تاریخ انتشارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۴۸۵۵۳۵
بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ به ۵.۴ درصد رسید که از این لحاظ، رتبه دوم جهان را کسب کرده است.
۰
plusresetminus
ایران رتبه دوم رشد اقتصادی ۲۰۲۳ جهان را کسب کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از فارس؛ داود منظور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۲۳ میلادی ایران با نرخ رشد اقتصادی پنج و چهار دهم درصد، دومین رتبه را در بین کشورهای جهان داشته است. با آرزوی تکرار این موفقیت در سال جاری.

 رشد اقتصادی به افزایش تولید ناخالص داخلی گفته می‌شود که شامل همه کالاها و خدمات تولید شده اقتصاد در‌باره زمانی یکساله (دی‌ماه ۱۴۰۱ تا دی‌ماه ۱۴۰۲ مصادف ۲۰۲۳ میلادی) است.

امسال که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم از طریق بازار سرمایه با ابزارهایی مانند تامین مالی جمعی، اوراق مشارکت و اوراق مرابحه، انواع صکوک، صندوق پروژه، عرضه اولیه و چشم‌پوشی از حق تقدم سهام با جمع‌آوری پس‌اندازهای مردم و تزریق به تولید اقدام شود. 

رشد اقتصاد از محل سرمایه‌گذاری و آن‌هم از محل پس انداز ملی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه رشد به شرط ثبات قوانین و فضای کسب و کار و مهار تورم و نیز پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد انجام می‌شود. در بازار پول و بانک‌ها نیز با اوراق گام، اوراق مشارکت، فکتورینگ‌(پذیرش قرارداد پیمانکاری به عنوان وثیقه وام بانکی) و روش‌های دیگر، جمع‌آوری نقدینگی و تزریق به تولید با مشارکت مردم در اقتصاد صورت می‌گیرد.

سهم دولت در اقتصاد ایران حدود ۸۰ درصد و سهم بخش خصوصی و تعاونی ۲۰ درصد است که طبق برنامه‌های توسعه باید سهم تعاون یعنی اقتصاد مردم پایه و عدالت‌محور به ۲۵ درصد اقتصاد ملی برسد. بخش تعاون به دلیل مردمی بودن و صنایع کوچک و متوسط می‌تواند بیشترین اشتغال را نیز ایجاد کند. ضمن اینکه طبق قانون برنامه هفتم توسعه و پیشرفت قرار است نرخ رشد اقتصاد ایران به هشت درصد برسد که این برنامه از امسال آغاز شده است.

گفتنی است، هند با شش و هفت دهم بالاترین نرخ رشد را ثبت کرده است. پس از ایران که در رتبه دوم قرار گرفت؛ فیلیپین و چین با رشد پنج و سه دهم و پنج و دو دهم در رتبه‌های بعدی هستند. آمریکا، فرانسه، انگلیس، کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و آلمان به ترتیب دو و نیم، هشت دهم، نیم، یک و یک دهم، یک و هشت دهم، یک و ۹ دهم، یک و چهار دهم و منفی سه دهم درصد رشد اقتصادی داشته‌اند. آلمان، قربانی اصلی جنگ روسیه و ناتو در اوکراین است.

ایران به لحاظ نرخ رشد اقتصادی در ۲۰۲۳ در منطقه اول است اما قزاقستان، چهار و هشت دهم و ترکیه چهار درصد رشد اقتصادی داشته‌اند و رشد اقتصادی عربستان منفی یک و یک دهم درصد شد.

انتهای خبر/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳