مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد:

شرط افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۱
کد مطلب : ۴۸۴۲۱۳
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: دولت سیزدهم ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده دولت‌ها به تأمین اجتماعی را پرداخت کرده است.
۰
plusresetminus
شرط افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از ایرنا، میرهاشم موسوی اظهار داشت: ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانک رفاه در سال گذشته را کامل تسویه کردیم. دولت تاکنون و طی دو سال ۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را تسویه کرده است. امسال هم ۷۰ هزار میلیارد تومان در واگذاری‌ها پیش‌بینی شده است که در این رابطه یکی از بنگاه‌های کشتیرانی در حال واگذاری است. این دولت بالغ بر ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های انباشته شده دولت‌ها را پرداخت کرده که بی‌سابقه بوده است. او درباره خدمات انقلاب اسلامی در حوزه بیمه خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه بیمه، ۲۰ درصد از جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار داشتند و در آن زمان جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفر بود در حالی که امروز بالغ بر ۷۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در حوزه بیمه‌های درمانی با دستوری که سال قبل و اوایل امسال توسط آیت‌الله رئیسی صادر شد ۱۰۰ درصد مردم از دهک‌های پایین درآمدی از بیمه سلامت و درمان برخوردار شدند و بدون دریافت هزینه از آنها در برابر مشکلات درمانی حمایت می‌شوند. همچنین در حوزه بیمه‌ای ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند که ۱۶میلیون بیمه شده اصلی، ۲۳ میلیون نفر تبعی و هشت میلیون هم بازنشسته هستند. بنابراین، بیش از ۵۴ درصد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

موسوی ادامه داد: اکنون در سازمان تأمین اجتماعی ۴۰۴ مرکز تخصصی و فوق تخصصی، بیمارستان و مرکز درمانی در کشور فعالیت دارند؛ در حالی که پیش از انقلاب فقط ۲۰ مرکز درمانی فعال بود. همچنین به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت سرپایی در حوزه درمان توسط مراکز درمانی تأمین اجتماعی ارائه می‌شود. در خدمات بستری نیز حدود ۱۳ هزار خدمت به صورت روزانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی درباره صندوق‌های تأمین اجتماعی تصریح کرد: با چند موضوع اساسی در صندوق‌های تأمین اجتماعی در آغاز دولت رو‌به‌رو بودیم؛ نکته اول ناترازی صندوق و کسری شدید بود؛ خاطرم هست در آن اوایل چهار تا پنج هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و مستمری کسری داشتیم. از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ استقراض بی‌رویه‌ای برای پرداخت حقوق صورت می‌گرفت؛ به‌طوری که بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از بانک رفاه استقراض بی‌رویه صورت گرفته بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در دهه ۶۰، ضریب پشتیبانی حدود ۱۱ بود که در دهه ۹۰ به شش و نیم رسید و زمانی که سازمان را تحویل گرفتم این ضریب به چهار و دو دهم رسیده بود. ضمن اینکه سن امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۵ سال بود و اکنون به ۷۵ سال رسیده است. ضمن اینکه اکنون بالغ بر ۵۳ درصد بازنشستگی‌های ما پیش از موعد است، گفت: اساساً صندوق در یک استانداردی که یک‌سوم حق بیمه می‌گیرد باید یک‌سوم هم حمایت کند.

موسوی به موضوع افزایش سن بازنشستگی اشاره کرد و ادامه داد: کسانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه دارند تغییر در سن بازنشستگی آنها رخ نمی‌دهد و می‌توانند بازنشسته شوند. برای افرادی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه دارند سالی دو ماه و ۲۰ تا ۲۵ سال، سالی سه ماه اضافه می‌شود. درباره افراد با سابقه کمتر هم حداکثر سابقه برای بازنشستگی ۳۵ سال خواهد شد. البته افزایش سن بازنشستگی حالت اختیاری دارد و انگیزه‌ای برای ادامه کار ایجاد می‌کند. این قانون در صورت ابلاغ از ابتدای ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

وی درخصوص زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان گفت: هنوز رقمی اعلام نشده است. اگر رقم عیدی اعلام شود ما نیز آن را اعلام می‌کنیم اما تمام تلاشمان این است که عیدی را در موقعی مناسب به دست بازنشستگان برسانیم و اولویتی به جز پرداخت حقوق و عیدی در این دو ماه آخر سال نداریم.

مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی با بیان اینکه بالغ بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ابتدای دولت تاکنون تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند، ادامه داد: ۱۰ ماه از سال سپری شده و حقوق و مستمری را بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی پرداخت کردیم. ۴۳ هزار میلیارد تومان از تعهدات را انجام دادیم و ۱۰ هزار میلیارد تومان به عنوان اعتبار موقت برای پرداخت هزینه‌های درمانی از بانک مرکزی گرفته‌ایم.

موسوی ادامه داد: همچنین پوشش درمان‌های تخصصی زوجین نابارور در این دولت صورت گرفت. ضمن اینکه کمیته کاهش هزینه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج با همکاری سازمان در بیمه سلامت شکل گرفت تا هزینه‌های سرسام آور بیماری‌های خاص تأمین و کاهش یابد.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴