دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک:

قاچاق پوشاک به صورت مسافری سازماندهی شده است

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰
کد مطلب : ۴۸۲۴۲۹
دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک گفت: قاچاق پوشاک به‌صورت مسافری سازماندهی شده است و برخی تورهای مسافرتی از حق واردات مسافران، سوءاستفاده می‌کنند.
۰
plusresetminus
قاچاق پوشاک به صورت مسافری سازماندهی شده است
پایگاه خبری تحلیلی«بلاغ» به نقل از تسنیم، سعید جلالی قدیری در ارتباط با برآورد میزان قاچاق پوشاک و صدمات قاچاق آن به تولیدکنندگان پوشاک اظهار داشت: آمار پوشاک قاچاق در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، رقمی در حدود سه میلیارد دلار در سال اعلام شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار پوشاک قاچاق اکنون بیشتر شده است؛ یعنی رقمی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار. این عدد توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اندازه‌گیری شکاف عرضه و تقاضا محاسبه شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه پوشاک یک کالای سهل‌الوصول است و به‌سرعت وارد سطح عرضه می‌شود، متذکر شد: برآوردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد در صورت عدم مقابله با پوشاک قاچاق، این پوشاک به‌سرعت خود را به سطح عرضه می‌رساند؛ بنابراین عدم کنترل سطح عرضه، مبادی ورودی و راه‌هایی که منجر به قاچاق پوشاک می‌شود، باعث بازگشت به این نوع پوشاک به سطح عرضه خواهد شد.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران تصریح کرد: در حال حاضر حجم مصرف پوشاک در کشور ۹ میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد دلار آن سهم تولید و مابقی آن نیز باتوجه به ممنوعیت به واردات پوشاک، سهم قاچاق است که در حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.
جلالی ادامه داد: قاچاق به ‌دو روش صورت می‌گیرد. یک روش واردات غیرقانونی و روش دیگر سوءاستفاده از رویه‌های قانونی مانند واردات مسافری، گذر مرزی، پیله‌وری، مناطق آزاد، کولبری، ملوانی و ته‌لنجی است. وقتی از این روش‌ها به‌صورت سازمان‌یافته استفاده می‌شود عملاً این رویه‌ها به قاچاق تبدیل می‌شوند.

سوءاستفاده برخی تورهای مسافرتی از مسافران
وی توضیح داد: به‌طور مثال گفته می‌شود هر مسافر می‌تواند ۸۰ دلار کالا وارد کشور کند اما وقتی این مسافر به‌میزان زیادی کالا از جمله پوشاک وارد کشور می‌کند و هیچ کس آن را اندازه‌گیری نمی‌کند این نوع واردات تبدیل به قاچاق می‌شود. در زمان حاضر روزانه ۸۰ الی ۱۰۰ پرواز به‌سمت ترکیه انجام می‌شود و در هر پرواز حدوداً ۳۰۰ نفر جابه‌جا می‌شوند و اگر هرکدام از این مسافران ۸۰ دلار کالا وارد کنند عدد واردات پوشاک به این طریق بسیار بزرگ خواهد بود.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران ضمن اشاره به سازمان‌یافته بودن قاچاق پوشاک توضیح داد: به‌طور مثال در زمان حاضر، برخی تورهای مسافرتی وجود دارند که افراد را سه روزه به کشوری مانند ترکیه می‌برند و به‌صورت علنی از حق واردات آن‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین در حوزه واردات مسافری بیش از یک میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود.
جلالی اظهار داشت: دستورالعمل الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب می‌کنند، اما آن را ابلاغ نمی‌کنند. از طرفی جلسات با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار می‌شود؛ اما باز هم به خانه اول بازمی‌گردیم و هیچ نتیجه‌ای برای ما حاصل نمی‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷