آقای امیری، فروشنده لوازم ساختمانی نیز می‌گوید: «هیچ کس به ایجاد ناامنی در جامعه و آشوب‌های خیابانی راضی نیست و رفتارهای غیرانسانی را تایید نمی‌کند. حتی برخی جوانانی که تحت تاثیر جوّ قرار گرفته و رفتارهای تند از خود نشان می‌دهند، وقتی عاقلانه به موضوع نگاه کنند پشیمان خواهند شد.»
او ادامه می‌دهد: «انتظار می‌رود مسئولان کشور در بخش‌های مختلف، اعتراضات مردم را مدیریت کنند. اگر مطالبات مردم به موقع شنیده شود، دیگران نمی‌توانند با موج سواری روی برخی گلایه‌ها ناامنی ایجاد کنند. به عنوان مثال دولت می‌تواند فرصتی را برای اعتراض اقشار مختلف فراهم نماید و در اسرع وقت به مطالبات رسیدگی کند.»

این شهروند با گلایه از وضعیت اقتصادی اظهار می‌دارد: «اوضاع کسب وکار تعریفی ندارد. اغتشاشات هم مزید بر علت شده و فضای بازار را به هم ریخته است. به طوری که در روزهای ناآرام اکثر کسبه مجبورند مغازه‌هایشان را زودتر تعطیل کنند تا مورد هجوم اغتشاشگران واقع نشوند. از طرفی ایجاد اختلال در برخی شبکه‌های اجتماعی باعث شده ارتباط ما با مشتری‌هایمان به‌طور کامل قطع شود. متاسفانه چاره‌ای هم نیست چون فضای اعتراض و اغتشاش با هم قاطی شده و معلوم نیست معترض واقعی چه کسی است.»

اختلال در کسب و کار مردم
«مسلّماً اغتشاش و ایجاد ناامنی در سطح جامعه اثر منفی بر کسب و کار مردم دارد. در روزهای گذشته همه دیدند پاساژهایی که معمولاً در شرایط عادی تا نیمه شب باز هستند و خرید و فروش در آنها جریان دارند به اجبار حدود ساعت 5 عصر تعطیل می‌کردند که مبادا ضررهای بیشتری به زندگی‌شان بیفتد.» 
آقای شریفی، فروشنده شیرآلات ساختمانی با بیان این مطلب می‌گوید: «بسیاری از کاسب‌ها در مغازه اجاره‌ای کار می‌کنند و سرِ ماه صرف‌نظر از میزان کاسبی‌شان باید اجاره بپردازند. قریب به اتفاق کاسب‌ها چک و بدهی مالی دارند که باید در موعد مقرر پرداخت گردد. حال شما ببینید این تعطیلی‌های اجباری چه بلایی بر سر حساب و کتاب‌ها می‌آورد. شرایط کرونایی بیش از دوسال ضربه‌های سنگینی به ما وارد آورد. علاوه ‌بر آن سال‌هاست تورم سنگینی که وجود دارد به شدت قدرت خرید مردم را کاهش داده و موجب شده دخل و خرجمان با هم اختلاف داشته باشد. در چنین شرایطی ایجاد ناامنی در جامعه اصلاً قابل تحمل نیست.»
او معتقد است: «اعتراض در هرجای دنیا آدابی دارد. شما ملاحظه می‌کنید در برخی کشورها بعضاً اعتراضات برپا می‌شود که تا یک‌سال به طول می‌انجامد اما کمتر به درگیری و اغتشاش کشیده می‌شود. بنابراین وقتی می‌بینیم اعتراضی در کشورمان شکل می‌گیرد و خیلی زود به آشوب و اغتشاش کشیده می‌شود حتماً دسیسه‌ای در کار است.»

محکومیت فتنه از سوی اصناف
اصناف و بازاریان ایران در واکنش به ناامن کردن برخی عناصر فتنه در هفته‌های اخیر در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید فتنه اعلام کردند که امنیت اقتصادی را مدیون امنیت ملی می‌دانند.
همچنین اصناف و بازاریان در محکومیت هتک حرمت به مقدسات و اغتشاشات و دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی در اکثر شهرهای کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند.
آقای حسینی، ابزار فروش می‌گوید: «هیچ عاقلی، اعتراضی که منتهی به آشوب می‌شود را تایید نمی‌کند. این مدل اعتراض اصلاً منطقی نیست. به هرحال ضعف‌هایی مثل بیکاری، تورم، گرانی و فشار معیشتی مردم را ناراحت کرده ‌اما قطعاً مردم با اغتشاشگران همراهی نکرده و نمی‌کنند اما انتظار این است که دولت سریع‌تر فکر جدی‌تری به حال معیشت و گرانی کالاهای اساسی و ضروری مردم بکند.»
او ادامه می‌دهد: «به نظر من مسئولان باید زمینه اعتراضات مردم را بررسی کنند و به فکر علاج اساسی مشکلات باشند. یکی از این زمینه‌ها برخورد نامناسب ادارات با مردم است. 
خدا نکند پای شما به اداره‌ای باز شود! آن‌قدر با فرآیندهای پیچیده شما را اذیت می‌کنند که بی‌خیال کارتان بشوید. تولید‌کننده آن‌قدر در مسیر تولید عذاب می‌کشد که در بسیاری موارد خسته شده و کارش را رها می‌کند. یکی دیگر از زمینه‌ها، فضای رهای مجازی است که حجم انبوهی از اخبار راست و دروغ را منتشر می‌کند و موجب تحریک عواطف و احساسات مردم به‌ویژه جوانان می‌گردد. هیچ‌کس با محدودیت در این فضا موافق نیست بلکه انتظار این است که این فضا مدیریت و کنترل شود.»
صاحب یک اغذیه فروشی هم در واکنش به اغتشاشات اخیر می‌گوید: «در روزهایی که اوضاع شهر به هم‌ریخته می‌شود مجبورم مغازه را زودتر تعطیل کنم و هزینه‌هایی که بابت خرید نان و حقوق کارگر می‌پردازم به ضررم می‌شود. در چنین شرایطی بیشتر از همه کاسب‌ها ضرر می‌کنند. کاسب و مشتری از ترس ضررهای جانی و مالی مجبور می‌شوند زودتر به خانه برگردند تا آسیب نبینند.»

ارتباط فتنه‌گران با خارج کشور
بسیاری از بازاریان و کسبه معتقدند؛ اغتشاش غیر از آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی نتیجه‌ای در پی ندارد. با این نوع رفتار مشکلی حل نمی‌شود و فقط وحشت به جان مردم می‌افتد و در زندگی عادی مردم اختلال ایجاد می‌کند. افرادی که وحشیانه به جان اموال مردم می‌افتند از خارج کشور خط می‌گیرند. مردم ما از سال 57 این همه خون ندادند که کشور به دست عده‌ای اراذل و اوباش بیفتد.
آقای اسکوئی، فروشنده تلفن و لوازم ارتباطی اظهار می‌دارد: «همه ما ایرانی هستیم و حاضر نیستیم که یک غریبه از آن طرف دنیا بیاید و بر ما مسلط شود. همه ما کشورمان را دوست داریم و قطعاً با رفتار اغتشاشگرانی که به کشور آسیب می‌زنند مخالفیم.»
او می‌افزاید: «امروز مهم‌ترین چالش کشور ما چالش‌های اقتصادی است. انتظار ما از قوه قضائیه این است که با مفسدین اقتصادی به اشدّ مجازات برخورد شود. دولت هم باید زودتر شرایط اقتصادی را سامان ببخشد. آشوبگران که اصلاً منطق ندارند که بتوان به آنها توصیه‌ای داشت اما به مسئولان توصیه می‌کنم هیجانات جوانان را مدیریت کنند. مسئولان برای مردم مثل پدر هستند و با اقدامات خود می‌توانند شرایط سخت کشور را مدیریت کنند.»

پیشنهاد رئیس‌جمهور برای شنیدن اعتراضات
رئیس‌جمهور در مصاحبه اخیر خود با تلویزیون سخنانی درباره حق اعتراض و مرز و تفاوت بین اعتراض و اغتشاش بیان کرد.
آیت‌الله رئیسی در بخشی از گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم می‌گوید: «چه اشکالی دارد برای گفت‌وگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم، مراکزی را قرار دهیم که نسبت به برخی تصمیمات و روش‌ها نقد و اعتراض شود. این مسئله می‌تواند به ارتقای کار کمک کند و این موضوع در قانون اساسی جایگاه دارد و شنیدن نقد و حتی اعتراض می‌تواند به ارتقای کار کمک کند. البته باید حد فاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود؛ اعتراض و سخن مخالف اشکالی ندارد و باید شنیده شود اما اغتشاش، به‌هم‌ریختنِ امنیت کشور، ایجاد هرج و مرج و تعرض به جان و مال مردم است که در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست. امروز پلیس، سپاه و بسیج، مدافع امنیت کشور هستند که شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جان‌شان را کف دست گرفتند تا امنیت را حفظ کنند؛ اینان جزو خودِ مردم هستند. 
خط قرمز جمهوری اسلامی ایران، امنیت جان و مال مردم است و نمی‌شود نسبت به جان و مال مردم اجازه تعدی داد تا افرادی با اغتشاش جامعه را به‌هم بزنند؛ هیچ‌کسی از آحاد مردم این اجازه را نمی‌دهد.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳