رئیس ‌دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی:

فجایع غزه نتیجه غربِ وحشی و ستمگر است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۴۸۰۹۷۲
رئیس ‌دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: غزه، علاوه بر اینکه روند نابودی صهیونیسم را فراهم آورد، رسوایی سیمای وحشی غرب را به نمایش گذاشت.
۷
plusresetminus
فجایع غزه نتیجه غربِ وحشی و ستمگر است
به گزارش بلاغ؛ جهان امروز در یک پیچ تاریخی و در آستانه یک تحول بزرگ است. امروز دنیای غرب که خود را یک باغ و سایر نقاط دنیا را جنگل معرفی می‌کرد و از طرفی مترصد ساختن نظام جهانی تک‌قطبی بود، شاهد پدید آمدن قطب‌های مختلف در دنیاست؛ بنابراین غربی‌ها در حال صرف تمام توان خود برای پیشگیری از شکست همه‌جانبه خود هستند، همچنانکه یک روز بر آتش جنگ اوکراین و روسیه می‌دمند و یک روز در ایران جنگ ترکیبی و همه‌جانبه راه می‌اندازند و روز دیگر در فلسطین، بر سر زنان و کودکان بی‌دفاع بمب می‌ریزند. در حال حاضر جامعه‌شناسان، اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناسان علوم انسانی، کلام رهبر معظم انقلاب مبنی بر وقوع یک تحول بزرگ در دنیا و نظم نوین جهانی را تکرار و تحلیل می‌کنند. برای بررسی بیشتر وقایع گسترده در غرب آسیا و رابطه آن با ایجاد تحول عظیم در دنیا، با دکتر علی انتظاری، جامعه‌شناس و رئیس‌ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفتگو کردیم.
 
 شکست غرب در اقدام گفتمانی و ورود به میدان نظامی
علی انتظاری، در ابتدا با اشاره به حوادث سال گذشته در کشورمان و نقش غرب در این اتفاق اظهار داشت: اقدام غرب در سال گذشته، برای به‌هم ریختن جامعه ما، اقدامی گفتمانی بود که در نهایت به شکست انجامید. بنابراین وقتی از نظر گفتمانی شکست خوردند، رو به اقدام نظامی آوردند و این شاخصی است برای اینکه ادعا کنیم، اقدام گفتمانی شکست خورده است. غرب در اغتشاشات سال گذشته تمام عوامل و امکاناتی که در داخل و خارج داشت را به‌کار برد و شکست خورد و این حادثه مربوط به ایران نیست و بحثی جهانی است. 
 
انتظاری با بیان اینکه جهان امروز در مقابل هژمونی گفتمان جهانی‌‌سازی، شبه مدرنیته، غرب‌گرا و انفعال در برابر سرکوبگر و ظالم قرار گرفته است، افزود: غربی‌ها تمام تلاششان را به‌کار بستند تا جای ظالم و مظلوم و شهید و قاتل را عوض کنند اما در نهایت شکست خوردند و اقدام صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن مردم فلسطین و حمله به بیمارستان‌ها، نشان می‌دهد آنها در میدان مذکور کم آورده و اکنون در میدانی جدید و با ابزار نظامی ورود پیدا کرده‌اند، از طرفی تصور می‌کنند که با اعمال خشونت می‌توانند هزینه را بالا ببرند و جبهه مقاومت در برابر آنها کم بیاورد؛ حال آنکه جبهه مقاومت بسیار گسترده است و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.
 
خطای محاسباتی غرب در برابر ایران و جبهه مقاومت
وی در تشریح اهداف شوم غرب برای آشفته کردن اوضاع منطقه گفت: غربی‌ها فکر می‌کنند ما در زمین آنها بازی خواهیم کرد، در صورتی که اصلاً چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد، همان‌طور که در سال گذشته نیز ایران در زمین آنها بازی نکرد و باعث شد آنها خطای محاسباتی کنند و در واقع محاسباتشان غلط از آب درآمد.

رئیس ‌دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: رهبر انقلاب سال گذشته درباره غربی‌ها فرمودند علی‌رغم اینکه آنها هنرمندانه کار کردند، اما مرتکب خطای محاسباتی شدند. در نتیجه این خطای محاسباتی ما در زمین آنها بازی نکردیم و ضمناً تصور آنها این بود که ایران در حوادث سال گذشته به خشونت متوسل می‌شود و مردم پشت معترضین را می‌گیرند و داستان طور دیگری رقم می‌خورد، اما ایران بسیار هوشمندانه‌تر از آن که فکرش را بکنند عمل کرد.

انتظاری در مورد حوادثی که اکنون در فلسطین درحال رخ دادن است، افزود: اکنون غرب می‌خواهد جبهه مقاومت را منفعل کند، اما جبهه مقاومت بسیار هوشمندتر از این حرف‌هاست و می‌دانند که چگونه باید با این موضوع مواجه شوند و هیچ‌گاه احساسی و منفعلانه کار نخواهند کرد؛ این نشانگر مستاصل شدن غربی‌هاست و ما هم‌اکنون در موضعی بسیار قدرتمندانه قرار گرفته‌ایم.
 
شکست عادی‌‌سازی، دستاوردی بسیار مهم

این جامعه‌شناس در پاسخ به این سؤال که خشم اجتماعی گسترده در مردم دنیا و خصوصاً بین مسلمانان، همزمان با آغاز حملات وحشیانه صهیونیست‌ها، خصوصاً در هجوم به بیمارستان المعمدانی غزه، نشانگر چیست، بیان داشت: خشم مردم مسلمان، نشانه مقاومت است. این وضعیت طلیعه‌های تغییر نظام روابط بین‌الملل و پیکربندی‌های اجتماعی است. باید در نظر داشت که جهان نه به سمت جهانی‌شدن بلکه به سمت قطبی‌شدن می‌رود و بر همگان عیان شده است که قطب غالب که خودش را «جهان» معرفی می‌کرد، در واقع فقط یک قطب است و در مقابل آن قطب‌های مختلف درحال ظهور هستند. در واقع مردم و گروه‌هایی که توهم داشتند که می‌ شود با گفتمان دیپلماتیک و روش‌های مدنی، مقاومت را پیش ببرند، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در برابر این دشمن وحشی، یک مقاومت پایدار لازم است و گفتمان انقلاب اسلامی در واقع پیروز این میدان است.

انتظاری به نکته‌ای که کمتر در هفته‌های اخیر به آن توجه شده است، اشاره کرد و گفت: اتفاق مهمی که همزمان با درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین افتاد و کمتر به آن توجه شد، این است که عربستان سعودی درحال عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل بود و این موضوع به کلی نابود شد. باید توجه داشت عربستانی‌ها میلیاردها دلار برای خرید رونالدو و بنزما صرف کردند، تا عادی‌‌سازی با رژیم اسرائیل را روکش کنند، وگرنه جامعه عربستان چندان اهل فوتبال نیست و در برگزاری مسابقات فوتبال، تماشاگر آنچنانی وارد استادیوم‌های آنها نمی‌شود! با این حال می‌خواستند نشان دهند که به سمت نو‌سازی و مدرن شدن جامعه رفته‌اند، اما هدف غایی آنها چیز دیگری بود. با این وجود، حمله وحشیانه اسرائیل در هفته‌های اخیر، کل پروژه آنها را نابود کرد و عربستان هم مجبور شد که حملات وحشیانه آنها را محکوم کند. شکست پروژه عادی‌‌سازی، دستاورد بسیار مهمی است، اگرچه در این مدت شهدای بسیاری از جبهه مقاومت تقدیم شد، اما پیروز میدان نهایتاً جبهه مقاومت است. 

هرچه از غرب می‌آید، رنگ‌وبوی وحشی‌گری دارد
وی خاطرنشان کرد: جبهه سازشکار و جبهه‌ای که پیش از انقلاب اسلامی، ضد مقاومت بود و تمام تلاشش را می‌کرد تا فلسطینی‌های مبارز و جنگجو را به گفت‌وگوهای بی‌حاصل بکشاند، شکست خورده است. این جبهه در جریان صلح کمپ دیوید و همچنین در جریانی که از گذشته و از زمان انور سادات، بگین و کارتر شروع کرده بودند، سعی کردند تا فلسطین را در باتلاق گفت‌وگوهای به ظاهر صلح دفن کنند، اما انقلاب اسلامی، فلسطینی‌ها از باتلاق بیرون کشید و در واقع گفتمان صلح کاذب و بردگی از بین رفت؛ این بزرگ‌ترین پیروزی نرم‌افزاری بود و اشاره رهبری در مورد غیرقابل ترمیم بودن شکست رژیم صهیونیستی کاملاً صدق پیدا کرده است.

رئیس ‌دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی خطاب به دانشگاهیان اعلام کرد: اتفاقات اخیر در غزه نشان داد که غرب، غربِ وحشی و ستمگر است و هرچه از غرب می‌آید این رنگ و بوی وحشی بودن را دارد، ولو اینکه در حوزه آکادمیک باشد؛ اکنون حتی جنبه دانشی که از غرب می‌آید نیز دانش استعماری و تعدی‌کننده به ظرفیت‌های جبهه مقاومت است و باید حواسمان باشد که در دانشگاه‌ها نیز این نگاه و بصیرت گسترش پیدا کند.

گفتگو : مهدی برازنده

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷