تاریخ انتشارشنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۸۲۱۶۹
ورزش عامل سلامتی و نشاط جسم و روح می‌شود و چیزی که ورزشکار بسیجی را مجزا می‌سازد، داشتن روحیه خودباوری و اخلاص و تواضع است.
۰
plusresetminus
نقش تاثیرگذار بسیج در ترويج اخلاق قهرمانی و منش پهلوانی
به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»، بسیج نقش اثرگذاری در فرهنگ‌سازی ورزش اسلامی ایفا می‌کند و از آن‌جایی که پیوند بسیج و ورزش در زمینه‌های مختلف منجر به توفیقات ارزشمندی شده است، باید در راستای پیوند عمیق آن تلاش کرد.
 
فرهنگ بسیج، فرهنگی بسیار قوی است که متجلی از دستورات دینی و ولایت است و بر آمده از تفکر، تعقل و تعمق است و هر دستگاهی که با چنین فرهنگی پیوند بخورد، قطعا زمینه رشد و شکوفایی آن در عرصه‌های مختلف دو چندان می‌شود.بسیج نقش مهمی در فرهنگ‌سازی ورزش ایفا می‌کند و در این زمینه باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که اهداف سازمان بسیج ورزشکاران در عمل اجرایی شود.توسعه بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فعالیت در دو بخش بانوان و آقایان، سیاست‌گذاری، تشکیل کارگروه‌های مختلف ، استفاده از توانمندی سازمان‌های مردم نهاد در زمینه بسیج از مهم‌ترین نیازها است که ادارات ورزش و جوانان با همکاری سازمان بسیج ورزشکاران می‌توانند آن‌ها را برطرف کنند.
باید تمام ظرفیت‌های بالقوه جامعه ورزش به منظور بارور کردن و نشر فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی براساس دستورات مقام معظم رهبری بین ورزشکاران و فضاهای ورزشی مورد استفاده قرار گیرد و بسیج ورزشکاران به‌عنوان بازو و حامی ورزش می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

ورزش عامل سلامتی و نشاط جسم و روح می‌شود، و کسی که در انجام ورزش کوتاهی کند قطعاً نمی‌تواند در زندگی فرد موفقی باشد، و افرادی که از ورزش دوری می‌کنند غالباً در انجام کارهای روزمره نیز نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند، چراکه توان جسمی عامل تحرک و پویایی است و چیزی که ورزشکار بسیجی را مجزا می‌سازد، داشتن روحیه خودباوری و اخلاص و تواضع است.

فرهنگ بسیجی علاوه بر به صحنه آوردن همه همت و غیرت در کارزار ورزش، موجب حفظ سلامت و پاکدامنی و ارتقاء اخلاق و مروت و جوانمردی می شود، همان چیزی که بویژه ورزش امروز جهان به آن سخت نیازمند است.

ورزشکاران ایران اسلامی و خطه دلاورخیز مازندران، بهترین ظرفیت خلق حماسه های فرهنگ بسیجی را در خود دارند و مکرر نیز تجلی این فرهنگ را به خصوص در موضوع فلسطین و حمایت از مظلومان و مسلمانان جهان به ظهور و بروز رسانده و این اشتهاء مقدس را در جهانی سازی فرهنگ بسیج در عرصه ورزش را در عمل اعلام کرده اند که جای تلاش مسئولان در این زمینه همچنان خالی است.

*نقش سازنده بسیج در ورزش کشور

بسیج را باید یكی از نهادهای تأثیرگذار در ورزش ایران دانست، نهادی كه تاكنون ورزشكاران زیادی را به عرصه قهرمانی معرفی كرده است.

از ابتدای تشكیل سازمان بسیج تلاش زیادی شد تا این نهاد در ورزش حضوری فعال داشته باشد. خوشبختانه از دهه ۷۰ به بعد روند شكوفایی ورزشكاران بسیجی سیر صعودی به خود گرفت و تا به امروز قهرمانان زیادی از این نهاد ارزشی بر سكوهای قهرمانی در رشته‌های مختلف ایستاده‌اند. در تبیین نقش بسیج در توسعه ورزش نكاتی از جمله تأثیر در قهرمان پروری، ورزش همگانی، فرهنگسازی، تشكیل پایگاه‌های استعدادیابی و ساخت سالن‌های استاندارد ورزشی باید مدنظر قرار بگیرد.

پیوند ورزش و بسیج پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد ورزش كشور را به همراه داشت. در سال‌هایی كه توجه كمتری به استعدادهای ناب ایرانی می‌شود، جوانان و نوجوانان زیادی از طریق تیم‌های ورزشی بسیج از جمله تیم‌های نیروی مقاومت و فجر پا به مسابقات مختلف گذاشتند و در نهایت با اثبات توانایی‌های خود راه خود را برای رسیدن به تیم ملی و پوشیدن پیراهن ملی هموار كردند. درخشش ورزشكاران بسیجی در تركییب تیم‌های مختلف مؤید این ادعاست.

علاوه بر این پایگاه‌های استعدادیابی سازمان بسیج زمینه‌ساز رشد بسیاری از فرزندان این مرزوبوم شد. نوجوانان و جوانان زیادی در این پایگاه‌ها كشف شدند و به جای آنكه به بیراهه بروند در مسیر موفقیت قرار گرفتند.

در حالی كه هنوز هم توجه به تیم‌های پایه و كشف استعدادها از سراسر كشور در بسیاری از رشته‌ها و فدراسیون‌ها مفهومی ندارد سازمان بسیج مستضعفین با برقراری پایگاه‌های پرتعداد خود اقدام به جذب ورزشكاران مستعد در تمامی رده‌های سنی می‌كند. در فوتبال، تا همین چند سال گذشته باشگاه نیروی مقاومت و فجر سپاسی به دور از هیاهوهای مرسوم فوتبالیست‌های زیادی را تربیت كرده و در اختیار تیم‌های بزرگ باشگاهی و تیم ملی قرار داده است. كشف، پرورش و رشد نخبگان ورزشی تا رسیدن به عرصه قهرمانی از جمله اهدافی است كه مسئولان بسیج به جد پیگیر آن هستند و تاكنون نیز به اهداف بزرگی دست یافته‌اند. سرمایه‌گذاری در رشته‌های مدال‌آور از دیگر نمونه‌های تلاش برای رشد و تعالی ورزش كشور بوده است.

تأمین بخش عظیمی از امكانات ورزشی مورد نیاز كشور یكی دیگر از فعالیت‌های قابل تقدیر بسیج به شمار می‌رود. با تلاش این نهاد تمامی شهرهای ایران از وجود سالن‌های ورزشی كه توسط نیروی مقاومت و به دست متخصصان داخلی ساخته شده‌اند بهره می‌برند. اگرچه كشورمان هنوز از نبود امكانات كافی و پایین بودن سرانه ورزش رنج می‌برد اما ساخت سالن‌های چند منظوره و تخصصی از سوی سازمان بسیج كمك شایانی به حل این معضل كرده است.

توسعه امكانات سخت‌افزاری اگرچه در ورزش ایران همواره به زمان زیادی نیاز داشته اما تلاش‌های بسیجی‌وار اهالی بسیج سبب شده تا این پروسه در كمترین زمان ممكن به نتیجه برسد. امسال نیز همزمان با هفته بسیج در سراسر ایران سالن‌های ورزشی زیادی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفتند. فرهنگ بسیج آمیخته از آموزه‌های ایرانی – اسلامی است، فرهنگی كه در عرصه ورزش هم نمود پیدا كرده است. ورزشكاران بسسیجی با حضور در میادین مختلف ضمن غلبه بر حریفان ارزش‌های دینی و اسلامی را زنده نگه داشته‌اند.

حال آنكه بسیج در زمینه ترویج اخلاق قهرمانی و پهلوانی نقش پررنگی را ایفا كرده است. در شرایطی كه احساس می‌شود در برخی رشته‌ها روح پهلوانی جای خود را به بی‌اخلاقی‌ها داده ورزشكاران بسیجی همواره توجه به اخلاق ورزشی را سرلوحه رسیدن به قهرمانی قرار داده‌اند. بسیج سال‌هاست پیوندی ناگسستنی با ورزش ایران برقرار كرده و خدمات بزرگی را برای رشد ورزش كشور به مرحله اجرا رسانده است.

بدون شك اهالی و دست‌اندركاران ورزش می‌توانند با بهره گرفتن هرچه بیشتر از پتانسیل بسیج بسیاری از مشكلات فرهنگی و سخت‌افزاری خود را مرتفع كنند.

انتهای پیام/
منبع : مازند اسپرت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷