تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۲
کد مطلب : ۴۸۱۵۳۲
سخنگوی صنعت آب گفت: میزان بارش امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.
۱
plusresetminus
افزایش ۴۰ درصدی بارش‌ها در یک‌سال اخیر
به گزارش بلاغ، فیروز قاسم‌زاده در نشستی خبری درخصوص وضعیت بارش‌های کشور اظهار داشت: کشور تاکنون ۱۲ میلیمتر بارش داشته که نسبت به بلندمدت ۱۹ درصد کاهش داشته است. این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، ۱۸ استان زیرنرمال بارش داشته‌، شش استان در محدوده نرمال و هفت استان بالای نرمال قرار دارد.

او درخصوص آبان ماه گفت: در آبان ماه باید ۶.۶ میلی‌متر بارش صورت می‌گرفت که سه و هشت دهم دریافت کرده است؛ یعنی میزان بارش‌های آبان ماه همچنان منفی است و امیدواریم وضعیت در ادامه بهتر شود.

سخنگوی صنعت آب کشور با تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ آبان ماه اظهار داشت: ورودی‌ سدهای کشور از یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب در سال گذشته به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۲۶ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه این عدد با وجود داشتن سال گرم و بارش‌های کمتر قدری عجیب به نظر می‌رسد، اظهار داشت: احتمالاً این میزان به دلیل بارندگی در مناطقی است که سال گذشته فاقد بارندگی بوده یا بارندگی بسیار کمی داشته‌اند. به طور مثال امسال در حوضه آبریز کارون بارندگی خاصی نداشتیم ولی سال گذشته بارندگی‌های زیادی دریافت کرده است.
او در خصوص خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از دو میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم سه میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است که نشانگر رشد ۳۳ درصدی میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب است، افزود: این میزان، در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۸۷۰ میلیون مترمکعب بوده است. این میزان، معادل۴۰ درصد پرشدگی است و نشان می‌دهد که حجم آب موجود در سدهای کل کشور ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

قاسم‌زاده با اشاره وضعیت سدهای برخی حوضه‌های آبریز بیان داشت: ۱۳ سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۲۵ درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است. حوضه آبریز زاینده‌رود وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد. مجموع پنج سد تهران نیز در کل ۱۸ درصد پرشدگی دارند که نشانگر دو درصد افزایش نسبت به سال گذشته است.

وی گفت: در برنامه منابع و مصارف امسال بنا داریم در کشت پاییزه محدودیتی را به بخش کشاورزی وارد نکنیم.

 قدم اول در مدیریت تقاضای آب
گفتنی است، آمارهای خشکسالی منتشر شده با گزارش‌های انتشار یافته از بارندگی و وقوع سیلاب در اغلب مناطق کشور در برخی سال‌های اخیر، نشان‌دهنده فقدان مدیریت صحیح در جمع‌آوری آب‌های سطحی و بی‌توجهی به بارندگی‌های سنگین مقطعی است که در طول سال چند بار رخ می‌دهد. به عنوان مثال در برخی شهرهای استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان به عنوان خشک‌ترین مناطق کشور، طی سال‌های اخیر در یک شبانه‌روز به اندازه یک‌سال بارندگی رخ داده و این واقعه در طول یک‌سال چند بار اتفاق افتاده اما به دلیل فقدان سیستم جمع‌آوری آب‌ها یا سامانه‌های آبخیزداری و آبخوانداری، این نزولات هدر فته است.

به نظر می‌رسد اولین قدم در مدیریت صحیح آب کشور، کنار گذاشتن نگاه ضد جمعیت و ضدخودکفایی کشاورزی در بدنه اجرائی، پژوهشی و دانشگاهی است که به دنبال القای خشکسالی شدید به مدیران ارشد وزارتخانه‌های کشور، جهادکشاورزی و نیرو برای بهره‌برداری در موضوع عدم افزایش جمعیت و ضدیت با خودکفایی کشاورزی است.

از سال زراعی ۹۷- ۹۸ که تقریبا تمام کشور درگیر سیلاب سنگین شد؛ یک سال در میان، بارش‌ها منجر به سیلاب و حتی افزایش تولید محصولات کشاورزی دیمی و آبی در تمام نقاط کشور شده اما یک نگاه، مدام با مقایسه بارش‌ها با بازه ۵۰ ساله به دنبال القای خشکسالی شدید برای بهره‌برداری در موارد فوق‌الذکر است.

حال آنکه همین نگاه از مدیریت سیلاب فروردین ۹۸، برف‌روبی تهران و اطراف آن و در سال‌های قبل‌تر، از جمع‌آوری نزولات سنگین دهه‌های ۶۰ و ۷۰ عاجز بود و توضیح نمی‌دهد چرا با وجود بارش‌های سنگین ۴۵ تا ۵۰ سال قبل، کشور در تمام محصولات کشاورزی اساسی، وابسته به خارج بود اما در طول سال‌های پس از انقلاب، بارها با وجود ادعای خشکسالی، کشور به خودکفایی در اغلب محصولات رسید.

تقاضا برای آب در بخش‌های مختلف قطعا باید مدیریت شود که یکی از آنها، راهکار رهبر معظم انقلاب در کاستن ۱۰ درصدی از آب مصرفی کشاورزی است که معادل کل آب شرب خانگی می‌شود. رعایت الگوی کشت هم راهکار دیگر است اما اگر کشت برخی محصولات در ترسالی ممنوع نشود می‌تواند از خسارت سیل بکاهد. اتفاقی که در همان سیلاب سنگین سال ۹۸ در برخی مناطق خوزستان، خسارت سیل را به شدت کاهش داده بود.

انتهای پیام/
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷