تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۴۸۴۰۸۹
پولیتیکو در گزارشی با اشاره به سود کلان آمریکا از روسیه و چین‌هراسی در جهان نوشت: شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا طی سال گذشته میلادی بیش از ۸۱ میلیارد دلار از بابت این مسئله به جیب زدند.
۰
plusresetminus
درآمد ۸۱ میلیارد دلار سال گذشته آمریکا در اثر روسیه و چین هراسی
به گزارش بلاغ به نقل از فارس؛ شرکت‌های نظامی آمریکا طی سال‌های گذشته با تشدید منازعات مسلحانه در مناطق مختلف جهان‌، سودهای کلانی را به جیب زده‌اند. به گفته کارشناسان هماهنگی کاملاً آشکاری بین سیاست خارجی جنگ‌طلبانه آمریکا و تشدید روسیه‌هراسی و چین‌هراسی از سوی دولت آمریکا با مجتمع نظامی- صنعتی آمریکا وجود دارد و حتی اندیشکده‌های آمریکا با پولی که از صنایع نظامی آمریکا دریافت می‌کنند مشوق روسیه‌هراسی و چین‌هراسی هستند تا با تشدید نگرانی‌ها در جهان کشورها را وادار به خرید سلاح از آمریکا بکنند.
در همین راستا نشریه آمریکایی «پولیتیکو» هم در گزارشی از افزایش معاملات شرکت‌های نظامی آمریکایی و کشورهای اروپایی و آسیایی با واسطه‌گری وزارت خارجه دولت بایدن خبر داده و نوشت: بیش از ۹۵درصد درخواست‌ها برای خرید جنگ‌افزارهای آمریکایی طی ۴۸ساعت از طریق وزارت امور خارجه آمریکا پیگیری می‌شود.
به گزارش ایرنا به نقل از این نشریه آمریکایی، شرکت‌های دفاعی آمریکایی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) ‌مبلغ ۸۱میلیارد دلار از فروش تسلیحات نظامی خارجی درآمد داشتند. این میزان افزایش بیش از ۵۰درصدی فروش سلاح در آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. بر اساس آمار وزارت امور خارجه آمریکا گران‌ترین قراردادها فروش بالگردهای تهاجمی و حمل‌ونقلی و همچنین پرتاب‌کننده‌های موشک دوربرد به لهستان و آلمان به ارزش حدود ۳۰میلیارد دلار بود. این در حالی است که ناتو درصدد است تا حد ممکن برای مقابله با مسکو تسلیحات پیشرفته خود را افزایش دهد. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند صنعت دفاعی تحریم‌شده روسیه فرصت بزرگی را برای شرکت‌های نظامی آمریکا ایجاد می‌کند تا سهم مسکو از بازار جهانی را به دست آورند.

بر اساس این گزارش مجموع درآمد ناشی از فروش تسلیحات آمریکایی سال مالی ۲۰۲۳ بالاترین رقم از سال ۲۰۲۰ است که در آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به‌طور علنی نقش فروشنده اصلی سخت‌افزار نظامی ایالات‌متحده را ایفا کرد و در ابتدا ۱۴میلیارد دلار در ازای فروش هواپیماهای اف-۱۵ بوئینگ به اندونزی به دست آورد. فروش مستقیم تجاری بین کشورها و شرکت‌های نظامی آمریکایی که تمایل چندانی به شفاف‌ بودن ندارند، در سال مالی ۲۰۲۳ به ۱۵۷میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسید.

این مبلغ نسبت به ۱۵۳میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۲ افزایش یافته است. این گزارش می‌افزاید: در حالی که جنگ میان روسیه و اوکراین ادامه دارد، ‌لهستان در سال ۲۰۲۳ با ۲۹میلیارد و ۷۵۰میلیون دلار بالاترین سفارش‌های نظامی اروپا را از طریق وزارت امور خارجه آمریکا پیگیری کرد. سایر متحدان اروپایی آمریکا نیز درخواست‌های زیادی برای وارد کردن تسلیحات جنگی این کشور داشته‌اند. آلمان ۸میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار، ‌جمهوری چک ۵میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار، ‌بلغارستان یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار و نروژ یک‌میلیارد دلار قرارداد نظامی با آمریکا بسته‌اند. بایدن و سایر مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند ارسال تجهیزات نظامی ساخت این کشور به اروپا موجب بهبود وضعیت مشاغل آمریکایی در زمینه تولید تسلیحات شده است.

تشکیل صندوق ویژه برای مقابله با چین
پولیتیکو می‌افزاید: از سوی دیگر معاملات بزرگ تسلیحات نظامی آمریکایی در آسیا هم رونق گرفته است. وزارت امور خارجه آمریکا صندوق ویژه‌ای برای کمک به مقابله با نفوذ پکن راه‌اندازی کرده است که می‌تواند از آن برای یارانه دادن به خریدهای متحدان و شرکای خود در آسیا استفاده کند. کره‌جنوبی معامله‌ای به ارزش ۶میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار با آمریکا امضا کرده و ژاپن نیز درصدد خرید تسلیحات از این کشور به ارزش بیش از یک‌میلیارد دلار است.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳