رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نور:

۱۶ آذر نماد استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳
کد مطلب : ۴۸۲۵۰۷
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان نور گفت: ۱۶ آذر با توجه به ماهیت واقعه‌ای که در آن روز به وقوع پیوست، نمادی از استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی است.
۰
plusresetminus
۱۶ آذر نماد استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد، رژیم پهلوی اعلام کرد که معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ایران خواهد آمد و این سفر بوی خون می‌داد.
 
 دانشجویان معترض در دانشگاه تهران تجمع کردند و به دست ارتش شاهنشاهی به گلوله بسته شدند که سه دانشجو در این درگیری جان باختند تا ۱۶ آذر تا ابد به رنگ خون آن‌ها دربیاید و روز دانشجو نام بگیرد.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان نور در گفتگو با خبرنگار ما با تبریک روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و تمامی شهدا اظهار کرد: پس از وقایع آذر ۱۳۳۲ که بیانگر واکنش دولت کودتا به فعالیت‌های دانشجویی بود، این روز به نام روز دانشجو نامیده شد و این روز از آن زمان، همچنان از اهمیت تاریخی برجسته‌ای در ایران برخوردار بوده است.
 
رضا یوسفی گفت: ۱۶ آذر با توجه به ماهیت واقعه‌ای که در آن روز به وقوع پیوست، نمادی از روز دانشگاه، روز استقلال طلبی، روز آزادی‌خواهی و روز استعمار و استبدادستیزی نخبگان دانشگاهی است و این روز نماد کارایی دانشگاه در پرورش انسان‌های نقاد، روشنفکر، آشنا به روند تحوالت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه و نیروهای با تفکر ناب و خالص و انقلابی است.
 
این مسئول با بیان اینکه کارکرد دانشگاه و دانشجو را در می‌توان در سه برهه زمانی مهم مورد نظر قرار بگیرد، خاطرنشان‌کرد: در زمان شکل‌گیری انقلاب، دفاع مقدس و پس از دفاع مقدس و در قبل از انقلاب در وضعیتی که شرایط به سادگی برای طرح انواع دیدگاه‌های غربی در دانشگاه‌ها فراهم بود، اما در همان شرایط دانشگاه اتفاقات بزرگ مانند ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را خلق کرد.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان نور یادآورشد: برای درک صحیح از میزان کارایی دانشگاه و دانشجو در روند شکل‌گیری انقلاب کافی است به بیانات مقام معظم رهبری مراجعه کنیم که می‌فرمایند: من که در طول این مدت (۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷) با دانشجویان مربوط و دمخور بودم و حرکات دانشجو یی را تعقیب می کردم، می‌توانم یک جمع‌بندی ارائه بدهم وآن جمع‌بندی در یک کلمه این است که دانشجویان از ساعت اول این مبارزه تا لحظه پیروزی، یک جریان مستمر مبارزه دانشگاهی و دانشجویی را به وجود آوردند، کسی در این هیچ شک و شبهه‌ای ندارد.

وی بیان‌کرد: در زمان دفاع مقدس نیز دانشگاه به اشکال مختلف وارد عمل شد و در پشت جبهه در قالب همکاری با دانشجویان رزمنده، فعالیت‌های علمی و فنی، تبیین موضوعات کشور در مقابل عملیات روانی دشمن، اعزام پزشکان و پرستاران، پشتیبانی مهندسی در جنگ و بازسازی زیرساخت‌هایی که مورد حملات قرار می‌گرفت از جمله این اقدامات بوده است.
 
یوسفی گفت: بعد از دفاع مقدس نیز مشارکت فعال در توسعه صنایع نظامی به ویژه صنایع موشکی و پهبادی و توسعه علوم و بهبود رتبه علمی کشور و تلاش برای کسب استقلال و کاهش وابستگی در بسیاری از صنایع در قالب فعالیت‌های دانش‌بنیان ازعمده فعالیت‌های دانشگاه و دانشجویان بوده است.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان نور اظهارکرد: واقعیت و مفهوم دانشگاه تضارب افکار به منظور کشف حقیقت است که نتیجه آن پرورش انسان‌های پژوهشگر، روشنفکر، نقاد، دارای قوه تحلیل و حساس به اتفاقات پیرامونی است و دانشگاه‌ها در همه جوامع طلایه‌دار حرکت‌های پیشروانه، نوگرایانه، اصلاحی و یا انقلابی هستند و در کشور نیز در برهه‌های زمانی مختلف این موضوع را به اثبات رسانده‌اند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳