تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۳۶۹۹۴۹
سارا شریعتی گفت: شریعتی بین جامعه و امت تفکیک قائل می‌شود؛ او تندترین نقدها را به عوام داشت، اما نقد عوام به معنای نقد توده نیست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،به نقل از ایسنا، این استاد دانشگاه 21 آذرماه در سخنانی در سمپوزیوم نوشریعتی در دانشگاه اصفهان، گفت: شریعتی زمانی که حرف می‌زد مخاطب خود را میخکوب نگاه می‌داشت در حالی که در بحث‌های امروز با مفاهیمی روبه‌رو می‌شویم که زود فراموش می‌کنیم. بحث‌های درون روشن‌فکری است  و  اگر به دکتر  شریعتی ارجاع می‌دهیم به این دلیل است که الگوی شریعتی ما را مجهزتر می‌کند.

او افزود: ایده جامعه مبهم و مناقشه‌آمیز است اما یک سوال مطرح می‌شود که بحث اجتماعیات در آثار شریعتی چیست؟ اولین تعریف آن است که این مفهوم یک تعریف سلبی است و آثار شریعتی بیشتر اسلامیات است. اجتماعیات شریعتی شامل کل تاریخ  و جامعه می‌شود. یک نتیجه به دست می‌آید که ظاهرا شریعتی برای جامعه واقعی تخیل قائل است که در این جامعه دو جنگ وجود دارد؛ اول نزاع طبقاتی و دوم نزاع مذهب علیه مذهب به این معنا که یک همبستگی را می‌توان میان مذهب و جامعه جست‌وجو کرد.

این استاد جامعه‌شناسی تصریح کرد: رهبری جنبش‌های اجتماعی برعهده روشنفکران نیست و شریعتی با خود مختاری بخشیدن به جامعه تیپ جدیدی را برای ما فراهم می‌کند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳