تاریخ انتشاريکشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۴۷۲۲۷۷
فصل نقل و انتقالات مسکن در حالی داغ و داغ‌تر شده که فعالان بازار مسکن معتقد هستند فایل زیادی برای اجاره در دفاتر مشاوران املاک موجود نیست و آنچه که نمود زیادی دارد افزایش مراجعه به دفاتر املاک است.
۰
plusresetminus
بازار نقل و انتقالات مسکن داغ شد/ افزایش مراجعه به املاکی‌ها
به گزارش بلاغ، اگر چه نمی‌توان برای فصل نقل و انتقالات مسکن تاریخ دقیقی متصور شد اما طبق گفته‌های فعالان بازار مسکن و مشاوران املاک با تعطیلی مدارس به نوعی فصل جا‌به‌جایی نیز آغاز شده است.

توجه مناسب دولت و مجلس به بخش مسکن در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که بازار مسکن از التهاب سال‌های گذشته فاصله گرفته است و اگر برخی برنامه‌های مالیاتی و دستوری تعیین سقف و برخورد با املاکی‌های غیرمجاز نبود این روزها باید شاهد رشد بیش از حد قیمت‌ها به خصوص در بازار اجاره‌بها می‌شدیم.

اگر چه برخی از مقامات مسئول وزارت راه و شهرسازی این روزها افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها را به گردن املاکی‌ها انداخته و آنها را مقصر می‌دانند اما برخی از املاکی‌های سطح شهر معتقد هستند که نقشی در گرانی مسکن و اجاره‌بها ندارند و وقتی عرضه و تولید مسکن پایین است این موضوع ارتباطی به املاکی‌ها ندارد.

سیدجواد سادات مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی درباره راهکارهای کنترل اجاره بها و قیمت ملک توسط بنگاه‌ها و مشاورین املاک معتقد است که بحث کنترل قیمت دو لایه دارد یکی لایه صنفی که باید با دقت نظر از بنگاه‌ها و مشاورین املاک بازرسی انجام شود و تمام آن‌ها که بدون مجوز درحال فعالیت هستند، پلمب شوند. لایه دیگر در این بحث، موضوع امنیتی است که مثلا بنگاهی که ملک را احتکار کرده دیگر نمی‌شود با روش‌های تعزیراتی برخورد کرد بلکه باید با تشکیل شعب ویژه به طور خاص و ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد و اقدامات خوبی تا کنون در این زمینه انجام شده است.

مهم‌ترین تخلفات احتمالی بنگاه‌های معاملات املاک نداشتن مجوز و همچنین عدم ارائه کد رهگیری است که بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، بنگاه‌های مشاور املاک و موجران و مالکان مکلف به دریافت کدرهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات هستند.

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که سید محمد مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن می‌گوید: نخستین شرط کنترل قیمت مسکن در بازار، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا است.

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار کنترل قیمت مسکن و اجاره بها چیست؟ گفت: طرح‌هایی مانند مالیات بر معاملات مکرر نه‌تنها مانعی برای سوداگری نیست بلکه بیشتر بازدارنده تولید است زیرا تأثیر قابل‌توجهی در کاهش تولید مسکن کشور خواهد داشت.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن اضافه کرد: اگر دولت به دنبال چنین فضایی است، حتماً به موفقیت می‌رسد اما اگر منظور دولت از چنین ابزارهایی تنظیم بازار و کاهش قیمت مسکن است باید گفت از کاهش معاملات مسکن کسی سودی نمی‌برد.

وی ادامه داد: اگر این سازوکارها برای کاهش حباب در قیمت بازار مسکن است باید گفت که بیهوده است زیرا قیمت مسکن به همان میزان افزایش‌یافته که ارزش ریال در کشور کاهش‌یافته بنابراین حبابی برای قیمت مسکن در کار نیست.

هر چند فرشید پورحاجت عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان کشور در خصوص اینکه نقش مشاوران املاک در رشد قیمت مسکن و اجاره بها چقدر است؟ معقد است: به هر جهت مشاوران املاک بخشی از پازل تولید و عرضه مسکن در کشور هستند و به نوعی شرایط را برای مردم تسهیل می‌کنند بنابراین منطقی نیست که شرایط را به نحوی دیگر تغییر داده و به صورت آزمون خطا پیش برویم.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان ضمن یادآوری این موضوع که مشاور املاک شغلی کاملا قانونی است، افزود: اینکه فکر کنیم با یک سامانه می توان بازار را کنترل کرد فرار از بدیهیات و واقعیت های بازار مسکن است.

اما این روزها املاکی ها و مشاوران املاک با اظهار نارضایتی از اقدامات و برخوردهای دولت با املاکی ها معتقد هستند که هیچ نقشی در بالا بردن قیمت مسکن و اجاره بها ندارند.

علی اکبر صفری‌پور عضو اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه شغل مشاور املاک نه در ایران که در کل دنیا مرسوم است با این تفاوت که تمام تصمیمات اعم از قیمت‌گذاری، نقل و انتقالات را در سایر کشورها مشاوران املاک انجام می‌دهند اما در ایران اینگونه نیست گفت: درحال حاضر با رکود در حوزه مسکن مواجه هستیم و در چنین شرایطی مشاوران املاک قادر به تغییر در بازار اعم از گرانی یا ارزانی مسکن نیستند بنابراین فعالیت این صنف ارتباطی با تورم ایجاد شده در بازار مسکن ندارد.

املاکی‌ها این روزها در اکثر نقاط شهر منتظر ثبت اجاره و یا فروش مسکن هستند و می‌گویند رونمایی از سامانه املاک و اسکان باعث شده تا اکثر مالکان و مستاجران از ورود به مشاوران املاک خودداری کنند.

جهانبخش مالکی عضو مشاوران املاک می‌گویند: شاید رایگان بودن کد رهگیری در وهله نخست اقدام مثبتی برای موجر و مستاجر محسوب شود اما بدون شک در آینده مشکلات حقوقی را در پی خواهد داشت.

اما رکود حاکم بر بازار مسکن نیز این روزها به خوبی نمود داشته و آنطور که برخی از املاکی‌ها می‌گویند در برخی روزها و هفته ها حتی یک مورد قرارداد هم تنظیم نکرده‌اند.

داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که سامانه املاک تا چه حد می‌تواند در بازار مسکن نقش ایفا کند؟ می‌گوید: دستمزد مشاوران املاک هزینه‌ای را در سبد خانوار ایجاد نمی‌کند. به‌گواه همکاران و آمار، بسیاری از مشاوران املاک از ابتدای امسال تاکنون نتوانسته‌اند حتی یک قرارداد تنظیم کنند، با توجه به این مسئله مشاوران چه تاثیری می‌توانند بر قیمت‌ها داشته باشند؟

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه سامانه املاک و مستغلات سال‌های سال است وجود داشته و ما کد رهگیری را به مردم ارائه کرده‌ایم تاکید کرد: مشاوران املاک در لایه‌های مختلف اجتماع با مردم زندگی و خدمات بخش مسکن را ارائه می‌کنند. ریل استیت (Real estate) همیشه بازوان پرتوان بازار مسکن بوده که باعث شده‌اند سرمایه‌های خُرد به سمت تولید مسکن حرکت کند. از این رو تضعیف این صنف به کسی کمک نمی‌کند و خُسران را به همراه دارد.

اما گزارش میدانی بعد از تصویب افزایش سقف وام خرید مسکن نشان می‌دهد که اغلب املاکی این روزهای شلوغی را سپری می‌کنند.

برخی از املاکی با اذعان به این موضوع که این روزها و بعد از اتمام مدارس، اغلب مستاجران که اقدام به تمدید اجاره خود نکرده‌اند اقدام به مراجعه حضوری به دفاتر مشاوران املاک کرده اند.

امیدی یکی از مشاوران املاک می‌گوید: بدون شک این روزها روزهای داغ و پر تحرکی به خصوص در بازار اجاره خواهد بود. اگر وضعیت بازار ملک چند هفته‌ای در رکود فرو رفته بود امروز این وضعیت تا حدودی بهبود یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش سقف وام خرید مسکن می‌تواند در رونق بازار مسکن تاثیر گذار باشد؟ تاکید کرد: به هر حال افرادی که توان و قدرت کافی در بازپرداخت اقساط داشته باشند می‌توانند از این تسهیلات ۹۶۰ میلیون تومانی بهره‌مند شوند. اما به هر حال این اقدام می‌تواند در رونق بازار مسکن مفید باشد.

این مشاور املاک ادامه داد: این روزها و در دو روز گذشته میزان مراجعه به دفاتر املاک افزایش یافته است و این موضوع را تمامی همکاران املاکی اذعان کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش سقف وام خرید مسکن توانسته نظر خریداران مصرفی مسکن را جلب کند؟ به هر حال بازپرداخت اقساط این وام بالا است اما با برخی از خریداران مسکن که این موضوع را در میان می‌گذاشتیم تا حدودی خوشحال بودند اما بازپرداخت 20 میلیون تومانی آن، آنها را در دریافت وام خرید مسکن مردد می‌کرد.

به نظر می‌رسد در یک ماه آینده بازار مسکن رونق مناسبی به خود بگیرد اما اینکه این رونق موجب رشد قیمت و اجاره بها نشود باید منتظر ماند و دید بازار مسکن می‌تواند مجددا خود را بازیابی کند؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳