تاریخ انتشارجمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۶
کد مطلب : ۴۸۲۱۴۳
دولت فلسطین اعلام کرده است که از زمان آغاز جنگ غزه در اواسط مهرماه، ۴۳۹ دانشجو و کارمند دانشگاه به شهادت رسیدند. همچنین ۱۱ ساختمان دانشگاهی به صورت کامل یا جزئی آسیب دیده است. کارشناسان معتقدند که جنگ صدماتی جدی به آموزش عالی در این کشور وارد کرده است.
۰
plusresetminus
دانشگاه‌ها و اساتید فلسطین زیر تیغه سلاخی رژیم اشغالگر قدس
به گزارش بلاغ؛ وزارت آموزش عالی فلسطین اخیرا گزارشی از تخلفات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در بخش آموزش عالی را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که روند آموزشی در ۱۹ موسسه آموزش عالی نوار غزه مختل شده است چرا که ۴۳۹ نفر فلسطینی شامل ۴۲۷ دانشجو و ۱۲ کارمند دانشگاه به شهادت رسیده‌اند. ۸۵ درصد این افراد در نوار غزه بوده‌اند. همچنین ۹ ساختمان از ۱۱ ساختمان دانشگاهی غزه و ۲ ساختمان در کرانه باختری آسیب دیده‌اند.
آسیب‌های ناشی از جنگ غزه به محرومیت ۸۸ هزار دانشجو از تحصیل شده است. همچنین آموزش حضوری در همه ۳۴ موسسه آموزش عالی در کرانه باختری مختل شده است و ۱۳۸ هزار و ۸۰۰ دانشجو تحت تاثیر شرایط جنگی قرار گرفته‌اند.
علاوه ‌بر این، ۵۵۵ دانشجوی متقاضی از نوار غزه نتوانستند در بورسیه تحصیلی خارج از کشور ثبت‌نام کنند. بر اساس گزارش وزارت آموزش عالی فلسطین صدها زندانی و زخمی در غزه و کرانه باختری وجود دارد که به دلیل شرایط صحرایی قابل رصد و شمارش نیست. دولت اعلام کرده است که احتمالا تعداد واقعی، بسیار بیشتر است.
دانشمندان در نوار غزه از زمان آغاز جنگ، در تلاش برای یافتن پناهگاه‌های امن در برابر حملات مداوم رژیم صهیونیستی هستند. پرفسور مروان عوارتانی رئیس آکادمی علم و فناوری فلسطین تایید این شرایط گفت که اولویت زنده ماندن است، نه علم.
ساختمان‌های آسیب‌ دیده دانشگاهی در فلسطین شامل دانشگاه اسلامی غزه، دانشگاه الازهر، شعبه شمال غزه و طوبس، دانشگاه آزاد القدس و ساختمان‌های دانشگاه ملی نجاح است.
دانشگاه Birzeit کرانه باختری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی به این دانشگاه حمله کرده و آن را تخریب کردند. کارشناسان معتقدند که اشغالگری رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن ساختمان‌های آموزشی در فلسطین از طریق بمباران، تهاجم و آسیب، نقض کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ درباره حفاظت از غیرنظامیان در زمان جنگ است.
رژیم صهیونیستی سابقه‌ای طولانی در حمله به مدارس، دانشگاه‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان فلسطینی دارد. فقط در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بیش از ۴۲۰ حمله به مراکز آموزشی فلسطین اتفاق افتاد. این حملات در ماه می‌۲۰۲۱ با بمباران بیش از ۲۹۰ مهدکودک، مدرسه و مرکز آموزش عالی در غزه به اوج رسید.
نیروهای رژیم صهیونیستی بمباران دانشگاه اسلامی غزه تایید کرده و ویدئویی از هدف قرار دادن ساختمان دانشگاه در یک حمله هوائی منتشر کرد.
به نقل از ایسکانیوز؛ آکادمی علم و فناوری فلسطین با صدور بیانیه‌ای خواستار تحریم آموزش عالی اسرائیل توسط جامعه دانشگاهی بین‌المللی شد. در این بیانیه آمده است که دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی در این جنایات جنگی و اقدامات نسل‌کشی علیه مردم فلسطین شریک هستند. این مراکز از طریق مشارکت در توسعه سیستم‌های تسلیحاتی، نظامی و توجیهات قانونی برای هدف قرار دادن دسته جمعی فلسطینیان، یکی از مهم‌ترین مراکز تبعیض و استعمار شهرک‌نشینان است.
در ادامه این بیانیه خطاب به دانشجویان، استادان و فارغ‌التحصیلان آمده است که از دانشگاه‌هایتان بخواهید تخریب ۲ دانشگاه اصلی غزه را محکوم کرده و اسرائیل را عامل اصلی این ویرانی‌ها معرفی کنند. همچنین خواهان آتش‌بس فوری شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳