تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۸۴۴۲۸
قرار است دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک به تدریج وارد چرخه واکسیناسیون کشوری شده و به همه نوزادان تزریق شوند.
۰
plusresetminus
۲ واکسن جدید در برنامه واکسیناسیون کشوری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از فارس، واکسیناسیون یکی از موثرترین راه‌ها برای حفظ سلامت کودکان است. دو واکسن‌ روتاویروس و پنوموکوک قرار است به تدریج به برنامه ایمن سازی کشور افزوده شود؛ به این ترتیب که واکسیناسیون احتمالا از یک استان آغاز و با تأمین واکسن در سراسر کشور، انجام شود. این واکسیناسیون مختص کودکان زیر دو سال است و مثل سایر واکسن‌ها به همه نوزادان تزریق می‌شود.واکسن روتاویروس از اسهال‌های شایع در کودکان پیشگیری می‌کند. این واکسن به صورت خوراکی است و در سه نوبت ۲، ۴ و ۶ ماهگی به نوزادان ارائه خواهد شد.واکسن پنوموکوک نیز به شکل تزریقی در سنین ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی برای نوزادان قابل تزریق خواهد بود.بهتر است بیشتر با دو بیماری روتاویروس و پنوموکوک آشنا شویم تا ضرورت تزریق این دو واکسن را برای پیشگیری از این دو بیماری در کودکان بدانیم.

بیماری روتاویروس
روتاویروس یک بیماری ویروسی و مسری است که بیشتر بر روی روده تأثیر می‌گذارد و معمولاً تا دو روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس علائم آن ظاهر می‌شود.شایع ترین علائم روتاویروس عبارتند از دست‌دادن اشتها، استفراغ، خستگی شدید، تب، بی‌قراری، کم‌آبی بدن، درد شکم و اسهال؛ در برخی موارد اسهال و استفراغ به قدری شدید است که می‌تواند باعث کم آبی بدن شود و این برای نوزادان بسیار خطرناک است.

پنوموکوک می‌تواند منجر به مرگ کودک شود
پنوموکوک نوعی باکتری است که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های پنومونی (ذات الریه)، عفونت خونی، سینوزیت (التهاب بافت پوششی حفره‌های بینی) و عفونت گوش میانی شود.این بیماری از شش ماهگی تا ۱۵ سالگی دیده می‌شود و بر اثر تجمع باکتری‌هایی به نام استرپتوکوک نومونیا در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو ایجاد می‌شود. مقاوم بودن این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین و انتشار سریع آن از طریق عطسه و سرفه سبب شده تا واکسن‌های ویژه‌ای برای آن طراحی شود. امروزه مقاومت پنوموکوک‌ها نسبت به پنی سیلین از سراسر جهان گزارش می‌شود و در بسیاری از کشورها این مقاومت رو به افزایش است. در واقع ۳۰ درصد از سویه‌های این باکتری در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند.از علائم ابتلا به این بیماری می توان به تب و لرز، درد قفسه سینه، سرفه، تنگی نفس، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، خستگی و ضعف اشاره کرد.تشدید علائم بیماری در کودکان سبب شده تا متخصصان تزریق چهار دُز واکسن پنوموکوک را در کودکان  توصیه کنند؛ طبق مطالعات سال ۲۰۱۹ بار جهانی بیماری ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی عامل ۳۷۶۰۰۰ مرگ سالانه کودکان زیر ۵ سال بوده است.

میزان شیوع پنوموکوک در ایران
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره میزان شیوع پنوموکوک در ایران گفت: بنابر مطالعات اخیر، میزان بروز عفونت‌های جدید بیماری ناشی از عفونت پنوموکوک در ایران سالانه برابر با ۵۱ هزار و ۶۹ مورد است که این میزان برای موارد شدید بیماری ناشی از این باکتری به ۱۵ هزار و ۳۵۴ مورد در بین کودکان زیر ۵ سال می‌رسد.به گفته وی، بر مبنای مطالعات داخلی بدون اجرای برنامه واکسیناسیون تعداد موارد بیماری ناشی از پنوموکوک در ایران در طی دوه زمانی ۱۰ ساله در کودکان زیر ۵ سال برابر با حدود ۱۸ میلیون نفر است که در اثر اجرای این برنامه از بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار مورد جلوگیری می‌شود. با اجرای برنامه واکسیناسیون پنوموکوک از ۹۹۹۸ مورد مرگ کودکان زیر ۵ سال در افق زمانی ۱۰ ساله جلوگیری به عمل خواهد آمد.

قرارداد واکسن‌های خارجی روتاویروس وپنوموکوک
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شنبه ۱۴ بهمن، از قرارداد واردات واکسن‌های روتاویروس و  پنوموکوک خبر داد و عنوان کرد که قرارداد این دو واکسن برای تزریق در کودکان با کمپانی واردکننده منعقد شده است.عرشی در ارتباط با جزئیات قرارداد واکسن‌های خارجی نیز گفت: قرارداد خرید ۶ میلیون واکسن‌ از کمپانی‌های هندی شامل سه میلیون دُز روتاویروس و سه میلیون دُز پنوموکوک بسته شده است. در وهله نخست، واکسن خارجی و سپس واکسن ایرانی تزریق می‌شود.وی با بیان اینکه این واکسن‌ ها تأییدیه سازمان غذا و داروی ایران، کشور صادرکننده و سازمان بهداشت جهانی را دارند، تصریح کرد: با تزریق واکسن پنوموکوک از مرگ و میر سالانه هزار و ۵۰۰ کودک در کشور جلوگیری شده و در مورد روتاویروس نیز ۱۰ هزار بستری نوزادان و کودکان کمتر خواهد شد.در باره ورود این واکسن‌ها به چرخه واکسیناسیون کشوری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری دهه فجر گفت: این واکسن‌ها از سال ۹۰ روی میز است که وارد برنامه ایمن‌سازی کشور شوند که به دلایل مختلف این کار انجام نشد و وزارت بهداشت با حمایت دولت در حال پیگیری آن است.

واکسن‌های تولید داخل در چه مرحله‌ای هستند؟
به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انستیتو پاستور و سایر تولیدکنندگان در چند سال گذشته برای تولید این واکسن‌ها اقداماتی انجام داده‌اند و مجوز بالینی از سازمان غذا و دارو گرفته‌اند.در پایان لازم به ذکر است به گفته مسئولین مربوطه دهه فجر آغاز تزریق این دو واکسن به کودکان اعلام شده بود اما در حال حاضر هنوز این اقدام انجام نشده است.

انتهای خبر/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳