تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۰۲۸۰
چین اعلام کرده نخستین خط قطار هایپرلوپ یا همان سیستم حمل‌ونقل سریع در تونل خلأ را که ایده «ایلان ماسک» بود ، بین شانگهای و هانگژو می‌سازد؛ از این ایده چه می‌دانید؟
۰
plusresetminus
تحقق رویای «هایپرلوپ» تا ۲۰۳۵ در چین
به گزارش بلاغ؛ گفته می‌شود که چین رویای هایپرلوپ را که چند سال پیش توسط «ایلان ماسک» مطرح شد تا سال ۲۰۳۵ محقق می‌کند.به گزارش «یورو نیوز» هایپرلوپ نسل جدیدی از حمل و نقل پرسرعت است که بنیان گذار و مغز متفکر شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، به دنبال اجرایی کردن آن است. حالا و به گفته موسسات طراحی ریل چین، این کشور نخستین خط قطار هایپرلوپیای جهان یا همان سیستم حمل‌ونقل سریع در تونل خلأ را بین شانگهای و هانگژو می‌سازد. اما هایپرلوپ دقیقا چیست و چین چه برنامه‌ای برای تحقق آن دارد؟


 
دستیابی به‌سرعت 1120 کیلومتر بر ساعت
تصور کنید طی تنها چند دقیقه از تهران به مشهد بروید آن هم ارزان و بی خطر. این کاری است که هایپرلوپ قرار است انجام دهد. ایده هایپرلوپ که اولین بار توسط ایلان ماسک مطرح شد، درباره ساخت کپسولی است که می‌تواند در لوله‌های آلومینیومی کم اصطکاک با سرعت حدود 700 مایل بر ساعت(۱۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند. مجموعه‌ای از کپسول‌ها درون لوله‌هایی قرار خواهند داشت که داخل آن‌ها کاملا خلأ یافت می‌شود. در این حالت برای نبود هرگونه اصطکاک، می‌توان یک شیء را تا سرعت 1120 کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد. ماسک گفته بود که برای به حرکت درآوردن کپسول‌ها از نیروی محرکه بادی استفاده می‌شود و شتاب دهنده‌های مغناطیسی هم برای سرعت بخشیدن به آن، در طول دالان تعبیه شده است. دالان‌ها فشار محیطی را تقریبا در حد خلأ کاهش می دهد و با فراهم کردن محفظه‌ای از هوا در اطراف کپسول‌ها، امنیت آن‌ها را در چنین سرعتی تضمین می‌کند.

علاقه چینی‌ها به هایپرلوپ
چین نشان داده که به ساخت فناوری ریلی پرسرعت علاقه‌مند است و گزارشی جدید درباره پروژه هایپرلوپ منتشر کرده است که می‌گوید این پروژه برای چین «اهمیت راهبردی» دارد. در گزارش این پروژه که هفته گذشته در نشریه طراحی استاندارد راه‌آهن منتشر شد، دانشمندان «در سایت‌های ساخت‌وساز پیشنهادی» برای قطار هایپرلوپ یک «ارزیابی جامع» انجام دادند. به گفته آن‌ها، «سیستم مغناطیسی لوله‌ای مگلو بسیار تندرو» ی چین، فناوری که معمولا به آن هایپرلوپ می‌گویند، با سرعت هزار کیلومتر بر ساعت در تونل خلأ حرکت می‌کند و تا سال 2035 افتتاح خواهد شد.

مسیر 3 ساعته در 15 دقیقه
پژوهشگران چندین خط پیشنهادی برای هایپرلوپ در نظر گرفتند؛ از جمله خطوطی که شهرهای پکن - ‌شیجیاژوانگ، چنگدو - چونگ کینگ و گوانگجو - ‌شنژن چین را به هم وصل می‌کند. به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، دانشمندان این پروژه، چندین عامل را برای محدود کردن نخستین خط هایپرلوپ چین در نظر می‌گیرند؛ از جمله تراکم جمعیت این مناطق، فعالیت اقتصادی آن‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل موجود در شهرهایی که به هم وصل می‌شوند. در حالی‌ که طی مسیر ۱۷۵ کیلومتری بین شانگهای و هانگژو اکنون با حمل‌و‌نقل جاده‌ای حدود سه ساعت طول می‌کشد، با استفاده از سیستم هایپرلوپ ممکن است فقط ۱۵ دقیقه زمان ببرد. اما پیش از آن که نخستین قطار بتواند بین این دو شهر رفت‌وآمد کند، این حرکت پیشگامانه به ایجاد زیرساخت‌های فراوانی نیاز دارد؛ از جمله زیرساخت‌هایی برای لوله‌های کم‌فشار و ایستگاه‌های تخصصی این سیستم و نیز ایمنی و مقررات.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳