تاریخ انتشارشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۴۷۵۲۹۱
بازار مرغ نسبت به هفته‌های گذشته وضعیت باثباتی پیدا کرده و قیمت‌ها کاهشی شده است.
۰
plusresetminus
ثبات به بازار مرغ برگشت

به گزارش بلاغ؛ از میادین میوه شهرداری تهران، مرغ به نرخ دولتی و 76 هزار تومان عرضه شده و قیمت این کالا در مغازه‌های سطح شهر هم حدود 15 هزار تومان در هر کیلو کاهش داشته اما با این حال قیمت برخی مغازه‌ها هنوز بالاتر از نرخ مصوب و حدود 85 هزار تومان فروخته می‌شود.

طی چند ماه گذشته قیمت مرغ در بازار افزایش یافته و تا کیلویی 100 هزار تومان هم بالا آمده بود. به نظر می‌رسد اعمال سیاست‌های منطقی در بازار مرغ از جمله افزایش جوجه‌ریزی، تزریق بیشتر مرغ به بازار، برخورد با شبکه‌های توزیع غیرمجاز، ساماندهی توزیع و نیز مقابله با عرضه فله‌ای و فروش قطعه‌ای و تأمین نهاده سبب شده که تب و تاب گرانی مرغ در بازار فروکش پیدا کند.

میزان جوجه‌ریزی در سه ماه گذشته وضعیت بسیار مناسبی داشته و تولید این جوجه‌ریزی‌ها که معمولا 45 روز طول می‌کشد، اکنون به بازار عرضه می‌شود.
معاون سابق امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: در تیرماه 128 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و این میزان باعث عرضه فراوان مرغ به بازار و کاهش قیمت‌ها می‌شود.
حسین دماوندی‌نژاد، افزود: پیش از این برنامه‌ریزی تولید با سرانه مصرف 26 کیلوگرم بود اما اکنون برنامه‌ریزی با سرانه مصرف بیش از 30 کیلوگرم انجام می‌شود و عرضه مرغ به بازار هم افزایش می‌یابد.
براساس این گزارش، افزایش قیمت گوشت یکی از عواملی بود که سرانه مصرف مرغ را افزایش داده یعنی بخشی از مصرف از گوشت قرمز به سمت مرغ سرازیر شد.
در ماه‌های گذشته افزایش سرانه مصرف مرغ از 26 کیلوگرم به بیش از 30 کیلوگرم باعث شده بود با وجود تولید ثابت اما شکافی بین عرضه و تقاضا در بازار ایجاد شود و در کنار سایر عوامل افزایش‌دهنده قیمت عاملی برای گرانی مرغ در بازار باشد.
طی یک ماه گذشته و پس از انتصاب وزیر جدید جهاد‌کشاورزی، با هماهنگی‌هایی که انجام شده با توزیع خارج از شبکه مرغ هم با جدیت کامل مقابله می‌شود. اختلاف قیمت مرغ دولتی با قیمت بازار که حدود 27 هزار تومان است، عاملی برای فروش خارج از شبکه شده بود.

برخی دلالان و واسطه‌گران مرغ را به قیمت دولتی از میادین عرضه از جمله میدان بهمن به قیمت عمده و دولتی خریداری کرده و به قیمت‌های بالاتر در سطح شهر توزیع می‌کردند و یا به استان‌های دیگر انتقال می‌دادند که این دلالی و واسطه‌گری عاملی برای بالا رفتن قیمت‌ها شده بود.
 
گزارش‌هایی از نیروهای انتظامی در استان‌های مختلف وجود دارد که خودروهای حامل مرغ‌های توزیع خارج از شبکه را متوقف و اعمال قانون می‌کنند. به عنوان مثال فرمانده انتظامی لرستان روز پنج‌شنبه از توقف دو دستگاه کامیون حامل مرغ بدون مجوز در این شهر خبر داد که دارای مرغ زنده به وزن پنج تن بوده است.

توزیع مرغ هم به تازگی ساماندهی شده و عرضه مرغ فله و قطعه‌بندی شده هم ممنوع شده است. پیش از این اکثر مغازه‌داران با قطعه قطعه کردن مرغ و فروش آن در مغازه‌ها عاملی برای گرانی بازار شده بودند آنها قطعه مرغ را تا دو برابر قیمت مرغ کامل می‌فروختند.

مدیران جهاد کشاورزی استان‌ها اعلام کرده‌اند به منظور اصلاح و شفاف‌‌سازی شبکه توزیع کارت تأمین برای واحدهای صنفی صادر می‌شود. تنها در هفته گذشته برای 420 واحد پس از راستی‌آزمایی توسط مدیریت جهاد کشاورزی مشهد کارت تأمین صادر شده است.

علاوه‌بر آن عرضه فله و قطعه‌بندی مرغ هم ممنوع شده و حتما باید عرضه در بازار به صورت بسته‌بندی بشقابی و به وزن حدود دو کیلوگرم باشد. درغیر این‌صورت با واحدهای صنفی متخلف برخورد قانونی می‌شود.
طی یکی دو هفته گذشته تأمین خوراک دام و طیور هم روند بهتری به خود گرفته که پیش از این با کمبود و گرانی آن در بازار مشکلاتی را برای مرغداران ایجاد کرده بود و تولید را برای آنها پر‌هزینه ساخته بود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه در این زمینه گفت: 45 هزار تن سویا از 20 تیر ماه در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و آماده تحویل به مرغداران است که پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی قیمت مرغ ادامه‌دار باشد.

به گفته محمدرضا صدیق‌پور، درحال حاضر مرغداران در تأمین سایر نهاده‌ها مشکلی ندارند و مشکل تأمین سویا هم به صورت مرحله‌ای در حال برطرف شدن است.
مجموعه عوامل ذکر شده دست به دست هم داده‌اند تا بازار مرغ به ثبات نسبی دست پیدا کند. با افزایش قیمت گوشت قرمز، بسیاری از مردم این ماده پروتئینی مهم را در سفره خود به حداقل رساندن که می‌تواند عواقب بدی بر سلامت عمومی جامعه بر جای بگذارد. گوشت مرغ به عنوان جانشین گوشت قرمز مطرح است که اگر این کالا هم در سفره مردم کاهش یابد، عواقب آن جبران‌ناپذیر خواهد بود. لازم است مسئولان امر تدابیری اتخاذ کنند که آرامش فعلی بازار ادامه‌دار باشد و با برنامه‌‌ریزی، اجازه بازگشت بی‌ثباتی را ندهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱