تاریخ انتشارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۴۱۳۲۶۲
این روزها مثل هر سال، مهربانی دلالان همسایه گل کرده است و دارند برای بره‌های ایرانی، اقامت دائم می‌گیرند! گرین کارت گوساله‌ها هم همین روزها دیگر دانه به دانه به دستشان می‌رسد! بیچاره‌ها نمی‌دانند که این سفر خارجه، عاقبتش ذبح و طبخ است... این سفر خارجه برای همه گران تمام می‌شود، برای گوساله‌ها، برای بره‌ها، برای بازار...
۰
plusresetminus
آغاز صدور گرین‌کارت دلالان همسایه برای دام‌های ایرانی!/این سفر خارجه برای همه گران تمام می‌شود
به گزارش بلاغ، هر ساله در ایام پایانی سال و چند قدم مانده به شب عید و در موسمی که زمستان، خودی نشان می‌دهد و سرمایش را به رُخ همه می‌کشد، این قیمت گوشت است که روز به روز داغ و داغ‌تر می‌شود.

البته خوب شاید این افزایش قیمت از آن‌جا که در فصل زمستان، چراگاه‌های بسیار کمی برای دام‌ها وجود دارد، علوفه بسیار کم است، خوراک دام با قیمت حالا چند برابری‌اش، نگهداری از دام را برای دامداران، غیر صرفه می‌کند، کمی منطقی‌ به‌نظر برسد؛ اما از سویی دیگر از آنجا که زمینه دام سبک در استان سرسبزی مثل مازندران به طور کلی، کم است، ناچار میزان نیاز بازار از استان‌های همجوار به ویژه استان خراسانی تامین می‌شود که این روزها دارند دام‌هایش را به یغما می‌برند!

هر چند همه ساله با این استدلال که جاده‌ها برفی است و راه‌ها بسته است، گوشت در بازار کم شده، قیمت‌ها در بازار گوشت، بالا و بالاتر می‌شود، اما طی چند سال اخیر، معضلی عمیق و کهنه، بلای جان بازار شده و آن هم چیزی نیست جز "قاچاق دام".

افزایش قیمت دلار موجب شده تا دلالی دام برای قاچاقچیان جهت فروش به طرف‌های خود در کشورهای همسایه، نان و آب‌دار تر شود و همین کافی است تا قاچاق دام طی این‌سال‌ها، چاق و چاق‌تر شود.

البته نباید هم این نکته را کتمان کرد که خیلی از دامداران هم کم میل نیستند که دام‌های خود را با مبلغ بالاتری از بازار بفروشند، حال به دلال باشد یا اینکه خودشان راساً، دام‌شان را راهی سفر خارجه کنند!

بنا بر شنیده‌ها، ولع ناتمام دلالان همسایه! برای خرید دام‌های ماده که آن‌هم با رقم خوبی که به نسبت دام‌های نر می‌پردازند، از یک سو، طمع دلالان خودی را بیشتر کرده است و از سویی دیگر، خطر انقراض و کاهش شدید دام در کشور را طی سالیان پیش رو، هشدار می‌دهد.

حال دوباره زمستان است، بهمن از نیمه گذشته است و سرما، دوباره سلطان شده است؛ حالا وقت خوبی است که قاچاق دام، یخ بازار دلالان را بشکند، خوب، گوشت گران می‌شود بشود، این جیب ما است که از همه چیز مهم‌تر است؛ دست کشور جلوی این و آن دراز شود مهم نیست، فقط دست ما جلوی کسی دراز نشود...

شاید این‌ها همه ماجرا از نگاه یک دلال و قاچاقچی دام زنده باشد، شاید هم نه، خیلی از این دلالان، از جایی بیایند و ببرند و بخورند! اما چه طور هر ساله می‌آیند و می‌برند و می‌خورند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد؟! چرا هر سال، جیب‌مان را می‌زنند و کسی یا نمی‌بیند یا اگر ببیند هم به روی خودش نمی‌آورد؟!

به سراغ اصغرنژاد رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران می‌رویم تا ببینیم اوضاع بازار از چه قرار است. وی به خبرنگار ما می‌گوید: بازار قاچاق دوباره راه افتاده است.

این فعال صنفی بازار گوشت افزود: در حالی که چند وقتی است که قیمت گوشت ثبات خود را حفظ کرده و حتی روند نزولی نیز داشته است اما باز با از سر گرفته‌شدن قاچاق و بازشدن مرزها، با آغاز قاچاق گوساله و بره، زمزمه افزایش قیمت گوشت به گوش می‌رسد.

اصغرنژاد تصریح کرد: ما از مسئولان تقاضا داریم که جلوی قاچاق دام را بگیرند و با افزایش و سرعت گرفتن این موضوع، در سطح کشور با یک کمبود عرضه و متعاقبا افزایش قیمت گوشت مواجه خواهیم شد.

به گفته وی، قاچاق دام از مرزهای کشور چند روزی است که آغاز شده و همین امر موجب افزایش 5 هزار تومانی هر کیلو گوشت در بازار شده و با جان گرفتن قاچاق، احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار نیز وجود دارد.

رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران تاکید کرد: در این ایام، دلالان از شهرهای مرزی حتی به استان‌هایی نظیر تهران، مازندران و خراسان می‌آیند و با پیشنهاد قیمت‌های خوب به دامداران، زمینه دام را در این استان‌ها، کم و کمتر می‌کنند که این امر، عواقب خوبی برای بازار گوشت نخواهد داشت.

اینگونه است که دام‌هایی که خیلی شیک و مجلسی آن هم در روز روشن توسط دلالان خریداری می‌شوند، شبانه مسافر شهرهای مرزی می‌شوند و از آن‌جا بی‌سروصدا هنگامی که همه چشم‌هایمان را بسته‌ایم؛ مسافر خارج از کشور می‌شوند و فردا صبح که بیدار می‌شویم، گوشت را با قیمتی گران‌تر از شب گذشته باید بخریم؟!

آری، این روزها مثل هر سال، مهربانی دلالان همسایه گل کرده است و دارند برای بره‌های ایرانی، اقامت دائم می‌گیرند! گرین کارت گوساله‌ها هم همین روزها دیگر دانه به دانه به دستشان می‌رسد! بیچاره‌ها نمی‌دانند که این سفر خارجه، عاقبتش ذبح و طبخ است... این سفر خارجه برای همه گران تمام می‌شود، برای گوساله‌ها، برای بره‌ها، برای بازار...

این داستان سَر درازی دارد اما گویا مسئولان یا نیمه خالی لیوان را نمی‌بینند یا فکر می‌کنند همان نیمه پُر لیوان که در فصل زمستان، یخ می‌زند و نمی‌تواند بازار را سیراب کند، پاسخگوی تشنگی تقاضا است، اما در حیث مجموع باید هشدار قاچاق دام را از همین حالا که طی سال‌جاری از سر گرفته شده است را جدی بگیرند و از وقوع تنش قریب‌الوقوع بازار گوشت پیشگیری کنند.

امیدواریم لیوان پیش روی مسئولان، شیشه‌ای باشد و چشم‌شان از دور هم که شده به نیمه خالی و نیمه پُر یخ زده لیوان بیفتد!

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲