مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف:

رقبای ایران بازارهای فرش دستباف را به دست گرفته‌اند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۴۸۲۹۷۵
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف گفت: هند، پاکستان، نپال و مصر در غیاب ما بازارهای فرش دستباف را به دست گرفته‌اند.
۰
plusresetminus
رقبای ایران بازارهای فرش دستباف را به دست گرفته‌اند
به گزارش بلاغ به نقل از ایسنا؛ عبدالله بهرامی درباره لغو مصوبه تعهد ارزی در حوزه فرش و صنایع دستی‌ اظهارکرد: موضوع لغو پیمان‌سپاری در بودجه امسال مصوب شده و وزارت صمت یک‌ماه قبل آن را به بانک مرکزی ابلاغ کرد. منتها اجرای آن طول می‌کشد و باید منتظر ماند تا عملیاتی شود.

وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه وزارت صمت، صادرات فرش به جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف شده در آن از پرداخت تعهد ارزی معاف می‌شود؛ یعنی فرشی که صادر می‌شود ۸۰ درصد آن معاف و ۲۰ درصد دیگر که قیمت مواد اولیه است باید به ارز نیمایی برگردانده شود. این مصوبه کارگشاست ولی هنوز اجرا نشده و سیستم اجرای آن باید به شکل مویرگی به هم وصل شود و گمرک و بانک مرکزی و دستگاه‌های متولی در این فرآیند به هم متصل شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با بیان اینکه در طول پنج سال اخیر، بخشی از بازارهای هدف را از دست دادیم، افزود: درحال حاضر هند، پاکستان، نپال و مصر در غیاب ما سفارش‌های بسیار پذیرفته و بازارها را به دست گرفته‌اند.

بهرامی درباره اعزام هیئت‌های تجاری به نمایشگاه‌های خارجی نیز گفت: در دولت نهم هر مقدار فرشی که توسط صادرکنندگان صادر می‌شد دولت هم پنج درصد بابت جایزه صادراتی پرداخت می‌کرد و حتی ۵۰ درصد هزینه حضور در نمایشگاه‌های خارجی را می‌پرداخت ولی اکنون تسهیلاتی که به تولیدکننده فرش و قالیباف داده می‌شود با نرخ سود ۲۵ درصد است. بودجه حمایتی برای حضور در نمایشگاه‌ها هم وجود ندارد. بنابراین، بحث بازاریابی و بازارسازی و حضور در نمایشگاه‌ها کمرنگ شده و موجب حضور رقبا و اشباع بازارها شده است.

ملزومات افزایش صادرات فرش ایران
گفتنی است در حالی‌که صادرات غیرنفتی کشور در یک سال و هشت ماه اخیر به حدود 85 میلیارد دلار رسیده و بخش خصوصی واقعی، مسیرهای صادراتی در شرایط تحریم را بلد شده است فرحناز رافع؛ رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف در 30 مردادماه امسال گفته بود: «سه بار می‌گویم که تحریم و بعد وضع قانون رفع تعهد ارزی و مسئله بعدی تعلیق کارت بازرگانی برای بازرگانان خوشنام؛ دلائل کاهش صادرات فرش است.»
راه افزایش صادرات فرش ایران؛ روی کار آمدن افراد کارآمد و دارای اطلاعات به‌روز از نیاز بازارهای نوظهور، کشورهای عربی، اعضای بریکس و پیمان شانگهای و ایجاد نمایشگاه‌های دائمی متعدد در این کشورهاست. افرادی که قادر باشند فرش ایران را از طریق خطوط تجاری کشورهای فوق‌الذکر به اروپا هم صادر کنند. حتی استفاده حداقلی از این ظرفیت‌ها، صادرات فرش ایران را چند برابر خواهد کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خون مظلومان غزه روشنگری می‌کند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
جهان اسلام مدیون صادق آل محمد(ص) است
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
ثبت‌نام ۱۴ هزار کارجو و کارفرما در سامانه شغل
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
مدیران به جایگاه رسانه‌ها توجه کنند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
اندیشه شهید مطهری برای جوانان تبیین شود
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷