تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۶۸۳
با توجه به کیفیت پایین آرد، عدم افزایش نرخ نان طی چند سال اخیر و مشکلاتی که مردم در تهیه نان با کیفیت دارند می‌طلبد که مسئولان تدابیر ویژه‌ای برای حل این مساله بیندیشند تا هم مردم در حسرت یک لقمه نان با کیفیت در سفره‌هایشان نباشند.
۰
plusresetminus
نان بی‌کیفیت مهمان سفره‌های مردم/آتش تنور بی‌مسئولیتی بر دل مصرف‌کننده
به گزارش بلاغ، بر سر هر سفره‌ای، نان به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیر خوراک روزانه همگان محسوب می‌شود، خوراکی که مصرف کنندگان به کیفیت آن اهمیت زیادی می‌دهند و از آن جهت که پای ثابت سبدغذایی به‌شمار می‌آید، مطلوب بودن آن مورد توجه است.کوچکترین تغییر در کیفیت آن منجر به واکنش‌های مردمی در سطح جامعه می‌شود. خوراکی که سلامت جسم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه عوامل مختلفی از جمله تبحر شاطر در عمل‌آوری خمیر، نوع و میزان مواد‌اولیه، میزان خواب خمیر در کیفیت نان موثر است اما کیفیت آرد مورد استفاده، تاثیر زیاد و مستقیمی در کیفیت نان تولیدی دارد. چندسالی است که به دلیل کیفیت پایین آرد و مشکلاتی که نانوایی‌ها بیان می‌کنند مردم سوادکوه درحسرت یک لقمه نان باکیفیت درسفره‌هایشان هستند، در برخی از مناطق همچون سوادکوه، شاهد نامطلوب بودن این خوراک پرمصرف در بسیاری از مواقع هستیم، پای صحبت‌های مردمی و خبازان در این شهرستان و همچنین متولیان این موضوع نشسته‌ایم.
 
*انصاف در مورد سهمیه رعایت نمی‌شود
 
محمد خلیلی یکی از خبازان آزادپز در سوادکوه درمورد وضعیت آرد می‌گوید: انصاف در مورد سهمیه رعایت نمی‌شود. در برخی محلات که تردد کمتر است، نانوا ۳۰۰ سهمیه داده می‌شود اما من که در محور اصلی نانوایی دارم و تردد زیاد است ۲۰۰ سهمیه می‌دهند. اعتراض کردم ولی سهمیه‌ام را کم کردند اما دوباره ۲۱۰ سهمیه آرد دارم که کافی نیست و مجبورم ماهی ۱۰۰کیسه آرد آزاد بخرم. لیست ۴کارگر و بیمه را به فرمانداری، آرد و غله و صمت داده‌ام. دفتر پخت روزانه دارم. واقعا سهمیه‌ام کم است.
 
خلیلی با بیان اینکه باوجود داشتن بیشترین ساعت پخت، کمترین سهمیه را دارد، اظهارداشت:  بیشترین ساعت پخت اما کمترین سهمیه آرد را دارم.وقتی سهمیه کم است مجبورم آرد خریداری کنم آن هم کیسه‌ای ۱۲۵هزار تومان. با ۴ کارگر، حق بیمه، قبوض آب، برق، گاز و تلفن، چیزی برایم نمی‌ماند.
 
خلیلی معتقد است کیفیت آرد بر کیفیت نان تاثیر مستقیم دارد و آرد فعلی توزیع شده را دارای کیفیت مطلوب نمی داند و تصریح کرد: آرد استان گلستان عالی است و کیفیت نانی که با آن آرد پخت شود، عالی می‌شود اما آرد مازندران سیاه و بی‌کیفیت بوده و مشخص نیست که گندم است یا سویا، ذرت و باقلا.. سامانه خرید آرد گلستان را ممنوع کرده است و اگر خودمان خریداری کنیم، جریمه می‌شویم.
 
*بی‌کیفیتی آرد مشکلی برای عمل‌آوری خمیر
 
این نانوای واحد خبازی آزادپز، بی‌کیفیتی آرد را مشکلی برای عمل‌آوری خمیر دانسته و افزود: آردی که بی کیفیت باشد، عمل‌آوری خمیر را دشوار می‌کند.شاطرمان ابتکاری به خرج داده و برای کیفیت بهتر نان از زردچوبه و روغن مایع استفاده می‌کند تا کیفیت نان را ارتقاء دهد.روغن هم الان کم‌یاب و گران شده است.در خمیر فقط خمیرمایه و نمک است. خواب خمیر هم استاندارد انجام می‌دهیم.
 
خلیلی با گلایه نسبت به افزایش قیمت مواداولیه بیان کرد: همه مواد اولیه گران شد. قیمت نان را هم نمی‌توانیم افزایش دهیم چراکه مردم قدرت خرید ندارند. در نتیجه مجبور شدم دو نفر از کارگران را بیرون کنم، چون هم سهمیه کم دارم و هم قیمت مواد‌اولیه افزایش یافت.
 
وی افرود: کسی به حرفمان توجه ندارد. بابت اعتراض جریمه شدم.در دوران کرونایی خودم مواد نظیر ماسک و ژل برای واحدم تهیه می‌کنم. همه اصول رعایت می‌شود.در سوادکوه رسیدگی ضعیف است. پاسخ اعتراض را با جریمه می‌دهند.
 
*آردهایی که به ما می‌دهند، کیفیت عالی ندارد
 
عین‌الله قنبری یکی از خبازان واحد دولتی‌پز در سوادکوه است که او هم نسبت به میزان سهمیه و کیفیت آرد گلایه داشت و گفت:آردهایی که به ما می‌دهند، کیفیت عالی ندارد. دو نوع آرد داریم، یکی آرد نمونه خوب و دیگری آرد نکا که کمی کیفیتش پایین است و مطلوب نیست. با این حال سعی و تلاشمان را داریم تا نانی باکیفیت پخت کنیم اما نان نامرغوب درمی‌آید.
 
وی افزود: از متولیان مربوطه می‌خواهیم روی کیفیت آرد توجه بیشتری داشته باشند. بارها اعتراض کردیم، به اتحادیه صنف اطلاع دادیم که آرد بی‌کیفیت است ولی پیگیر نشدند و همچنان همین آردها را برایمان می‌فرستند.
 
قنبری با بیان اینکه کیفیت پایین  آرد، عمل‌آوری خمیر را دچار مشکل می‌کند، تصریح کرد:برای عمل‌آوری خمیر دچار مشکل می‌شویم. با وجود اینکه خمیرگیر تلاش می‌کند تا خمیری خوب عمل آورد ولی وقتی آرد کیفیت مطلوب ندارد، خوب درنمی‌آید.خمیرمایه و سایر مواد اولیه گران شده و به سختی پیش می‌بریم.چیزی هم جز خمیرمایه اضافه نمی‌کنیم. 
 
نانوای این واحد دولتی‌پز درمورد بحث سهمیه در شرایط کرونایی و خارج از آن، بیان کرد: سهمیه روزانه ما ۷ کیسه است که پیش می‌بریم. به دلیل وجود کرونا بازار این‌گونه است.در طول ماه ۱۸۲ کیسه آرد دولتی داریم. فعلا در شرایط کرونایی کفاف می‌دهد اما درغیر این صورت، سهمیه کم است و مجبور می‌شویم آرد آزاد بخریم. 
 
وی ادامه داد: آرد دولتی قبلا کیسه‌ای ۳۶هزارتومان برای واحدهای دولتی‌پز بوده که الان کیسه‌ای ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان به نرخ دولتی به ما می‌دهند. ولی آزاد کیسه‌ای صدهزار تومان است.
 
قنبری با بیان اینکه وقتی شرایط بازار از حالت شرایط کرونا خارج شود، کمبود سهمیه منجر به تعطیلی واحد خواهد شد، گفت: وقتی بیماری کرونا کاهش یابد، باتوجه به سهمیه کم، پخت روزی ۱۰ کیسه آرد هم کم است و مجبور می‌شویم با اتمام سهمیه، نانوایی را تعطیل کنیم تا آرد فراهم شود.
 
*واحدهای آزادپز نان با کیفیتی نسبت به دولتی‌پزها پخت می‌کنند
 
مهرعلی رهنما یکی از شهروندان پل‌سفید سوادکوه، با مقایسه کیفیت نان‌ها در انواع خبازی‌ها، گفت: مدت‌هاست که در شهر واحدهایی که نان‌محلی سنتی پخت می‌کنند، فعال هستند به دلیل کیفیت خوب مشتریان زیادی هم دارند و جنبه رقابتی برای ارتقاء کیفیت بین آنها شکل گرفته است. اما واحدهای خبازی معمولی که آزادپز و دولتی‌پز هستند را بخواهیم باهم مقایسه کنیم، واحدهای آزادپز نان با کیفیتی نسبت به دولتی‌پزها پخت می‌کنند.
 
رهنما ادامه داد: البته گاهی مطلوب بودن یا نبودن نان به آرد بر‌می‌گردد و مربوط به کیفیت آرد است.بیشتر خانم‌های خانه‌دار که مصرف آرد دارند، بی‌کیفیتی آرد را به راحتی متوجه می‌شوند.درواقع می‌توان گفت اگر ایرادی در کیفیت نان وجود دارد، مربوط به کیفیت آرد است نه نحوه پخت و نانوا. 
 
این شهروند پلسفیدی که نان محلی سنتی را به دلیل کیفیت به نان معمولی ترجیح می‌دهد، درباره وضعیت فعلی کیفیت نان، بیان کرد:نان محلی سنتی بسیار باکیفیت و مطلوب است. در گذشته اعتراضات زیادی را نسبت به کیفیت نان واحدهای خبازی آزادپز و دولتی شاهد بودیم. حتی در زمینه رعایت بهداشت هم مشکل داشتند. اما درحال حاضر وضعیت در زمینه بهداشت خوب است اما بحث کیفیت آزادپزها برتر نسبت به دولتی‌پز هستند.همانطور که گفتم به آرد توزیعی مربوط می‌شود.
 
*کیفیت نان در همه نانوایی‌های سطح شهر مطلوب نیست
 
سحر فولادی یکی از شهروندان زیراب سوادکوه، درمورد وضعیت کیفیت نان در این شهر گفت: کیفیت نان در همه نانوایی‌های سطح شهر مطلوب نیست. کیفیتی که من شهروند انتظار دارم وجود ندارد. بیشتر وقت‌ها نان سیاه است و قابل استفاده نیست.
 
فولادی بی‌کیفیتی نان را به بی‌کیفیتی آرد نسبت داده و افزود: ببشترین عامل در کیفیت نان به کیفیت آرد برمی‌گردد. وقتی آرد نامطلوب و بی‌کیفیت باشد، نانوا هرچقدر هم کاربلد باشد، درهرحال نمی‌تواند نان مطلوب پخت کند. بنابراین بیشترین عامل در تاثیر کیفیت نان، آرد می‌دانم.آنچه من شهروند به عنوان مصرف روزانه تهیه می‌کنم مطلوب نیست.
 
این شهروند زیرابی با توجه به نقش نان در سلامت جسم، اظهار کرد: وقتی نان کیفیت نداشته باشد و مشخص نباشد از چه آردی تهیه شده، بر سلامت تاثیر منفی می‌گذارد. نان بی‌کیفیتی که از آرد بی‌کیفیت حاصل شود، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها خواهد بود و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.بسیاری افراد دچار مشکلاتی می‌شوند. 
 
فولادی با مقایسه کیفیت نان واحدهای آزادپز و واحدهای دولتی‌پز، تصریح کرد: نان واحدهای آزادپز با نان واحدهای دولتی‌پز متفاوت است. آزادپزها نان با کیفیت بهتر، خوشمزه‌تر و ماندگاری بالاتر پخت می‌کنند اما نان واحدهای دولتی معمولا سیاه بوده و سریع هم بیات می‌شود و خوش خوراک نیستند.اما چون مردم توان خرید ندارند مجبورند، نان دولتی‌پز را که قیمت کمتری دارد خریداری کنند.
 
* یکسان بودن روش و قوانین واحدهای خبازی ۲و۱ از نظر قوانین نظام صنفی
 
رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی سوادکوه و سوادکوه شمالی در این مورد گفت: روش و قوانین واحدهای خبازی ۲و۱ از نظر قوانین نظام صنفی یکسان است و تمام واحدهای خبازی موظف‌اند براساس میزان سهمیه روزانه، ساعت و ایام تعطیلاتی که برای آنان تعریف شده، عمل نمایند. ازتفاوت‌های موجود در عملکرد واحد‌های یارانه‌ایی ۱و ۲  در نوع انتخاب کارخانه‌ها است ، به‌طوریکه انتخاب کارخانه آرد خبازان یارانه ۱  توسط اداره کل غله استان صورت می‌گیرد ولی در واحدهای یارانه‌ای ۲ خود خباز می‌تواند ازبین کارخانجات تعیین شده در سامانه، کارخانه مورد نظر خود را انتخاب کنند.
حسن یوسفی با بیان اینکه نحوه تحویل آردهای یارانه‌ای ۲و۱  نیز باهم متفاوت است، اظهار کرد: در نحوه تحویل آرد یارانه‌ای ۱، عامل تحویل دهنده آرد، شرکت خلیج‌فارس به‌عنوان متولی ‌امر توزیع آرد است و نانوا آرد را در سامانه خریداری کرده و شرکت خلیج‌فارس بدون دریافت هیچگونه هزینه آرد را حمل، و تحویل واحد خبازی می دهد، ولی در سهمیه آرد یارانه‌ای۲ یا همان نیمه‌دولتی ، نانوا پس ازخرید سهمیه ازطریق سامانه، هم خود می‌تواند برای دریافت آرد از کارخانه اقدام کند وهم می‌تواند عامل توزیع آرد دیگری را برای حمل آرد خود انتخاب کند که به طبع هزینه حمل آرد را نیز خود خباز باید تقبل کند.
 
وی افزود: قیمت و وزن تعیین شده برای انواع نان‌های تولیدی در واحدهای خبازی ۲و۱ براساس قیمت آرد خریداری شده متفاوت است که از سوی کارگروه آرد‌ و‌نان استان تعیین و به شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود. 
 
* تعیین سهمیه آرد براساس آمار جمعیتی سرشماری نفوس مسکن
 
یوسفی با برشمردن شاخص‌های تعیین سهمیه آرد شهرستان‌ها، اظهار ‌کرد: سهمیه آرد هر شهرستان‌ براساس آمار جمعیتی سرشماری نفوس مسکن درهر شهرستان تعیین و ابلاغ می شود و سهمیه آرد هر واحد خبازی نیز توسط اعضاء کارگروه آرد‌و‌نان شهرستان، با درنظر گرفتن موقعیت مکانی هر واحدخبازی در منطقه تعیین می‌شود. باتوجه به اینکه سهمیه آرد مصرفی شهرستان سوادکوه در گذشته بیش از سقف سهمیه ابلاغی مصرف می‌شد، لذا با ورود و احداث واحد خبازی یارانه۲(نیمه دولتی)، میزان آرد مصرفی مازاد در این شهرستان بیش از حد معمول افزایش یافته است به‌طوریکه طی بررسی از میزان سهمیه آرد مصرفی مازاد در ۱۰ ماهه اول سال جاری، این شهرستان تاکنون بیش از ۲۵هزار کیسه اضافه مصرف تابحال داشته و دارد.
 
وی با برشمردن آثار منفی در افزایش سهمیه بیش از آمار ابلاغی، تصریح کرد: افزایش سهمیه بیش از آمار مصرفی فعلی بشرح فوق، نتایجی همچون قاچاق آرد، ورود دلالان در عرصه خرید‌‌ و‌فروش غیرقانونی آرد، تشکیل پرونده‌های متعدد تعزیراتی و هدر رفت کالای استراتژیک را شاهد خواهیم بود. باید بخاطر داشت تخصیص میزان سهمیه آرد هر شهرستانی، هیچ‌گاه منوط به تعداد واحدهای خبازی نیست بلکه ملاک میزان آمار جمعیتی سرشماری نفوس و مسکن درهر شهرستان است.
 
رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه سوادکوه جز شهرستان‌هایی محسوب می‌شود که با ابلاغ نامه‌ای از تهران، افزایش سهمیه‌ امکان‌پذیر نیست،  گفت: میزان بالای سهمیه سوادکوه سبب شده که شرکت مادر تخصصی غله ایران، طی نامه‌ای به مدیریت غله مازندران اعلام کرد که از کل شهرستان‌های این استان، تنها شهرستان‌هایی که سقف مصرف سهمیه آرد خود را رعایت نکردند عبارت از شهرستان‌های کلاردشت، سوادکوه و سوادکوه شمالی، به همین دلیل افزایش سهمیه آرد در سوادکوه در هیچ شرایطی امکان‌پذیر نیست. 
 
این مسئول سیاست‌های جدید اعمال شده از سوی مدیرکل محترم غله استان را در کیفیت آرد مطلوب و موثر دانست و تصریح کرد: سهمیه آرد سوادکوه تا چندماه گذشته از ۳ کارخانه متفاوت تعیین می‌شد، با این هدف که با اختلاط آردها بتوان کیفیت آردها را ارتقاء  داد و دراین شرایط کارخانه‌ایی که دارای آرد نامناسبی بود ضعف  خود را ازطریق آردهای دیگر کارخانجات پوشش می‌داد، اما با مدیریت جدید و سیاست‌ نو حاکم در اداره کل غله استان، منبعد هر واحد خبازی درهر مرحله می‌بایستی تنها از یک نوع آرد استفاده کند، ازطرفی تمامی کارخانجات آرد استان نیز موظف شدند حداکثر تلاش خود را در تولید آرد باکیفیت اعمال کنند، به همین دلیل پس از ابلاغ این دستور در هیچ شرایطی تولید آرد بی‌کیفیت از سوی هیچ یک ازکارخانجات آرد استان برای اداره کل غله استان پذیرفته شده نیست.
 
یوسفی ادامه داد: طبق همین سیاست‌ها، اگر هر کارخانه‌ای نسبت به تولید آرد بی‌کیفیت اقدام کند، اداره غله استان، مجاز است سهمیه گندم ماهانه آن را به همان نسبت کاهش دهد و اعمال این سیاست به‌جا، درحال حاضرسبب رقابت در تولید آرد با کیفیت در بین کارخانجات این استان شده است.
 
*بهبود کیفیت آردها از زمان اعمال سیاست‌های جدید
 
وی با بیان اینکه از زمان اعمال سیاست‌های جدید، کیفیت آردها بهبود یافته است، افزود: از زمان اعمال سیاست جدید، ۹۵درصد از وضعیت آرد موجود شهرستان سوادکوه و سوادکوه‌شمالی که بنده مسئولیت آن را برعهده دارم، خوشبختانه از لحاظ کیفیت بهبود یافته است.
 
رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی افزود: چنانچه از ۵۰ واحد خبازی، اگر تنها ۲ الی ۳ واحد، از کیفیت آرد ناراضی باشند، نمی‌توان به بی‌کیفیت بودن آرد شهرستان نسبت داد.زیرا یک نوع آردی که از یک کارخانه، در یک زمان تولید شده را به ۵۰ واحد خبازی داده شود و تنها ۲ الی ۳ واحد خبازی ناراضی باشند، باید در نحوه عمل‌آوری خمیر و تولید نان آن واحد معترض، تردید نمود.اما اگر از این تعداد، حداقل ۶ الی ۷ واحد خبازی از آرد شهرستان گله‌مند باشند، در این صورت اداره غله شهرستان خود را موظف به پیگیری موضوع در نمونه‌گیری از آرد، جهت آزمایش تا حصول نتیجه خواهد کرد.
 
این مسئول با اشاره به تخصیص برخی گندم‌ها از استان‌های مختلف خاطرنشان کرد: ممکن است به لحاظ تخصیص گندم‌هایی از استان‌های مختلف که به کارخانجات تحویل داده می‌شود، گاها تغییراتی در کیفیت آرد، مشاهده شود ولی با سیاست جدید اعمال شده، سعی می‌شود حداکثر رضایت‌مندی خبازان را داشته باشیم.
 
به گزارش بلاغ، با توجه به کیفیت پایین آرد، عدم افزایش نرخ نان طی چند سال اخیر و مشکلاتی که مردم در تهیه نان با کیفیت دارند می‌طلبد که مسئولان مربوطه تدابیر ویژه‌ای برای حل این مساله بیندیشند تا هم مردم در حسرت یک لقمه نان با کیفیت در سفره‌هایشان نباشند و هم نانوایی‌ها بتوانند با انگیزه بهتر و بیشتری به پخت نان با کیفیت بپردازند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲