تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹
کد مطلب : ۴۸۳۹۰۱
رئیس سازمان فضایی کشور گفت: می‌توان از پرتابگر قائم۱۰۰ به عنوان یک ماهواره‌بر عملیاتی- تجاری استفاده کرد.
۱
plusresetminus
ایران وارد مرحله تجاری‌سازی پرتاب ماهواره شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از ایرنا، حسن سالاریه درباره پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم۱۰۰، اظهار کرد: مهم‌ترین ماموریت‌ در نظر گرفته شده برای این ماهواره تحقیقاتی، صحت‌سنجی عملکرد ماهواره‌بر است.

وی افزود: از دیگر مأموریت‌های این ماهواره می‌توان به آزمون عملکرد تعیین موقعیت ماهواره در مدار با تکیه برگیرنده جی‌پی‌اس فضائی بومی، آزمون عملکرد مکانیزم فضائی و رهایش آرایه‌های خورشیدی در مدار، آزمون عملکرد مجموعه تولید، تبدیل و توزیع توان در مدار با صفحات خورشیدی و بردهای بومی، آزمون عملکرد تجهیزات مخابراتی در ارسال داده‌های وضعیت ماهواره و دریافت دستورات از زمین اشاره کرد.

رئیس سازمان فضایی کشور ادامه داد: با تثبیت این پرتابگر، می‌توان از آن به عنوان یک ماهواره بر عملیاتی- تجاری استفاده کرد. در همین زمان مرحله بعدی در تحقیق و توسعه ماهواره برهای سوخت جامد یعنی ماهواره بر قائم۱۰۵ در حال طی شدن است که پرتاب آن برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

سالاریه درباره قابلیت‌های ماهواره‌بر «قائم۱۰۰»، تاکید کرد: در ماهواره‌بر قائم مرحله اول در مقایسه با ماهواره بر قاصد از موتور سوخت جامد موسوم به موتور «رافع» استفاده شده است که قابلیت حمل محموله را از حداکثر ۵۰ کیلوگرم برای مدار ۵۰۰ کیلومتر به حدود ۱۰۰ کیلوگرم ارتقا داده است.

وی درباره اقدامات دولت سیزدهم درحوزه دستیابی به مدارهای بالاتر، گفت: در دولت سیزدهم اقدامات زیادی در حوزه دستیابی به مدارهای بالاتر انجام و پیگیری شده که می‌توان به تشکیل شورای عالی فضائی و تصویب نقشه راه فضائی کشور جهت دستیابی به مدار زمین آهنگ اشاره کرد که در ذیل آن پروژه‌های مهمی نظیر پرتابگر سریر و بلوک انتقال مداری سامان۲ را می‌توان نام برد.

رئیس سازمان فضایی کشور ادامه داد: همچنین در موتور مرحله اول از بالک‌های پایدار‌کننده استفاده شده که در طول پرواز از پایداری بهتری برخوردار خواهد شد. با این پرتاب فناوری موتور رافع و پرتابگر قائم تثبیت شده است. از ویژگی‌های مهم این ماهواره بر وجود مکانیزم کنترل‌تر به روش نازل متحرک است که در دنیا از فناوری‌های جدید محسوب می‌شود.

سالاریه درباره اینکه چه زمانی ماهواره‌بر قائم به تثبیت خواهد رسید، پاسخ داد: چند پرتاب مداری دیگر برای قائم۱۰۰ جهت کسب قابلیت اطمینان و تکرارپذیری لازم داریم که توسط ماهواره‌های تحقیقاتی و عملیاتی دیگری در ماه‌های آینده انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷