تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۷۱۳۵۴
خسارت سیلاب بهاری در استان مازندران علاوه بر خسارت به سردهنه‌های کشاورزی و انسداد راه‌های روستایی به تخریب واحدهای مسکونی در شهرستان‌های سوادکوه و آمل رسید و شدت بارش‌های سیل‌آسا در حدی است که احتمال بروز خسارت وجود دارد.
۰
plusresetminus
تخریب ۶ واحد مسکونی و ۸۰ سردهنه کشاورزی/ هشدار وقوع سیلاب‌های محلی و احتمال طغیان رودخانه‌ تلار
به گزارش بلاغ، اداره کل هواشناسی مازندران طی دو روز اخیر هشدار سطح نارنجی صادر کرد که در آن به فعالیت سامانه بارشی و وقوع بارشهای رگباری اشاره شد .

در این هشدار زمان فعالیت سامانه فوق بعدازظهرچهارشنبه تا پنجشنبه شب ۱۷ و ۱۸ خرداد ماه اعلام شد و همچنین نوع و اثرمخاطره در مناطق ساحلی و جلگه ای را بارش متناوب باران و احتمال آبگرفتگی و در کوهپایه ها و ارتفاعات بارش باران گاهی بصورت رگباری ، جاری شدن روانآب و وقوع سیلاب بویژه در مناطق کوهپایه و ارتفاعات مرکزی و شرقی استان اعلام شد.

در این اخطاریه از مردم درخواست شد که از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیلها ( محل عبور سیل )و همچنین پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی بپرهیزند.

براین اساس سامانه بارشی که طی روزهای اخیر مناطق بالادست استان را تحت تاثیر خود قرار داده و تمرکز اصلی این سامانه ارتفاعات مناطق شرقی و مرکزی مازندران است و گذر این سامانه چهارشنبه شب نیز این مناطق را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع و احتیاط در تردد جاده ای محور های کوهستانی از دیگر توصیه‌های هواشناسی است.

فرماندار و رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان سوادکوه گفت: پیش بینی‌های هواشناسی بیانگر بارش رگباری باران و رعد و برق در مناطق بالادست است که احتمال طغیان رودخانه‌ تلار که از شهرها و روستاهای سوادکوه عبور می کند وجود دارد.

رمضان غلامی افزود: با توجه به هشدار های هواشناسی و اعلام بارش باران و احتمال وقوع سیل در برخی نقاط مازندران ، طغیان رودخانه تلار دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی کنونی تا ۲۴ ساعت آینده تمامی دستگاه های خدمات رسان شهرستان سوادکوه برای مقابله با خطرات احتمالی سیل در آمادگی کامل هستند.

فرماندار سوادکوه به مردم توصیه کرد: با توجه به هشدار نارنجی سازمان هواشناسی جداً از حاشیه رودخانه ها، کانال های آب و نقاط حادثه خیز فاصله بگیرید.

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران درباره آخرین وضعیت خسارت بارش‌های سیل‌آسا در استان، اظهار کرد: خسارت سیلاب در استان علاوه بر خسارت به سردهنه‌های کشاورزی و انسداد راه‌های روستایی به تخریب واحدهای مسکونی در شهرستان‌های سوادکوه و آمل رسید.

وی با بیان اینکه این سامانه بارشی همچنان فعال است،گفت: شدت بارش‌های سیل‌آسا در حدی است که احتمال بروز خسارت وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه ماموران در حال بازگشایی مسیرهای روستایی هستند، اضافه کرد: تا به این لحظه راه‌های روستایی بخش لاریجان آمل بازگشایی شده است.

وی بیان کرد: عملیات بازگشایی در مسیرهای روستایی بلده نور و سوادکوه در حال انجام است‌.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به شدت بارش‌ها احتمال خسارت بر سردهنه‌های ‌کشاورزی استان وجود دارد.

وی گفت: ارزیابی‌های اولیه در ارتباط با میزان خسارت سیلاب در مازندران در حال انجام است که در صورت جمع‌بندی اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران درباره وقوع سیلاب‌های محلی امشب و فردا در ارتفاعات و مناطق کوهستانی کیاسر و سوادکوه هشدار داد.

محمدی گفت: بارش باران سیل آسا شامگاه منجر به انسداد بیش از ۲۰ راه روستایی و طغیان تعدادی از رودخانه‌ها به دلیل بالا آمدن حجم آب و خسارت به سردهنه اراضی کشاورزی شد.

وی افزود: بارش باران در محدوده روستای یوش محور بلده پل زنگوله، رزن، کرسی محور، دوآب و بلده  و بومک به هلوپشته براثر سیلاب دیشب مسدود شده بود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران ادامه داد: هم اکنون با تلاش یگان‌های امدادی بسیج و عوامل راهداری در این شهرستان راه روستایی محور بلده به پل زنگوله و‌رزن، کرسی بازگشایی شده است و مابقی بزودی بازگشایی می‌شود.

محمدی گفت: براثر بارش شدید باران شب گذشته راه‌های منطقه نمارستاق آمل که راه دسترسی اهالی پنج روستای منطقه  است بسته شده بود که با تلاش عوامل راهداری موقت بازگشایی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران افزود: بر اثر بارش‌های رگباری محور ولوپی که دسترسی ۱۸ روستای منطقه بالادست سوادکوه بود مسدود شد که عوامل راهداری در حال بازگشایی مسیر هستند.

 معاون عمرانی فرماندار شهرستان نور نیز گفت: راه‌های روستایی بخش بلده این شهرستان که بر اثر سیل و آب‌گرفتگی مسدود شده بود، بازگشایی و تردد در آنها جریان دارد.

کمیل درخشنده اظهار کرد: بارش باران‌های سیل‌آسای بهاری در شب و روز گذشته باعث مسدود شدن برخی از راه‌های روستایی در این بخش و خسارت در محدوده روستای یوش، محور بلده پل زنگوله ـ محدوده روستاهای رزن و کرسی، محور دوآب ـ بلده شده است.

وی گفت: محور راه روستایی بومک ـ هلوپشته نیز مسدود و خسارت دید که با تلاش عوامل بخشداری و راهداری همه مسیرها بازگشایی شد و میزان خسارات وارده در حال بررسی است. 

رئیس پلیس راه مازندران نیز گفت: مسیر جاده جدید محور هراز براثر جاری شدن سیلاب مسدود شده و تردد در مسیر قدیم محور برقرار است.

یدالله جهان‌تاب اظهار کرد: بارش سیل‌آسای باران موجب بروز سیلاب و گل و لای در مسیر جاده‌های شمال شد.

وی افزود: مسیر جاده جدید محور هراز براثر جاری شدن سیلاب مسدود شده و تردد در مسیر قدیم محور برقرار است.

رئیس پلیس راه مازندران بیان کرد: در محور سوادکوه نیز شاهد بارش‌های سیل‌آسا هستیم.

جهان‌تاب با هشدار پرهیز از ترددهای غیرضروری در محورهای کوهستانی شمال، خاطرنشان کرد: احتمال بروز سیلاب و ریزش سنگ در کوهستان‌های شمال وجود دارد.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳