تاریخ انتشاريکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۴۸۲۱۹۵
 در شرایطی که روزها اغلب آن‌قدر طولانی می‌شوند که هر چقدر هم به ساعت زل بزنی، عقربه‌ها خیال تکان خوردن ندارند تنها سرگرمی مفید و مؤثر برای زندانیان خواندن کتاب به نظر می‌رسد؛ حالا مدتی است پای کتاب‌ها به زندان‌های مازندران باز شده است و این یار مهربان در تلاش است تا مرهمی کاری برای رنج دربندنشینان باشد.
۰
plusresetminus
قامت این دوست بلندتر از دیوارهای زندان است
به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»، زندان با وجود تمامی محدودیت‌هایی که به فرد تحمیل می‌کند و سختی‌هایی که برای او دارد می‌تواند فرصتی برای اعتلای فکری و علمی و فراگیری مهارت‌های مختلف نیز باشد که در صورت استفاده درست از این فرصت، فردی که به هر دلیل دچار گسست از جامعه‌ی خود شده، می‌تواند پس از آزادی، عنصری مفید برای جامعه باشد.

در شرایطی که روزها اغلب آن‌قدر طولانی می‌شوند که هر چقدر هم به ساعت زل بزنی، عقربه‌ها خیال تکان خوردن ندارند.

تنها سرگرمی مفید و مؤثر برای زندانیان خواندن کتاب به نظر می‌رسد؛ حالا مدتی است پای کتاب‌ها به زندان‌های مازندران باز شده است و این یار مهربان در تلاش است تا مرهمی کاری برای رنج دربندنشینان باشد.

کتابخوانی در بند
علی استادی مدیرکل زندان‌های مازندران در این باره در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در خردادماه امسال، تفاهم نامه ملی نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان زندان‌های مازندران، عملیاتی شد.

وی افزود: توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی همواره در نظام زندانبانی اسلامی یک اصلی انکار ناپذیر بوده و هست و لذا تحقق اهداف آرمانی سازمان زندان‌ها، بازگشت شرافتمندانه زندانی پس از اتمام دوران محکومیت به کانون خانواده و جامعه است.

مدیرکل زندان‌های مازندران، کتاب و کتابخوانی را یکی از مهم‌ترین شاخص کاربردی و با اهمیت و در عین حال موثر در غنی‌سازی اوقات فراغت و بازدارنده در حادث شدن رفتارهای پر خطر در زندان‌ها عنوان کرد و گفت: تفاهم‌نامه همکاری بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با هدف ایجاد و ارتقای کمی و کیفی کتابخانه‌های مشارکتی و پیشخان خدمات کتابخانه در زندان‌ها، افزایش سطح آگاهی‌های عمومی مددجویان و ترویج فرهنگ مطالعه به امضا رسیده است.

استادی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن اوقات فراغت زندانیان، اهمیت مـطالعه در جـهت گـریز از دردهای زندگی، لزوم تأسیس کتابخانه زندان را بیشتر روشن می‌سازد و از طرفی کـتابخانه زندان می‌تواند بخشی از آموزش‌های فکری و تربیتی زندانیان را بعهده گیرد.
 
                                                  

اشاعه فرهنگ مطالعه در زندان
سکینه خاتون مهدیان‌پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: کتابخانه‌های عمومی در راستای تحقق رسالت خود مبنی بر گسترش و اشاعه فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی نگاه ویژه‌ای به ارائه خدمات کتابخانه‌ای به زندانیان دارد.

وی افزود: زندانیان فرصت کافی برای مطالعه کتب برخوردار بوده و این یار مهربان می تواند راهنمای مفید و سازنده برای آنان به حساب آید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، خاطرنشان کرد: با افتتاح کتابخانه هچیرود در هفته کتاب امسال، در حال حاضر ۱۲۱ کتابخانه در استان داریم که از این تعداد، ۹۷ باب نهادی، ۲۳ باب مشارکتی و یک باب نیز مستقل است.
                                     

فعالیت ۶ کتابخانه مشارکتی در زندان‌ها
وی با این توضیح که از این ۲۳ باب کتابخانه مشارکتی، ۶ باب کتابخانه مشارکتی در زندان‌های شهرستان‌های مختلف استان ایجاد شده است؛ افزود: کتابخانه امام خمینی (ره) شهرستان نوشهر در سال ۹۰، کتابخانه امام محمدباقر (ع) شهرستان بهشهر، کتابخانه شهید مطهری شهرستان ساری، کتابخانه سرای دوست شهرستان بابل در سال ۹۲ و کتابخانه امیرالمؤمنین (ع) شهرستان قائمشهر، کتابخانه امام علی (ع) شهرستان نور در سال ۹۵ مجموعا ۶ باب کتابخانه مشارکتی در زندان‌های استان هستند که مورد استقبال زندانیان نیز قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، خاطرنشان کرد: به زودی در زندان آمل نیز دو کتابخانه مجزا در بندهای مردان و زنان راه‌اندازی و تعداد کتابخانه‌های مشارکتی در زندان‌های مازندران به عدد هشت خواهد رسید.

مهدیان‌پور ادامه داد: منابع کتابخانه‌های زندان‌ها بالغ بر ۲۷۸ هزار و ۲۹۰ نسخه کتاب با عضویت بیش از ۱۴ هزار کتاب‌خوان است که در حال حاضر، ۹۱ هزار و ۳۴۲ نسخه در امانت است.
                                      

کتاب‌های داستانی و رمان در صدر توجه مددجویان
وی تاکید کرد: این کتابخانه‌ها در راستای ایجاد تغییر در سبک زندگی قبلی و برگشت مجدد این مددجویان به دامن جامعه انجام راه‌اندازی شده است و بیشترین استقبال زندانیان از کتاب‌های داستانی و رمان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، گفت: در زندان‌ها استقبال زیادی از نشریات می‌شود و همواره نشریات در صدر سبد تقاضای زندانیان قرار دارد.

مهدیان‌پور متذکر شد: آمارها نشان می‌دهد که نیمی از مددجویان عضو کتابخانه هستند که البته بی‌سواد بودن یا کم سوادی هم در عضویت ما بقی افراد دخیل است.

به گزارش بلاغ؛ امروزه بیشتر نهادها یا سازمان‌های تادیبی که افرادی را به صورت بازداشت نگه‌داری می‌کنند، دارای کتابخانه هستند،این کتابخانه‌ها به دلایل مختلفی مانند افزایش علاقه به مطالعه، بازگرداندن زندانیان به شرایط مطلوب اجتماعی، پرورش خلاقیت‌های فردی، حمایت از خودآموزی و آموزش‌های انفرادی، پرکردن اوقات فراغت و بازپروی فرهنگی، شغلی و حرفه‌ای شکل می‌گیرند.

گزارش - مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳