تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۸۴۰۸۳
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از رشد قابل توجه پنج و چهار دهم درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد.
۰
plusresetminus
رشد اقتصادی ایران به ۵.۴ درصد افزایش یافت
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از ایرنا، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی جهان که هر سه ماه یک‌بار منتشر می‌شود از رشد پنج و چهار دهم درصدی اقتصاد ایران در سال میلادی گذشته خبر داد.
بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش قابل توجه نسبت به سال قبل از آن به پنج و چهار دهم درصد رسیده است. این گزارش رشد سه و هشت دهم درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ را نسبت به گزارش سه ماه پیش خود افزایش داده و به سه و هفت دهم درصد رسانده است. در گزارش ماه اکتبر (مهرماه) این سازمان رشد دو و نیم درصدی برای اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده بود.

رشد پنج و چهار دهم درصدی اقتصاد ایران در سال میلادی گذشته در حالی است که رشد اقتصادی دنیا در این سال نسبت به سال قبل کاهش یافته و به سه و یک دهم درصد رسیده است.
متوسط رشد اقتصادهای توسعه یافته در این سال تنها یک و شش دهم درصد بوده است. در سال ۲۰۲۲ متوسط رشد این اقتصادها دو و شش دهم درصد اعلام شده بود.
کشورهای در حال توسعه نیز به طور متوسط رشد چهار و یک دهم درصدی در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند که بر این اساس اقتصاد ایران بیشتر از متوسط اقتصادهای هم‌ردیف با خود رشد کرده است.

اقتصادهای منطقه خاورمیانه به طور متوسط رشد دو درصدی داشته‌اند. در این منطقه عربستان با رشد منفی ۱.۱ درصدی مواجه شده است.

رشد اقتصادی برخی کشورهای دیگر در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: آمریکا دو و نیم درصد، آلمان منفی سه دهم درصد، فرانسه هشت دهم درصد، انگلیس نیم درصد، چین پنج و دو دهم درصد، هند شش و هفت دهم درصد، روسیه سه درصد، برزیل سه و یک دهم درصد، ترکیه چهار درصد و پاکستان منفی دو دهم درصد.

رشد ۴/۷ درصد اقتصادی‌ در نیمه اول‌ امسال
گفتنی است بر اساس آمارهای بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش چهار و هفت دهم درصد و سه و شش دهم درصدی همراه شده است.

تحقق رشد اقتصادی مثبت در فصول اول و دوم سال‌جاری و در امتداد رشد اقتصادی مثبت کلیه فصول سال ۱۴۰۱ حکایت از تداوم رشد قابل قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد.

همچنین «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ رشد شش و چهار دهم درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل و رشد چهار و نیم درصدی در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ داشته است.

بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ به رقم ۴۳۱۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱، رشد سه و شش دهم درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل دو و چهار دهم درصد بوده است.

انتهای خبر/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳