تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۷۱۳۱۹
در حالی که مازندران با دارا بودن بالاترین شاخص‌های کشاورزی در عرصه‌های مختلف همچنان حرف اول را در کشور می‌زند اما در سال‌های اخیر نتوانسته است جایگاه خوبی را در بازارهای کشور کسب کند و کشاورزی با ثباتی را برای این استان به ارمغان بیاورد.
۳
plusresetminus
نبود صنایع تبدیلی بزرگترین ضعف کشاورزی در مازندران/ صادرات توت‌فرنگی در بند مشکلات
به گزارش بلاغ،امروزه یکی از مهم‌ترین روش‌های توسعه اشتغال و افزایش درآمد در کشور و به‌خصوص در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی است و کمبود صنایع تبدیلی در استان مازندران همه ساله سبب ضرر و زیان هنگفت کشاورزان می‌شود.

کارشناسان حوزه کشاورزی از جمله معضلات بحران اخیر مرکبات وهمچنین قیمت بی سابقه توت فرنگی رادر این استان رانبود صنایع تبدیلی دراین استان می دانند.
 
دسترنج هایی که به علت دوری کام کارخانجات فراوری را شیرین می کند وتلخی را برای کشاورزان به یادگار می گذارد.

سعید فتاحی از جمله توت فرنگی کاران شهرستان بهنمیر است که با انتقاد از نبود صنایع تبدیلی و بسترهای حمایتی برای صادرات پایداربیان داشت : متاسفانه سالانه بخش قابل توجهی از توت فرنگی به دلیل حساس بودن این محصول به دلیل پوسیدگی ویا دارای لک بودن دور ریز می شود ویا غذای حیوانات خانگی می شود و اين بزرگترین ضعف کشاورزی در مازندران می باشد وهمین باعث شده است که باتوجه به گرانی بوته ها وتازه خوری قیمت این محصول هیچگاه پایین نیایید.
 
فتاحی ادامه داد:سال گذشته شرکتی برای تهیه چیپس میوه بخشی از محصول ما را خرید ولی کافی نبود و حجم بسیار زیادی از دسترنج ما کشاورزان این منطقه یا در زمین و یا در سبدهای چیده شده فاسد شدکه اگر این استان هم مانند برخی از استان هادارای صنایع تبدیلی بود دیگر لازم نبود این میوه خوشمزه فقط به صورت تازه خوری ارایه گردد.

محمد یزدانی از جمله کشاورزانی است که در بخش تولید توت فرنگی فعالیت می کند.
 

وی با اشاره به ظریف بودن این محصول در گفتگو باخبرنگار بلاغ اظهارداشت: به علت زود بار ور شدن گل های توت فرنگی در بهار باید بوته ها در جایی کاشته شوند که سرمای دیر رس بهاره به آنها صدمه نزند.ویا باران آن را خراب نکند ویا زمین مورد استفاده برای کاشت نیز باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود اینها از جمله بخش کوچکی از دغدغه‌های این محصول است محصولی که دارای خواص فروانی است اما به علت گرانی نتوانسته است جای خود را در سبد خانوار ثبات ببخشد وشاید بسیاری از مردم حتی آن را نوبرهم نکنند

وی تصریح کرد: امسال خیلی ها از پایین نیامدن قیمت آن گله مند بودند اما کسی به این مسئله توجه نمی کند که علاوه برگران شدن هزینه نشاتوت فرنگی از ۱۵۰۰تومان به ۶۰۰۰تومان رسیده است وهمچنین دستمزدبالای کارگران باعث شده است که بسیاری از تولید کنند گان درشت راکمتر از قیمت ۵۰هزار تومان وریز را کمتر از ۳۵ هزار تومان نفروشند چون علاوه بر به صرفه نبودن توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

یزدانی با اشاره به هدر رفت بالای این میوه بیان داشت:گاهی اوقات تا یک سوم محصول به علت استاندارد نبودن ودرجه یک نبودن محصول به علت عواملي چون جوی باعث می شود که قیمت دورریز بر روی محصول بیایید وقیمت گران تر دست مصرف کننده برسد.
 
 
قرایی از جمله کشاورزانی است که علاوه بر آنکه تولید کننده توت فرنگی است از جمله باغدارانی است که ضربه بزرگی از مرکبات خورده است وی نیز با گلایه از کمبود صنایع تبدیلی به قیمت آب میوه های رنگارنگ اشاره می کند می گوید متاسفانه گاهی کشاورزان این استان مجبور هستند آب میوه دسترنج خود را که در کارخانه های صنایع تبدیلی استان های دیگر تهیه شده است را با قیمت گزافی تهیه کند واین جای بسی تاسف دارد که شهرکهای صنعتی مازندران که روزی به علت قطب کشاورزی بودن ازنعمت صنعت بی بهره بوده اند وحال نیز دارای صنایعی در شهرکهای صنعتی باشد که هیچ سنخیتی با بحث کشاورزی ندارد.
 
قرایی ادامه می دهد: در صورت وجود صنایع تبدیلی از مرکبات می توان بیش از ۴۰نوع فراورده همچون آب میوه، شربت ، کمپوت ، مربا ، شکلات وپودر مرکبات ، مخمر وکنسانتره وتهیه چیپس وغیره را به دست آورد که چندین برابر ارزش میوه تازه دارای ارزش اقتصادی است.
 
این کشاورز فعال در عرصه های مختلف کشاورزی عنوان داشت :استان مازندران با دارا بودن آب وهوای معتدل از جمله استان های غنی از مواد اولیه برای صنایع تبدیلی بوده است که باید متولیان امر این حوزه ها راشناسایی و با ساز و کاردرست در عرصه صادرات این محصولات گام بردارند.

وی با اشاره به عدم تناسب پرداخت مبلغ خسارت به خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی با میزان خسارت وارد شده تصریح کرد: باید اعتبارات جاری جهادکشاورزی در بسیاری از محصولات کشاورزی افزایش یابدتا باتسهیلات کم‌بهره بویژه در بخش تولید کشاورزی، باغداری، شیلات و صنایع تبدیلی در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار بگیرد.
 

مدیری باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با بلاغ از برداشت توت فرنگی مازندران در 1100 متر از مزارع استان خبر دادوافزود: توت فرنگی گیاهی علفی چند ساله , متعلق به خانواده گل سرخیان و بومی جنگلهای اروپاست که گونه وحشی آن دارای گل و برگ های کوچک میباشد و از قرن چهاردهم به سبب خواص دارویی آن معرفی شده است .
 
وی افزود:رقم های موجود در حال حاضر از تلاقی بین گونه های مختلف به دست آمده اند .ودر صورت کاشت صحیح, اجرای مراقبت های لازم و انتخاب رقم های مناسب میتوان تا بیست تن در هکتار محصول برداشت کرد .

مولایی بیان داشت: مازندران در حال حاضر رتبه دوم تولید توت فرنگی را بعد از کردستان داراست،ودر بحث مرکبات نیز از جمله استان های پیشرو در کشور می باشد

وی با اشاره به افزایش بهره‌وری درجهت تغییر کشت از سنتی به روش‌های نوین افزود: در روش‌های جدید، با استفاده از عملیات تقویت خاک و پوشش باعث می‌شودمحصولات زودتر برداشته شود و کیفیت تولید نیز افزایش یابد.
 
نداشتن صنایع تبدیلی وخرید تضمینی، گرانی نهاده‌ها و واسطه‌ها از جمله دغدغه‌های اساسی کشاورزان است که به تاکید آنان مسوولان امر باید برای رفع مشکلات فراروی این بخش اقتصادی و اشتغالزای استان تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند

خاموشی چراغ صنایع تبدیلی کشاورزی در مازندران کمبود نقدینگی و نبود ثبات اقتصادی سبب شده است که در سال های اخیر کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان به وجود نیایید واگر هم در غالب کنستانتره شروع به فعالیت کردند به علت نبود بسترهای حمایتی تعطیل شود
 
وحال با توجه به بحران های اخیر در بخش کشاورزی این استان باید مسیولان امر باجود ظرفیت‌های بالای تولید با برنامه ریزی درست در این حوزه وجذب سرمایه گذاران بخش کشاورزی به کمک شرکتهای دانش بنیان کشاورزان این استان را بهبود بخشیده و از هدررفت های کشاورزی جلوگیری نمایندتا کشاورزان با دلگرمی بیشترعلاوه برخود کفایی در جهت صادرات پایدار گام بردارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳