تاریخ انتشارشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۸۱۷۵۵
روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی تاکید کرد پایانی برای جنگ رژیم صهیونیستی و حماس وجود ندارد.
۱
plusresetminus
رژیم صهیونیستی اشتباه ما را مرتکب می‌شود
به گزارش بلاغ؛ فرد کاپلان در تحلیلی که هفته‌نامه «اسلیت» منتشر کرده، می‌نویسد: به نظر می‌رسد به سه علت، نقطه پایانی پیش‌روی جنگ اسرائیل و حماس وجود ندارد. نخست آن که هر دو طرف منازعه اهداف حداکثری را تعیین کرده‌اند. هدف حماس محو دولت اسرائیل از روی نقشه زمین است و هدف اسرائیل نابودی حماس به‌عنوان نیروی سیاسی حاکم بر غزه و به‌عنوان نیرویی نظامی که می‌تواند تهدیدی برای آن رژیم باشد، تعیین شده است. اسرائیل راه به جایی نمی‌برد و حتی اگر ارتش اسرائیل همه فرماندهان حماس را نیز از نظر فیزیکی حذف کند، افراد دیگری جایگزین آنان خواهند شد. این امر به‌ویژه با توجه به آمار بالای تلفات در غزه که محصول قدرت انفجاری بالای بمب‌های اسرائیل می‌باشد تشدید خواهد شد.
 
علت دوم این است که هیچ‌یک از طرفین، تمایلی به سازش ندارند. دلیل سوم آن که فشار بیرونی تنها می‌تواند اهداف دو طرف منازعه را تعدیل کند، اما کمتر احتمال دارد که قادر به متوقف ساختن جنگ باشد و صرفا می‌تواند محدودیت‌هایی را اعمال نماید. 
 
شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند سعودی‌ها در آستانه مذاکره با اسرائیل برای عادی‌‌سازی روابط بودند امری که احتمالا دلیل اصلی حمله حماس علیه اسرائیل بوده است. رهبران حماس قصد داشتند سرنوشت فلسطینیان را به‌عنوان مسئله اصلی در منطقه دوباره مطرح کنند. آنان تاکنون در دستیابی به این خواسته خود موفق شده‌اند. حتی اگر همسایگان عرب اسرائیل علاقه‌مند به عادی‌‌سازی باشند، تا زمانی که اسرائیل در حال کشتار غیرنظامیان فلسطینی است، نمی‌توانند به عادی‌‌سازی رابطه با اسرائیل مبادرت ورزند.
 
زمانی که بایدن در تل‌آویو حضور یافت، در جلسه کابینه اسرائیل شرکت کرد و از وزرای اسرائیلی پرسید که برای روز پس از پایان جنگ چه برنامه‌ای دارند. مشخص شد که وزرا هیچ برنامه‌ای نداشتند. بایدن همان‌طور که در سخنرانی‌های عمومی‌اش مطرح کرده تاکید دارد که ایالات متحده به حملات ۱۱ سپتامبر با خشم پاسخ داد درست شبیه همان کاری که اکنون اسرائیل انجام می‌دهد، اما اشاره می‌کند که آمریکا در این مسیر اشتباهاتی نیز مرتکب شد. تهاجم آمریکا علیه عراق بدون داشتن برنامه‌ای برای پس از جنگ باعث شد تا کل منطقه برای چندین دهه پس از آن بی‌ثبات شود. بایدن به اسرائیلی‌ها گفت: «شما آن اشتباهی که ما مرتکب شدیم را تکرار نکنید».
 
با این وجود، به نظر می‌رسد اسرائیل دقیقا در حال ارتکاب همان اشتباه است. اسرائیل به مردم شمال غزه هشدار داده که آنجا را ترک کنند، اما بسیاری از اهالی غزه شاید صد‌ها هزار نفر مایل یا قادر به انجام این کار نیستند. هرچه غیرنظامیان فلسطینی بیشتری در این جنگ کشته شوند، اسرائیل بیش از پیش، موقعیت خود و حمایت کشور‌های جهان را از دست خواهد داد. اسرائیل بیش از هر زمان دیگری، این حمایت را از دست داده است. 
 
نتانیاهو تنها فردی بوده که بی‌امان با هر نوع راه‌حلی مخالفت کرده است. نتانیاهو همچنین اجازه داد تا شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری ایجاد شوند تصمیمی که خود باعث رادیکال‌تر شدن فلسطینیان و اقدامات‌شان شده و جذابیت ایده سازش با اسرائیل را کاهش داده است.
 
فوران اعتراضات در سراسر جهان علیه اسرائیل ادامه خواهند یافت. نتانیاهو و دیگر مقام‌های اسرائیلی ممکن است به این اعتراضات نگاه کرده و با خود بگویند: «اگر جهان حتی پس از کشته شدن صد‌ها شهروند اسرائیلی توسط حماس با ما ابراز همدردی نمی‌کند پس به جهنم! ما کاری که فکر می‌کنیم باید انجام دهیم را انجام خواهیم داد».
 
افزایش ارتکاب قتل‌های انتقام‌جویانه علیه فلسطینیان، تنها باعث تشدید مخالفت‌ها علیه اسرائیل خواهد شد. حتی اگر اسرائیل در نبرد کوتاه‌مدت پیروز شود، در جنگ بلندمدت متحمل شکست می‌شود.

انتهای پیام/
 
منبع : کیهان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳