تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۴۱۴۰۶۰
مجلسی قادر به حرکت در مسیر عدالت و محرومان است که محصول سرمایه‌گذاری توانگران نباشد؛ یعنی شایستگان بی‌پول و ثروت هم بتوانند در فضای بمباران‌شده تبلیغات توانگران، خود را بشناسانند.
۰
plusresetminus
غربت محرومان در مجلس توانگران
به گزارش بلاغ، از نکات منفی و زوائد دموکراسی، تبلیغات و برتری قدرت ثروت در تسخیر افکار و فضای فکری جامعه برای دادن رأی به نامزدهایی است که به یمن تبلیغات و پروپگاندا می‌توانند بر امواج سوار شده و آراء مردم مسحور تبلیغات را بدست آورند.

بارها طی این چهار دهه پیش آمده که افراد متعهد و متخصص، اما محروم از ثروت و رسانه، از ورود به مجلس بدلیل نداشتن ابزار تبلیغات و هزینه‌کردن‌ها در دادن شام و ناهار و هدیه و...، بازماندند و جامعه از نعمت این نیروهای مستعد محروم ماند.

امروز اگر حتی شایسته‌ترین فرد هم بخواهد خود را نامزد انتخابات مجلس کند، باید آورده‌ای در حد چند میلیارد تومان داشته باشد تا بتواند خود را مطرح کند حتی اگر نخواهد وعده‌های مردم‌فریبانه بدهد و با صاحب‌نفوذان نبندد و رأی پاک بدست آورد.

وقتی برای اجاره ده روزه یک مغازه برای ستاد تبلیغات خود باید 200 تا ... میلیون تومان بپردازد و در یک حوزه انتخابیه حداقل به چند مکان این‌چنینی نیاز داشته باشد، چگونه می‌توان فردی با صلاحیت بالا و در تراز مجلس شورای اسلامی اما بدون سرمایه و ثروت و کسی که زیر منت این و آن نرود، بتواند وارد مجلس شود و تحقق عدالت و تامین زندگی متوسط برای محرومان را پیشه خود کند؟!.

این نقص دموکراسی مختص کشورمان نیز نیست حتی نظریه‌پرداز بزرگی همچون سقراط، که استاد افلاطون (آن فیلسوف و حکیم نامی) و صاحب دکترین در دموکراسی بود، خود تحت تاثیر فضای رسانه‌ای توانگران، پس از محاکمه ناچار به سرکشیدن جام شوکران شد و بدرود حیات گفت. بدین جهت، باز هم باید اعتراف کرد که دموکراسی و جمهوریت اگر از برخی نواقص رهایی یابد، بهترین نوع و شکل شناخته‌شده حکومتی در جهان معاصر است.

برای حذف این زائده زشت از سیمای دموکراسی، باید راه حل‌هایی را جستجو کرد که فضای انتخابات از التهاب تبلیغات و مانور ثروت به فضایی آرام توأم با تعقل و تحقیق و تفکر تغییر یابد تا از جهل و نیاز مادی مردم عده‌ای سوءاستفاده نکرده و به خرید فکر و رأی نپردازند.

انتخاب خوب و شایسته، محصول شور و سرو صداهای تبلیغات و سحر ثروت نیست، بلکه باید شرائط آرام و تبیینی و تشریح توانمندی‌ها در قالب طرح و برنامه‌ها را بوجود آورد و هم اینکه اجازه نداد هر کسی خود را کاندیدا کند و شأن مجلس را برای اهداف غیرانتخاباتی به بازی بگیرد؛ چراکه برخی کاندیداها با انتخابات، سوداگرایانه برخورد می‌کنند و برای خود رزومه و سابقه خوب تدارک می‌بینند تا از این طریق نانی را چرب کرده و نامی را برای خود تدارک ببینند. به‌طور حتم برای این معامله باطل باید فکری کرد همچنانکه بعضی از کشورها برای این مسئله فکر و تدبیر کرده و کاندیداتوری را منوط به ضوابط و شرائط سخت کرده‌اند.

در کشور ما که تشکل‌های حزبی و سیاسی فراگیر و مورد اعتماد و وثوق قاطبه مردم وجود ندارد تا با اعتمادسازی و ارائه طرح و برنامه به مردم و معرفی کاندیداهای مومن، متخصص و توانا برای اجرای برنامه‌های مردم‌گرایانه، بتوانند انتظارات نظام اسلامی و جامعه را در یک مجلس مقتدر محقق کنند، در چنین شرائطی، رسانه‌ها، اعم از حقیقی و مجازی، بویژه رسانه ملی عهده‌دار شفاف‌سازی فضای انتخابات و ایجاد اطمینان و اعتماد میان مردم هستند که این وظیفه به‌خصوص پس از انتخابات و مطالبه‌گری و نظارت و ارزیابی کارکرد نمایندگان باید ادامه بیابد تا مردم غیراز مجاری نظارتی، از طریق رسانه‌های موثق هم بتوانند پی‌جوی خواسته‌های خود از منتخبان باشند.

حال که رفتارهای انتخاباتی بر مبنای اسلام تنظیم نمی‌شود و اخلاق اسلامی در رفتارهای انتخاباتی کمترنمایان می‌گردد، این دقت و هوشیاری مردم و رأی‌دهندگان است که با در دست داشتن ملاک‌ها و شاخص‌ها، نامزدها را مورد ارزیابی قرار دهند و با احراز کامل صلاحیت‌های: دینی، انقلابی، تخصصی و کارآمدی، کسانی را برگزینند که "حفیظ و  امین" باشند و با چرب و شیرین دنیا میانه‌ای نداشته باشند و بر سر اصول انقلاب و منافع مردم و مصالح نظام با کسی معامله نکند و همچون سربازی برای ارزش‌های انقلاب فداکاری کند و بمانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، سرباز عارف امام و مقتدای خود، امام خامنه‌ای" باشد که اگر غیر از این انتخاب صورت بگیرد، دودش به چشم خودمان خواهد رفت و کسی جز خودمان را نباید ملامت کنیم.

محمداسماعیل امام‌زاده
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲