تاریخ انتشارجمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۸۵۱۳۵
هدف از روزه‌ ماه رمضان، بنا بر تصريح آيه‌ قرآن، عبارت از تقوا و افزايش اين ذخيره‌ معنوى در وجود انسان است و ماه مبارك رمضان شروع بهار نوسازى و خودسازى انسان و بهار انس با خداست.
۰
plusresetminus
رمضان، طلایی‌ترین فرصت طهارت روح
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛ ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهى است. پذیرایى خداوند از بندگان خود در این ماه ‌ـ كه یك پذیرایى معنوى است ‌ـ عبارت است از گشودن درهاى رحمت و مغفرت و مضاعف كردن اجر و ثواب اعمال خیرى كه بندگان در این ماه انجام مى‌دهند. روزه‌ ماه رمضان هم یكى از مواد همین ضیافت عظیم الهى است كه مایه‌ تصفیه‌ روح انسان و ایجاد زمینه‌ طهارت قلبى روزه‌دار است. امام سجّاد‌(ع) در خطبه‌ اى فرمود: شهر الطّهور و شهر التمحیص (صحیفه‌ سجّادیه، دعای ۴۴)؛ رمضان، ماه پاك شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است؛ چون خداى متعال استغفار را در این ماه بیش از دیگر ایّام سال مورد لطف و عنایت خود قرار مى‌دهد. لذا در یك روایت وارد شده است كه: فمن لم یغفر له فى رمضان ففى اىّ شهر یغفر له(امالی (صدوق)، ص ۵۳.)؛ اگر كسى در ماه رمضان  كه درهاى رحمت و مغفرت الهى به روى انسانها گشوده است ‌ـ نتواند به مغفرت و رحمت الهى دست پیدا كند، پس كِى چنین توفیقى نصیب او خواهد شد؟

رمضان؛ بهترین فرصت برای بازگشت به خدا
چقدر مناسب و بجاست كه با تحوّل سال و با ورود در آستانه‏ ماه مبارك رمضان كه ماه رحمت و مغفرت الهى است ما هم از كاستی‌ها و كجى‏ها و زشتی‌ها و بدی‌ها در درون و وجود خودمان رو برگردانیم؛ یعنى استغفار كنیم. استغفار و توبه، یعنى برگشتن به خدا، یعنى پشت كردن به بدیها، یعنى همین ایجاد تحوّل. و ان استغفروا ربّكم ثمّ توبوا الیه یمتّعكم متاعاً حسناً الى اجلٍ مسمّى و یؤت كلّ ذى فضل فضله؛ و از پروردگارتان آمرزش بخواهید، سپس به درگاه او توبه كنید، [تا اینكه‌] شما را با بهره‌مندى نیكویى تا زمانى معیّن بهره‌مند سازد و به هر شایسته نعمتى از كَرَم خود عطا كند، ‏(هود، آیه‏ ۳) استغفار و برگشتن به خدا و اصلاح درونى در وجود خود ما، موجب خواهد شد كه خداى متعال فضل و رحمت و بركت و قوّت و عزّت خود را بیش از پیش بر ما نازل كند. همه‏ قشرها، چه امثال من و كسانى كه مسئولیتى دارند ـ كه ما بیش از دیگران باید به خودمان برگردیم و در خود تجدید نظر كنیم و حاكمیت هوى و هوس را در وجود خویش از بین ببریم ـ و چه آحاد مردم، به این برگشت و اصلاح نیاز دارند.

رمضان؛ بهار انس با خدا
امسال اتّفاقاً بهار طبیعت، با بهار دعا و قرآن، همزمان شده است. ماه مبارك رمضان شروع بهار نوسازى و خودسازى انسان و بهار انس با خداست. مگر می‌شود از این جنبه‏ كار غافل ماند؟ همه‏ خطاها و اشتباهات، ناشى ‏از نپرداختن به این جنبه‏ كار است. آن كه خطایش كمتر بود، آن كه دلش به نور معرفت و هدایت خدا منوّر بود، آن كه اشاره‏اش براى این ملّت و براى ما و براى عشّاق اسلام در عالم، راهگشا و راهنما بود یعنى امام راحل عظیم ما، به این جهت این‏طور بود كه رابطه‏ او با خدا، تأمین شده بود.

در دنیا، انقلاب‌ها، حكومت‌ها، اداره‏‌ها و ریاست‏‌ها از آنجا عیب پیدا مى‌‏كند و منحرف مى‏‌شود كه از این جنبه یعنى جنبه‏ معنویّت، جنبه‏ رابطه‏ با خدا، جنبه‏ ارتباط و اتّصال قلب به خدا غافل ماندند و غافل مى‏‌مانند. ما هم اگر دقّت كنیم، آنجایى كه پیش رفتیم، موفق شدیم، خوب عمل كردیم و راضى هستیم، آنجایى است كه این جنبه را تأمین كردیم. هرجا هم ضربه خوردیم، به‏ خاطر ضعف در این جنبه‏ كار است.

حسین مومنی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴