تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۵۹۹۱
سنت جارى مسلمين از زمان رسول خدا همين بوده است كه زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نمى‏‌شده‌‏اند ولى همواره اصل «حريم» رعايت شده است. در مساجد و مجامع، حتى در كوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. 
۰
plusresetminus
حضور زن در اجتماع با حفظ «حــــــريم»

به گزارش بلاغ؛ کلیه آثار شهید علامه مرتضی مطهری از بیان صریح امام خمینی(ره)، اسلامی و مفید و روزآمد است. مجموعه آثار بجامانده از آن استاد ارجمند، منبع غنی برای تبیین دیگاه‌های اسلام عزیز است و نوشته کوتاه ذیل نیز، بیان‌کننده نگاه اسلام به زن و فعالیت‌های اجتماعی بانوان می‌باشد که تقدیم حضور شما حقیقت‌جویان می‌شود. شهید علامه مرتضی مطهری می‌فرمایند: 

آنچه اسلام مى‏‌گويد نه آن چيزى است كه مخالفان اسلام، اسلام را بدان متهم مى‏‌كنند، يعنى محبوسيت زن در خانه و نه نظامى است كه دنياى جديد آن را پذيرفته است و عواقب شوم آن را مى‌‏بيند،يعنى اختلاط زن و مرد در مجامع.

حبس كلى زن در خانه، نوعى مجازات بود كه به‌‏طور موقت در اسلام براى زنان بدكار مقرر شد(نساء/۵)
مقصود اين است كه اسلام با اختلاط مخالف است نه با شركت زن در مجامع ولو با حفظ حريم.
اسلام مى‏‌گويد: نه حبس و نه اختلاط بلكه حريم. 
سنت جارى مسلمين از زمان رسول خدا همين بوده است كه زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نمى‏‌شده‌‏اند ولى همواره اصل «حريم» رعايت شده است. در مساجد و مجامع، حتى در كوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. 
شركت مختلط زن و مرد در برخى مجامع، مانند برخى مشاهد مشرّفه كه در زمان ما محل ازدحام فوق‌العاده است، برخلاف مرضىّ شارع مقدس اسلام است. 

راه متعادل اسلام
راستى اگر كسى بيماردل‏ نباشد تصديق مى‏‌كند كه راه اسلام راه معتدل و متعادلى است. 

اسلام در عين اينكه نهايت مراقبت را براى پاكى روابط جنسى به عمل آورده است، هيچ گونه مانعى براى بروز استعدادهاى انسانى زن به وجود نياورده است بلكه كارى كرده است كه اگر اين برنامه دور از هر افراط و تفريطى اجرا شود، هم روحيه‏‌ها سالم مى‏‌ماند و هم روابط خانواده‏‌ها صميمى‏‌تر و جدى‌‏تر مى‏‌گردد و هم محيط اجتماع براى فعاليت صحيح مرد و زن آماده‌‏تر مى‏‌شود.

...آنچه مصلحت ايجاب مى‏‌كند جز اين نيست كه: بايد اين خيال را از سر زنان امروز خارج كنيم كه مى‏‌گويند «حجاب در عصر حاضر غيرعملى است»- و -ثابت كنيم كه: 

اولاً- حجاب اسلامى‌، كاملًا منطقى و عملى است. ثانياً كوشش كنيم كه در فعاليت‌هاى فرهنگى، اجتماعى، بهداشتى، واحدهاى اختصاصى براى زنان به وجود آوريم و با فعاليت‌هاى مختلط و واحدهاى مختلط كه تقليد احمقانه‏‌اى از اروپاييان است مبارزه كنيم. 

تنها در اين صورت است كه زنان شخصيت واقعى خود را بازخواهند يافت و به نام آزادى و مساوات، ابزار و بازيچه و احياناً وسيله اطفاء شهوت مردان قرار نخواهند گرفت.
مجموعه‏‌آثاراستادشهيدمطهرى
(مسئله حجاب)، ج‏19، ص: 546-552 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳